Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

E90 har bare helt åpen diff, det har E46'n til Fredrik også, ASD er vel det tidligere elektroniske systemet som skal hindre spinning og bedre fremkommeligheten.. Noe som funker dårlig synes jeg :P Blir bare irritert når motorkraften forsvinner av sånne dumme systemer. Gamle ASD systemet til Mercedes er bedre da. 30% brems og når det spinner nok, så låser den, funker hvertfall jævlig bra på vinteren. Bare prøve å få ASD-en på benzen min til å virke nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrupresse vil gi mere moment på lavere turtall, men produserer og mer varme på høyere turtall.

Du får derfor maks moment på lavere turtall, og momentkurven vil falle tidligere, ergo lavere effekt, høyere moment.

Sentrifugalpresse trenger litt fart for å virke, altså får du litt mindre moment på lavt turtall, men til gjengjeld mater den rikelig når du har fått opp turtallet litt.

Ellers er det jo vanskelig å si noe uten å vite akkurat hva kitene består av. ;)

Mhm er klar over det du sier, men fremdeles vanskelig å bestemme seg :mrgreen:

Kittene består av mye det samme. Alt man trenger! Dyser, omprogrammering av ecu, alt av slanger, oljesystem osv osv!

Du får ihvertfall raskest bil med sentrifugalpressa.

Hvilket kitt kikker du på?:) lyst på samme til sommeren !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrupresse vil gi mere moment på lavere turtall, men produserer og mer varme på høyere turtall.

Du får derfor maks moment på lavere turtall, og momentkurven vil falle tidligere, ergo lavere effekt, høyere moment.

Sentrifugalpresse trenger litt fart for å virke, altså får du litt mindre moment på lavt turtall, men til gjengjeld mater den rikelig når du har fått opp turtallet litt.

Ellers er det jo vanskelig å si noe uten å vite akkurat hva kitene består av. ;)

Mhm er klar over det du sier, men fremdeles vanskelig å bestemme seg :mrgreen:

Kittene består av mye det samme. Alt man trenger! Dyser, omprogrammering av ecu, alt av slanger, oljesystem osv osv!

Du får ihvertfall raskest bil med sentrifugalpressa.

Hvilket kitt kikker du på?:) lyst på samme til sommeren !

Blir nok sentrifugal presse ;)

Kikker på autowerke sitt sentrifugalpressekit!

Evt blir det ESS skrupresse.

Har fått ordnet skikkelig gode priser grunnet de sponser oss på Modball Rally 2013 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde... 8)

Jeg har alltid kjørt med gode 195/65-15 dekk på vår E46 og kombinert med dieselmotor, manuelt gear og ASD har jeg heller aldri hatt problemer på vinterføre. Fremkommeligheten er så bra som den kan bli uten 4x4... :)

ASD, på e46? Ikke ASC du mener altså? :wink:

ASD er som du vet en smule genialt! 8)

Når et av drivhjulene spinner går størstedelen av drivkreftene tapt. Den automatiske differensialsperren fra Mercedes-Benz er basert på den kjente differensialbremsen, men har betydelig større nytteeffekt.

Alt etter behov øker sperreeffekten fra 35 til 100 prosent. En slik virkemåte er imidlertid hensiktsmessig bare hvis sperren blir umiddelbart innkoblet ved behov, og straks helt utkoblet ved jevn kjøring eller bremsing. ASD gjør det perfekt og automatisk: den elektroniske styreenheten kopler den inn på nøyaktig riktig tidspunkt, og kopler den like raskt ut igjen når den ikke lenger er nødvendig eller når det bremses.

Det forventes altså ikke at bilføreren skal treffe lynraske (og riktige!) beslutninger vedrørende bruken av differensialsperren. ASD er utkoblet ved vanlig kjøring og høyere hastigheter, og påvirker derfor ikke kjøremåten ved normale forhold. Ved bremsing er alltid full bremsestabilitet i behold, eventuelle ABS-bremser vil ha normal funksjon. En funksjonsindikator på instrumentpanelet varsler føreren når et av drivhjulene viser tendens til å spinne, slik at han kan ta nødvendige hensyn.

http://www.mercefreaken.com/brosjyrer/f ... stemer.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 har bare helt åpen diff, det har E46'n til Fredrik også, ASD er vel det tidligere elektroniske systemet som skal hindre spinning og bedre fremkommeligheten.. Noe som funker dårlig synes jeg :P Blir bare irritert når motorkraften forsvinner av sånne dumme systemer. Gamle ASD systemet til Mercedes er bedre da. 30% brems og når det spinner nok, så låser den, funker hvertfall jævlig bra på vinteren. Bare prøve å få ASD-en på benzen min til å virke nå :)

Jeg liker ASC systemet på E46 (Automatic Stability Control - takk Robkill!), men det er viktig at man både oppfatter og bruker systemet riktig. Det er et antispinn system og ikke en sperredifferensial som i større eller mindre grad sørger for at begge hjulene på akselen får drivkraft samtidig.

BMW´s tidlige ASC system arbeider på to måter... gir feedback om at det er glatt (systemet aktiveres) og bremser hjulspinnet samt reduserer motorkraften slik at hjulene igjen kan få feste (den siste delen kan evt. deaktiveres). Det er med andre ord et system som arbeider "langsomt", med effektivt... og det er nettopp det at systemet arbeider langsomt som mange ikke liker/forstår. Det viktige er å tenke på hva man ville ha gjort i en lignenede situasjon uten elektroniske/mekaniske hjelpemidler... :)

Jeg er ellers helt enig i at MB´s gamle ASD system er mye bedre, men det er også både mer avansert og dyrere (elektronisk/pneumatisk/mekanisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skulle hatt en pære med følgende data: 10v - 20 w.

Har bare klart å få tak i: 12v - 20 w.

Hvis jeg monterer den pæra, vil den flimre eller åssen vil den oppføre seg? Da tenker jeg på praksis, og ikke ohms lov! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...