Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

316: Ikke mobb! Er faktisk hardt krevende arbeid, 12 timers arbeidsdager og mye tunge løft. Men jeg trives, og det er godt nok for meg :)

Fredrik 90: Tjener ikke mye, men langt mer enn det jeg har gjort på lange tider :P Kommer ingen grom bil nei, kjører caddy gratis og er fornøyd med det ;)

Sjåføryrket er undervurdert.

De fleste har ikke peil på hva vi må igjennom for å få lov til å kjøre.

Selve "lappen" koster 100-150K alt ettersom hva man ønsker å ha med, kran, ADR, truck, yrkessjåførdirektiv osv.

I tillegg kommer etterutdanning på 37t som vi må ha hvert 5. år for å få lov til å kjøre i næring.

Samme med ADR, oppfriskning etter 5 år.

Alt dette koster tid og penger.

I tillegg så må vi følge kjøre og hviletider. Hvis vi blir stoppet i kontroll med noen brudd, så venter bøter i titusenkroners klassen!

Vi har lengre arbeidsdager enn de fleste, og sikkert dårligere timelønn, men totalen blir som regel grei.

Vi jobber fra vi starter om morran, og frem til vi har levert ut hele lasset, vi kommer ikke hjem før alt er gjort!

Jeg har kjørt i 6 år selv, og er som regel seint hjemme hver kveld, men jeg er stolt av det jeg driver med.

Og jeg sier bare fuck dere som prøver å rakke ned på sjårøyrket, vi står på og holder Norge igang 8)

Den greia med at yrkessjåførene holder norge igang har jeg aldri helt forstått. Tenk hvis alle skulle gått rundt og tro at de var de eneste som betydde noe i samfunnet fordi jobben deres er med på å holde landets økonomi flytende.

Det blir som å si at jeg holder norge igang fordi jeg finner olje som kan brukes til å drive lastebilene deres.

Det er befolkningen i forskjellige arbeidsoppgaver som holder norge igang. De jobber for å tjene penger til seg selv og firma. Pengene går til innkjøp både privat og i selskapene og genererer arbeid til yrkessjåførene ved at de får noe å frakte.

Det er ingen tvil om at transport er en viktig brikke i dagens samfunn, men den hadde ikke gjort mye for å holde norge igang om det ikke var for alle de forskjellige firmaene som skaper ett behov for transport.

Og hadde ikke jeg jobbet hadde dere ikke hatt noen veier å kjøre på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve "lappen" koster 100-150K alt ettersom hva man ønsker å ha med, kran, ADR, truck, yrkessjåførdirektiv osv.

I tillegg kommer etterutdanning på 37t som vi må ha hvert 5. år for å få lov til å kjøre i næring.

I tillegg så må vi følge kjøre og hviletider. Hvis vi blir stoppet i kontroll med noen brudd, så venter bøter i titusenkroners klassen!

Vi har lengre arbeidsdager enn de fleste, og sikkert dårligere timelønn, men totalen blir som regel grei.

Vi jobber fra vi starter om morran, og frem til vi har levert ut hele lasset, vi kommer ikke hjem før alt er gjort!

Jeg har kjørt i 6 år selv, og er som regel seint hjemme hver kveld, men jeg er stolt av det jeg driver med.

Og jeg sier bare fuck dere som prøver å rakke ned på sjårøyrket, vi står på og holder Norge igang 8)

E du tjukk? :mrgreen:

Jeg er småtjukk! Tynne bein og armer, tykk midje! :mrgreen:

316: Ikke mobb! Er faktisk hardt krevende arbeid, 12 timers arbeidsdager og mye tunge løft. Men jeg trives, og det er godt nok for meg :)

Fredrik 90: Tjener ikke mye, men langt mer enn det jeg har gjort på lange tider :P Kommer ingen grom bil nei, kjører caddy gratis og er fornøyd med det ;)

Den greia med at yrkessjåførene holder norge igang har jeg aldri helt forstått. Tenk hvis alle skulle gått rundt og tro at de var de eneste som betydde noe i samfunnet fordi jobben deres er med på å holde landets økonomi flytende.

Det blir som å si at jeg holder norge igang fordi jeg finner olje som kan brukes til å drive lastebilene deres.

