Tom K Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Spørs litt på når du er født det med mopedlappen, moped er helt suverent i storbyer, du kjører vel sikkert 7-8 mil på en liter, du kan parkere nesten hvor som helst, og du har billig forsikring, kan bare være en på moped ja,
noekult Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Fett, Clerion! Åssen er det å kjøre moped egentlig?slitsomt? må man ha førerkort for moped om man har billappen?hmm....nesten fristende å skaffe meg moped til bykjøring....men..er ikke lov med to stk på moped/vespa? Jeg fikk lappen i 2004 og faller under de som ikke må ta mopedlappen hvis de har billappen. Hvis du har fått lappen før 2004, så gjelder det samme deg også Et par kjappe facts: - Nei, på moped kan du ikke ha passasjer på. - Du kan bruke moped til bykjøring med et stort smil. De koster ingenting å kjøpe, ingenting å forsikre og som andre nevner det, en full tank koster deg ca. 80 kr. og holder ganske lenge. - Det er også veldig deilig med moped om sommern. Man får en enorm frihetsfølelse vs. bil der man "må" være i sitt felt og kjøre rett frem. Verste er vel at det er som jeg fortalte deg om roadstere: Har du eid en gang blir du hekta - i mitt tilfelle begynte jeg på MC-lappen da jeg solgte min moped Du kommer ikke til å angre og ha det gøy. - Du MÅ regne med å trimme den og helst kjøpe et kjent merke slik at du får trimdeler + noe hk fra fabrikken. Mange av de går 45 km/t og det er nærmest ubrukbart selv midt i byen. Får du den lett opp til 60, funker det. Du får uansett ikke lov til å ta med den på motorveien, så 60-sona er "max-sona" for mopeder i Oslo. Min Monkeybike gikk 45 på rettstrekker og daua til 30 km/t på oppoverbakker - og jeg veier 65 kg... Hehe. Han som kjøpte den av meg var en bilmekaniker og ringte noen dager etterpå og sa at han hadde fått den i 100 km/t Tro meg, sitter du på en Monkeybike i 70 km/t i en nedoverbakke, er du REDD fordi du vet at du er buttfucked hvis du tryner (hvem faen tar på seg full beskyttelse når de kjører moped ) - Eneste ulempen er at INGEN biler vil se deg i trafikken. I løpet av 3 måneder hadde jeg 3 nestenulykker fordi jeg ikke ble sett, og med bil og meg skjer det samme... kanskje en gang per tre år... Så du må ha en annen innstilling når du kjører, og være minst dobbelt våken, for du har ikke stort metallkarroseri rundt deg til egen beskyttelse. Go for it! sier jeg da :D
Eksos Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Jeg brukte en nesten en liter på mila med min moped, gikk fort en tank på en kveld Men 2-hjuling er suverent, enda kjekkere med større motor enn moped, men blir jo naturligvis litt dyrere. Forsikringa trenger ikke være noe dyrt, betaler selv bare 3500 på min i året
S.Hafsmo Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 3500 i året på en moped? jeg betaler 1700,- på chevroleten.
Yngvejos Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Jeg brukte en nesten en liter på mila med min moped, gikk fort en tank på en kveld Men 2-hjuling er suverent, enda kjekkere med større motor enn moped, men blir jo naturligvis litt dyrere. Forsikringa trenger ikke være noe dyrt, betaler selv bare 3500 på min i året Supermotard er gunstig å forsikre. I 2005 da jeg forsikret en splitter ny Husqvarna SM125S, måtte jeg ut med 3500 i året for full kasko. Dette gav meg også økt bonus på forsikringen som gjorde det mulig å forsikre e30 325i på meg selv når jeg ble 18 år og gikk over til bil. Jeg savner å kjøre sykkel, men jeg er usikker på om jeg vil føle meg trygg nok på sykkel. Jeg prøvde en RM250 for ett par år siden, da følte jeg meg ganske utsatt mtp annen trafikk og kun 2 dekk i kontakt med asfalten (til tider ). Hvor mye må man ut med for å oppgradere fra lett mc til tung nå til dags?
