Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Tesla Model S vs. M5 F10...

Eh............ :shock::o Bil til 520d pris vs. bil til leilighetspris... Hva faen...

Se hvem som blir førstemann av de to der fra Oslo til München da... :roll: Eller test akselerasjonen fra 140 km/t til 250 km/t :lol:

Nei takke meg til verdens råeste sedan, M5 8) Det at en bil med batterier og stikkontakt drar ifra til 100 imponerer ikke meg, M5 er uanasett mer bil :D Lyd, kvalitet, kjøreegenskaper, kjørefølelse, image og motor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på M5 vs Model S er vel ikke så ulike i andre land?

Er bare her i landet teslaen er gratis (for now).

Er kun her i Norge Teslaen er billigere enn M5en, så ellers i Europa så er den nok ikke så fantastisk :roll: Tesla kommer nok til å forsvinne like lydløst som den kommer.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun her i Norge Teslaen er billigere enn M5en, så ellers i Europa så er den nok ikke så fantastisk :roll: Tesla kommer nok til å forsvinne like lydløst som den kommer.... :lol:

Personlig håper jeg Teslaen gjør det godt her i landet, slik at det blir en kraftig verdireduksjon på bruktbilene den konkurrerer med. På den måten blir det billigere biler på meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla Model S vs. M5 F10...

Eh............ :shock::o Bil til 520d pris vs. bil til leilighetspris... Hva faen...

Se hvem som blir førstemann av de to der fra Oslo til München da... :roll: Eller test akselerasjonen fra 140 km/t til 250 km/t :lol:

Nei takke meg til verdens råeste sedan, M5 8) Det at en bil med batterier og stikkontakt drar ifra til 100 imponerer ikke meg, M5 er uanasett mer bil :D Lyd, kvalitet, kjøreegenskaper, kjørefølelse, image og motor :wink:

99% (give or take) av kjøreturene til en vanlig bilist har mindre rekkevidde enn 500 km.

At M5 er mer bil, er også objektivt. Tesla S har plass til bagasje foran der motoren skal være og har en bedre bakseteplass for midtpassasjer siden det ikke er en tunnell der - batteriene ligger under bilen... I Norge koster den under 1/3 av M5ens pris, ikke glem det heller...

M5ens image er det ikke så mange som bryr seg om av nybilkjøpere bortsett fra oss som er utdøende rase (bilentusiaster) og som generelt ikke har råd til nykjøpte drømmebiler. Se på salgstallene til nye M5en, de selges med store rabatter i USA og Storbritannia allerede...

Det jeg syns er morsomt er at en bil med så mye krefter allerede er tilgjenglig, hvem vet hva fremtiden vil bringe. Disse bilene får stadig mer effektive batter (lengre rekkevidde) og raskere lading. Se på el. bil teknologien for 10 år siden vs. i dag. Tenk på hvor man er om 10 år tid, både med tanke på krefter og rekkevidde, og at ressurssterke Mercedes og BMW også har hivet seg på i R&D.

Og 140 km/t - 250 km/t er i praksis like interessant som 0-100 tider for de aller fleste bilister. Det det går på i den virkelige verden er forbikjøringevne, og der er det neppe mer enn håndfull med sportsbiler som klarer å holde følge med Tesla S med mindre du snakker om en hyperbil med krefter over alt i turtallsområdet i overflod... Konstant dreiemoment vs. oppbygging av hk og dreiemoment ved hjelp av turtall.

Sverger til bensinmotorer selv så lenge det lar seg gjøre og bra lyd + manuelt gir er et must i bilholdningen, men bortsett fra det lover dette bra.

PS. Selv den har jo kunstig lyd gjennom høyttalerne siden den effektive turbomotoren ikke lager nok sportslig lyd selv... Ikonet er ikke hva det en gang var.

