Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått noen spørsmål ang dette nå, og tenkte jeg ikke skulle si det så veldig høyt, men siden det er jul så får jeg være snill og ikke holde noe tilbake :)

Du kan bruke https://www.nordnet.no/mux/web/nordnet/index.html

Dette er den beste norske siden for og handle aksjer, det er også veldig lett

men hadde satt meg litt inn i hvordan kjøp av aksjer er

her er en side for det: http://www.dinside.no/13517/slik-kjoper ... -internett

Den her er også grei og kunne, bare for og egentlig vite litt om hva ting betyr

AKSJE-ORDBOK

Aksje: En eierandel i et aksjeselskap. Gir gjerne stemmerett på generalforsamlingen og en andel av selskapets overskudd.

Avkastning: Hva man har tjent på en aksje, gjerne gjengitt i prosent. Inkluderer både kursstigning og eventuelt utbytte.

Bull og bear: Børsuttrykk som uttrykker at man er positiv (bull) eller pessimistisk (bear) med tanke på aksjemarkedenes utvikling.

Boble: Selskap med kunstig oppdrevet aksjekurs, ofte med luftige planer om fremtidig virksomhet. Impliserer en forventning om at kursen kan falle brått.

Børsverdi: Samlet verdi av et selskap, beregnes ved å gange aksjekurs med antall aksjer.

Indeks: Et mål på verdiutviklingen på aksjene i et spesifikt marked. For eksempel representerer Oslo Børs hovedindeks (OSEBX) utviklingen på Oslo Børs.

Innsider: Person som har kursrelevant, ikke offentliggjort informasjon, gjerne styret og ledelsen i børsnoterte selskaper.

Kursmål: Den kursen en analytiker mener en aksje vil ha på et gitt tidspunkt i fremtiden.

Kurtasje: Kostnaden man betaler til aksjemegleren for å gjennomføre kjøp eller salg av aksjer. Kalles gjerne «kurt» av proffene.

Opsjon: En rett, men ikke plikt, til å kjøpe en aksje til en forhåndsavtalt pris. Mange toppsjefer får opsjoner for at de skal tjene på å få selskapets aksjekurs til å stige.

Short: Å selge aksjer man bare har lånt. Om kursen synker før aksjene skal leveres tilbake kan man kjøpe tilbake aksjen billigere og slik tjene penger. Å drive med dette kalles gjerne «shorting», og er svært risikabelt.

Utbytte: Et selskap som har gått med overskudd kan velge å dele ut hele eller deler av overskuddet til aksjeeierne i form av utbytte.

Men mye av det trenger du ikke vite så mye om kun for og kjøpe, det meste kommer da du skal selge

1:Så det du gjør, du lager en konto på nordnet,

2:Oppe til høyre på siden ser du "søk i verdipapir" trykk på den, og velg Tysk istede for norsk, søk på bmw.

3:Der kommer bmw opp i midten. Er de aksjene du da burde ta siden dette er da hoved aksjene til BMW

4: trykk kjøp, etter dette er jeg usikker siden jeg ikke har testet nordnett før

LYKKE TIL :)

Så værsegod ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper aksjer og spytter inn for eksempel 1000 kr da (eksempel) og aksjene går nedover eller selskapet går konk.

Kan da beløpet gå under 1000 kr så man faktisk skylder noen penger her?

eller slettes aksjene du eier ved 0 kr?

MVh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper aksjer og spytter inn for eksempel 1000 kr da (eksempel) og aksjene går nedover eller selskapet går konk.

Kan da beløpet gå under 1000 kr så man faktisk skylder noen penger her?

eller slettes aksjene du eier ved 0 kr?

MVh Stian

Du taper bare aksjeverdien, det som er poenget med aksjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper aksjer og spytter inn for eksempel 1000 kr da (eksempel) og aksjene går nedover eller selskapet går konk.

Kan da beløpet gå under 1000 kr så man faktisk skylder noen penger her?

eller slettes aksjene du eier ved 0 kr?

MVh Stian

Du taper bare aksjeverdien, det som er poenget med aksjer.

Takk for svar det jeg trudde men var ikke sikker :D

Edit: ser forresten att jeg har sendt litt mange epost i dag når jeg begynner og poste Mvh her også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...