Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Den var jo ikke så gal, Idrive og sportratt å greier :D Gamle bilen til Reidars trafikkskole tenker jeg, gjør ikke noe at det er skole bil når den er gått så lite synes jeg :)

nei, det jeg å tenker.. ser for meg at den kunne blitt kul etterhvert den.. med litt hjul og annet snæcks på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje har moderne kommunikasjonsteknologi gjort det lettere å komme i kontakt med likesinnede, slik at uansett hvor smale interesser man har, finner man noen å bruke fritid på å dyrke dem sammen med? :)

Det har nok også endel å gjøre med kostnader og kriminalisering. Idag koster det så latterlig mye å feste, bare taxi hjem er god nok grunn til å bare bli hjemme i første omgang. Jeg sier som min far: Festinga var bedre før. Da satte man 25 stk på lasteplanet og dro til byen. Politiet brydde seg ikke (dvs, de hadde bedre gjøre) Og de yngre fikk spriten fra den lokale hjemmebrennern.

Idag blir vi tredd nedover hode hvor kriminelle vi er om vi rører alkohol. Og gud forby drikke på offentlig sted eller gi en skvett til en under 18 år. Alle hinder er lagt iveien for en kunstig samfunnsutvikling, der vi skal pakkes inn i ulltepper og bare bli mer og mer stakkarslige. Toppen av kransekaka er at utestedene skal stenges tidligere og tidligere, noe som gjør at man må planlegge å begynne mye tidligere... her faller det mange fra pga det stresset. Når man skal begynne å planlegge å feste da er det noe galt.. poenget faller bort for min del da.

Når man først fester nå så skal man utnytte hver minutt ettersom kronene ruller... og da får man... FLATFYLL. Se på andre land med litt mer balanserte alkohol-lover, så ser man at restriktivitet ikke bare er positivt.

Jeg fatter ikke hvorfor jeg egentlig gidder å kommentere dette, rører knapt alkohol i norsk målestokk, og er av de (u)heldige som ikke liker øl. Men jeg blir forbannet da jeg ser slik vranglover, uansett om det ikke trykker meg på foten.

Kunne ikke sagt meg mere enig, oddis... Det er faktisk beskrevet helt rett ut i fra mitt ståsted også.

Liker forresten heller ikke øl, men har aldri problemer med å bli full om jeg vil :lol:

Forresten ikke mere enn noen uker siden den siste drikken som ble innkjøpt til jul i fjor ble drukket opp.. I år bomma jeg, og glemte hva jeg kjøpte på polet første gangen, så med min "lagerbeholdning" nå, har jeg nok til jula 2014 tenker jeg.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo skrive om god mat og godt drikke på en voksen måte også.

"Også" står for meg som det helt sentrale ordet her.

Jeg har et bestemt inntrykk av at dagens ungdom faktisk drikker mindre alkohol enn vi gjorde da jeg var yngre.

Tar jeg ikke helt feil, har du støtte i endel nyere forskning i dette synet.

Hvorfor? Hmm, kanskje har moderne kommunikasjonsteknologi gjort det lettere å komme i kontakt med likesinnede, slik at uansett hvor smale interesser man har, finner man noen å bruke fritid på å dyrke dem sammen med? :)

Jeg tror at fenomenet skyldes en blanding av moderne kommunikasjonsteknologi og generelt prisnivå. Da jeg gikk på videregående hadde vi ikke mobiltelefon (og langt mindre internett). Dette satte en stor begrensning på hvor stor aksjonsradiusen var mhp. festing. Vi hadde ikke tid til flere bomturer i løpet av en kveld for å finne en skikkelig fest. Ergo skulle det mye til før vi forlot en fest til fordel for en annen. Dette var i villastrøkene på beste vestkant i Oslo hvor vi hadde trikker, baner og busser mer eller mindre rett utenfor døren. Drosje hadde vi ikke råd til og dermed ble man stort sett sittende å drikke på på det samme stedet hele kvelden og kanskje også natten (typisk hjemme hos forskjellige venner). Det ble derfor drukket mye og folk ble ofte alt for fulle. Min kusine holdt avslutningsfest fra videregående for klassen og der ble store deler av stuen ramponert pga. alt for fulle folk (altså hennes klassevenner). Et massivt eikegulv måtte bl.a slipes og flere verdifulle møbler repareres/erstattes. En trist avslutning på videregående, men folk hadde virkelig ingen hemninger på den tiden (begynnelsen av 80-årene).

Idag koster det en formue å feste. Hvis man skal ut en hel kveld med restaurantbesøk i Norge skal det godt gjøres å komme under 1000 kroner... og da snakker vi budsjettfesting. Jeg forstår godt at mange ikke har råd til dette og heller finner et sosialt forum på nettet. Svenske AMS har noen betraktninger rundt dette fenomenet som er interessant for oss... :?

viewtopic.php?f=9&t=243753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...