mazdak1 Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Har selv kjøpt en scooter ved siden av bilen nå. En Peugeot Speedfight 2 med effektanlegg, større dyse og uten variatorsperre. Brukte ikke en gang en liter bensin fra Strømmen til Bislett.. Da lå jeg i ca. 80 hele veien på Trondheimsveien.. Sparer også bom! I byen sniker du deg frem overalt ved hjelp av bussfila, sykkelveier og mellom bilene.. Hehe. Parkering finnes i tillegg over alt! Forsikring på 800-900kr i året og årsavgift på ca. 300-400kr. Blir ikke bedre enn det
noekult Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Hadde vel noen blodtrimma saker du da, Eksos? Jeg kjørte rundt i ukesvis på en tank. Tror du vil elske denne: #930 PORSCHE 911 TURBO 176.5 MPH Seventy-three-year-old Bill MacEachern is the original owner of this 1976 Porsche 911 Turbo, and he's put all 601,000 miles on it himself. That includes the drive from Canada to Texas for this event. In fact, his son Brian, a vintage-car racer, got to drive it for the first time here at the Texas Mile, and his reaction was "Holy ****, shift. Holy ****, shift. Holy ****, shift." That colorful reaction happened because the 3.4-liter flat six runs 17.5 psi of boost through custom intercoolers into twin-plug heads and produces something like 550 hp at the wheels. Bill, whose fastest run was within 1 mph of his son's, has been a speed freak for some time. When his boys were little, he used to strap them in the back seat to visit racetracks around North America. On one particularly brisk trip home, he pointed to the speedometer needle and said to his sons: "See that? Don't let me ever catch you going faster than 150 mph." Good advice. http://www.automobilemag.com/reviews/dr ... ierra.html Hadde gjort det samme, om jeg hadde fått kjøpt en 965 Turbo ny Trodde jeg så en i går! Kom en feit, sort, "bredda", senka 964 med Turbo felger. Kjørte forbi og bak stod det bare Carrera4. Nedtur ass Neida, ganske ikoniske biler. Et av de sjeldne bilmodellene som ser grei ut i bybildet men som passer like bra utafor et dyrt hotell
M|Fjeld Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Jeg fikk lappen i 2004 og faller under de som ikke må ta mopedlappen hvis de har billappen. Hvis du har fått lappen før 2004, så gjelder det samme deg også Jeg fikk førerkort i 2010, og da fulgte mopedlappen med, og det gjør det fortsatt
noekult Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Ah. Kanskje det var snøscooter og traktor det ble forandringer med?
Markus E30 Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Jeg fikk lappen i 2004 og faller under de som ikke må ta mopedlappen hvis de har billappen. Hvis du har fått lappen før 2004, så gjelder det samme deg også Jeg fikk førerkort i 2010, og da fulgte mopedlappen med, og det gjør det fortsatt Samme her
Eksos Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 3500 i året på en moped? jeg betaler 1700,- på chevroleten. På mopeden var det vell rundt en tusenlapp, 3500 er med tung-mc'en jeg har nå Yngve - koster rundt 8000 å oppgradere har jeg hørt. Selv tok jeg tung-lappen direkte, havna på 16 000... Noekult - var temmelig trimma ja, alt fra trimtenning(annet svinghjul osv.), carbonclutch og.. ja, det meste
M|Fjeld Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Ah. Kanskje det var snøscooter og traktor det ble forandringer med? Jepps
noekult Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Okey. Vet at dette er god tid i forveien, men skal vi samle en Bimmers gjeng og dra til Sverige for å kjøre snøscooter (leie) neste vinter? Hadde lyst til det hele vintern nå, men fikk ikke med meg folk Aldri kjørt før, ser jo villt gøy ut...
M|Fjeld Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Snøscooter i Sverige høres morsomt ut! Blir med til neste vinter hvis det blir noe av
Jørgen Lie Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Snøscooter og traktor får du ikke med nå lengre. Disse reglene kom vel om du kjørte opp etter 1.jan 2005 troor jeg. Kjørte selv opp 19.jan 2004. Ringte for ikke så lenge siden og sjekka dette med Biltilsynet, da jeg i en periode har kjørt rundt på en JCB (Traktor) som går 70km/t. Kompisen min kjørte opp 2mnd etter meg, og til han står d årstall på snøscooter, traktor og bil. Men det viste seg at han hadde fått nytt kort, så derfor det er påført, og det ikke står annet enn på bil til meg. Jeg har i alle fall lov til å føre ubegrenset str på traktor inkl henger, og farten spiller ingen rolle fortalte de meg.
Anbefalte innlegg