PS. 2: Og ikke glem at dette er første forsøket på å lage en brukbar el. bil for familiebruk og at det derfor ikke er noe mindre enn helt spekulært at den i det hele tatt klarer å yppe med det som de fleste anser som kongen av sedaner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som de selger så mange el biler, hvor lang tid tror dere det går før myndighetene kommer med avgiftene? :roll: Her går de glipp av vanvittige summer og kjenner jeg dem rett så er ikke Adam lenge i paradis :wink:

De som vurderer M5 til 1,8 mill tenker ikke ett halvt nanosekunden en gang på en Tesla S, disse bilene har to helt forskjellige kundegrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som de selger så mange el biler, hvor lang tid tror dere det går før myndighetene kommer med avgiftene? :roll: Her går de glipp av vanvittige summer og kjenner jeg dem rett så er ikke Adam lenge i paradis :wink:

De som vurderer M5 til 1,8 mill tenker ikke ett halvt nanosekunden en gang på en Tesla S, disse bilene har to helt forskjellige kundegrupper.

Ingen tvil om at hvis avgiftene forsvinner et sted (bensin/dieselmotorer) så skal det opp et annet sted - er jo slik statsbudsjettet fungerer.

Da bør du ta en titt på diverse amerikanske forum, fordi det er nettopp det kjøperne gjør og velger Tesla S i stedet, koster jo tross alt 85.000 $ for toppversjonen. Norge er heller ikke det eneste landet i verden som har el. bil incentiver (kollektivfil, ingen bompenger, gratis offentlige parkeringer o.l.) for å si det sånn, amerikanerne f. eks. får opp til 7000 $ tilbake i form av "tax credit" når de velger en Tesla S (eller annen el. bil) i stedet (i tillegg til å ha verdens laveste bilpriser fra før).

Ingen av de jeg har sett som har bestilt Tesla S har den som eneste bilen. Den fungerer som en hverdagsbil i byen, og kjøperne er opptatt av å ha det siste og kuleste, og kundene er som regel meget velstående.

Har også sett amerikanere snakke om sine venner som har flere "exotics" og som elsker Tesla S-ene dems. Har faktisk enda tilgode å lese om misfornøyde kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del spiller det liten rolle hvor rask en bil er, så lenge den ikke apellerer til meg. En Tesla er heldigvis noe av det siste jeg for penger hadde kjøpt. Det finnes ikke tøft å gjøre 0-300 på 0,1 sek når det som driver bilen ikke har en forbrenningsmotor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som de selger så mange el biler, hvor lang tid tror dere det går før myndighetene kommer med avgiftene? :roll: Her går de glipp av vanvittige summer og kjenner jeg dem rett så er ikke Adam lenge i paradis :wink:

De som vurderer M5 til 1,8 mill tenker ikke ett halvt nanosekunden en gang på en Tesla S, disse bilene har to helt forskjellige kundegrupper.

Tar nok ikke lang tid før avgiftene kommer, dersom el-biler av denne typen blir for populære.

Ellers tenkte jeg ikke på M5-kunder, men for folk som har lyst på litt ekstra skyvekraft, men som ikke klarer å overbevise kona. Mye pent i 6-700 000,- prisklassen som jeg godt kunne tenkt meg ned under 500k, og jeg har et vagt håp om at Teslaen kan bidra litt på den fronten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aks greia der var litt "staged" også.. tesla som tar starten og m5 uten launch start. tar teslaen brutalt fort igjen på slutten..

Er enig i den...

For min del spiller det liten rolle hvor rask en bil er, så lenge den ikke apellerer til meg. En Tesla er heldigvis noe av det siste jeg for penger hadde kjøpt. Det finnes ikke tøft å gjøre 0-300 på 0,1 sek når det som driver bilen ikke har en forbrenningsmotor:)

Har på en måte samme mening, men her i Oslo er alle kommunale p-plasser gratis (dvs. hele sentrum), man slipper bompenger (jeg får jo 400-500 kr. i regning hver måned...) og man kan kjøre kollektivfila (VELDIG praktisk, er jo rush utafor hos meg 4 timer om dagen...)

Men, har ikke råd til slikt, og når jeg først får råd om noen (mange :P) år så kan det hende at el. biler har fått avgifter og de praktiske incentivene er tatt bort... Så ja... Men fett for de som HAR råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...