Det er befolkningen i forskjellige arbeidsoppgaver som holder norge igang. De jobber for å tjene penger til seg selv og firma. Pengene går til innkjøp både privat og i selskapene og genererer arbeid til yrkessjåførene ved at de får noe å frakte.

Det er ingen tvil om at transport er en viktig brikke i dagens samfunn, men den hadde ikke gjort mye for å holde norge igang om det ikke var for alle de forskjellige firmaene som skaper ett behov for transport.

Skjønner ikke at noen vil bli yrkessjåfør jeg.

En god slump utbetalt på konto i slutten på måneden? Ja!

Hvor mye har du vært hjemme den siste måneden? 2-3 døgn? Ja!

Er til å bli deprimert av..

Edit; når det gjelder hvem som har vært med på å bygge opp eksport-næringen i landet vårt, er det mest yrkessjåførene som skal hedres.

Tenk hvor mange som har viet sine liv for å holde fiskeruter igang, og alt det der. Ja, det hadde ikke blitt fiskeeksport hadde det ikke vært for fiskere.. Men, det blir ikke det samme. Som sjåfør er du en ensom sjel, ute i evigheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde ikke ho stygge på rema jobbet hadde du ikke hatt mat, og energi, til å jobbe du heller.. :)

Hade ikke yrkessjåførene vært der, hadde ikke maten vært i butikken heller.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde ikke ho stygge på rema jobbet hadde du ikke hatt mat, og energi, til å jobbe du heller.. :)

Riktig. Men må ikke glemme ho mor, uten ho hadde du vært en flekk på lakenet :mrgreen:

Hade ikke yrkessjåførene vært der, hadde ikke maten vært i butikken heller.. :lol:

lokal mat, klarer seg lenge på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokal mat? Skulle du kjøpt den på gården? Alt som har blitt fraktet, om det så er bare en meter mot betaling. Er en transport. :)

Husk at kjøttet du kjører rundt med har jeg skutt rett utenfor døra her, trenger ikke nå transport jeg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så det. Jeg driter i yrket mitt. Har innsett at det var et feilvalg.

Men, hva kan jeg kjøre da, siden jeg ikke er kompetent til å gjøre noe annet.. :(

Syt på nav, klag på helsa og prøv på omskolering. Blitt vanskelig i det siste men kjenner etpar i din bransje som har fått innvilget.

Og btw så mener jeg selvsagt ikke at langtransportsjåfører er lus, jeg bare kunne ikke tenkt meg jobben selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som holder Norge igang er god arbeidsmoral blant nordmenn! Vi er helt i toppen både på kvalitet og kvantitet. Vi arbeider raskt og effektivt i tillegg til at sluttproduktet er bra. Når alle yrkesgrupper bidrar slik så blir det et veldig bærekraftig land.. Se bare på finanskrisen, vi børster den lett av skulderen og ser fremover. Selv om alle nordmenn har blitt boligspekulanter på fritiden så ser det uansett lyst ut spør du meg. Det eneste vi mangler er en blå regjering:)

Selv jobber jeg i begravelsebyrå i tillegg til å drive nettbutikk.. Er nok mange som steiler når de hører begravelse, men det er jo en svært lukerativ bransje. Vil tro det er den best betalte landjobben du kan ha i Norge uten utdanning. Iallefall om du rekner lønn pr timer/innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så det. Jeg driter i yrket mitt. Har innsett at det var et feilvalg.

Men, hva kan jeg kjøre da, siden jeg ikke er kompetent til å gjøre noe annet.. :(

Syt på nav, klag på helsa og prøv på omskolering. Blitt vanskelig i det siste men kjenner etpar i din bransje som har fått innvilget.

Og btw så mener jeg selvsagt ikke at langtransportsjåfører er lus, jeg bare kunne ikke tenkt meg jobben selv..

Jeg får omskolering om jeg vil fra nav med en gang. Var ute for en meget stygg ulykke der jeg veltet på fjærekanten fra et par år siden. Var veldig langt nede både fysisk, og spesielt psykisk..

Kom meg opp igjen, og her er jeg.

Bytte yrke innen transport næringen? Tenkt på kran, tipp eller krokløft? Da jobber du lokalt og er hjemme hver kveld.

Kran tipp og krokløft. Ja, tipp er en liten mulighet, men det er drittkjedelig. Kjørt tipp på vannkraftutbygging halvannet år. Her jeg bor er det heller ikke krok eller kraningsjobber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...