Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Bra start på dagen! Våknet 05:30 til at forsterkerne til stereoanlegget på soverommet(forholdsvis heavy greier) ble strømløst, når forforsterker og forsterkere blir strømløse samtidig, hører man et sinnsykt smell hvor alle elementer "vrenges" utover :) Så bråvåknet kan man si. I mørket rotet jeg fram min LedLenser X21R( :D) og sjekka sikringsskapet, ingen sikringer nede. Så ut i nabolaget og alt var bekmørkt. Kom da til å tenke på hvor avhengig man er av elektrisitet. Skulle til å dusje, men dusje i mørket? Varmtvann, om det kunne vært strømløst i hele dag så hadde ikke det vært så lurt å tømme deler av tanken. Sjekka vanntrykket(det var minkende) det tilsier at også vannverket som ikke ligger langt unna også var strømløst.

Strømmen kom tilbake 06:30 og dusjen kunne foretaes. Kom meg ut døra på vei til toget og møtte en masse folk som kom i retur og mumlet og klagde til hverandre om at toget ikke gikk. Løp til bussen som jeg rakk og måtte ta melkeruta inn til Oslo, stappfull buss og kø over Prinsdalen/Hauketo. Brukte da 1time og et kvarter på bussreisen til høgskolen, vanligvis tar dette 23 minutter om alt er som det skal.. Kom derfor veldig for seint til en viktig forelesning.

Sjekka NSB nå, signalanlegget har feil enda..

316, vet du hva feilen er? Skinnebrudd?

Hørt om bil eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka NSB nå, signalanlegget har feil enda..

316, vet du hva feilen er? Skinnebrudd?

Neida, er nok ikke skinnebrudd. Men høres ut som noen rare greier... Ved bortfall av nettspenningen (e-verket) til signalanleggene går de automatisk over på å benytte seg av strømmen fra kjøreledningen (16kv). Så skriver de at flere komponenter har blitt brent opp, så det høres nesten ut som de har kjørt 16 000v RETT inn i sikringsanlegget... :roll: Når dette fungerer som normalt, så merker du ikke at det bytter fra nettspenning til 16kv en gang...

Okey, 16kV på sikringsanlegget høres ut som dårlig business, men rart det skal skje om det mest sansynlig skal gå igjennom transformator og frekvensomformer(kjøreledningen har vel 16kv og 16Hz eller deromkring?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra start på dagen! Våknet 05:30 til at forsterkerne til stereoanlegget på soverommet(forholdsvis heavy greier) ble strømløst, når forforsterker og forsterkere blir strømløse samtidig, hører man et sinnsykt smell hvor alle elementer "vrenges" utover :) Så bråvåknet kan man si. I mørket rotet jeg fram min LedLenser X21R( :D) og sjekka sikringsskapet, ingen sikringer nede. Så ut i nabolaget og alt var bekmørkt. Kom da til å tenke på hvor avhengig man er av elektrisitet. Skulle til å dusje, men dusje i mørket? Varmtvann, om det kunne vært strømløst i hele dag så hadde ikke det vært så lurt å tømme deler av tanken. Sjekka vanntrykket(det var minkende) det tilsier at også vannverket som ikke ligger langt unna også var strømløst.

Strømmen kom tilbake 06:30 og dusjen kunne foretaes. Kom meg ut døra på vei til toget og møtte en masse folk som kom i retur og mumlet og klagde til hverandre om at toget ikke gikk. Løp til bussen som jeg rakk og måtte ta melkeruta inn til Oslo, stappfull buss og kø over Prinsdalen/Hauketo. Brukte da 1time og et kvarter på bussreisen til høgskolen, vanligvis tar dette 23 minutter om alt er som det skal.. Kom derfor veldig for seint til en viktig forelesning.

Sjekka NSB nå, signalanlegget har feil enda..

316, vet du hva feilen er? Skinnebrudd?

Hørt om bil eller? :P

Jeg har bil, men å gå på skole i Oslo sentrum er dårlig business om man skal kjøre bil hele tida.. Før når jeg jobba satt jeg i kø hver eneste dag og ble drittlei.

Kollektivt er faktisk ikke så verst! Får rørt litt på skråtten iløpet av dagen! Er forholdsvis billig som student! Problemet er at det til tider kan være forsinkelser, det er sjeldent, men når det først skjer er det bare å glemme toget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her med peiling på GoPro? Fikk Hero3 til jul, og tenkte jeg skulle prøve dette i dag :) Følger instruksene, men får ikke kameraet opp på dataen når jeg kobler i USB ledningen. Har prøvd på alle maskinene som er i dette huset. Sykr irreterende ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en rød e30 m3 med svart/carbon flipp på spoileren, ble frakta på henger i dag. totalt most i sida :( synd å se en slik bil sånn.

noen som kjenner til denne bilen? tipper den hører til haugesund/bergen område kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka NSB nå, signalanlegget har feil enda..

316, vet du hva feilen er? Skinnebrudd?

Neida, er nok ikke skinnebrudd. Men høres ut som noen rare greier... Ved bortfall av nettspenningen (e-verket) til signalanleggene går de automatisk over på å benytte seg av strømmen fra kjøreledningen (16kv). Så skriver de at flere komponenter har blitt brent opp, så det høres nesten ut som de har kjørt 16 000v RETT inn i sikringsanlegget... :roll: Når dette fungerer som normalt, så merker du ikke at det bytter fra nettspenning til 16kv en gang...

Okey, 16kV på sikringsanlegget høres ut som dårlig business, men rart det skal skje om det mest sansynlig skal gå igjennom transformator og frekvensomformer(kjøreledningen har vel 16kv og 16Hz eller deromkring?)?

Går i gjennom en statisk omformer ja, men det må vel ha skjedd en liten glipp dersom det er det som har skjedd! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en rød e30 m3 med svart/carbon flipp på spoileren, ble frakta på henger i dag. totalt most i sida :( synd å se en slik bil sånn.

noen som kjenner til denne bilen? tipper den hører til haugesund/bergen område kanskje.

Lå nettopp ute på skade sidene (kondemnerte biler) så sikkert noen som har fått seg ny bil.

Mener det sto den var i hordaland ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en rød e30 m3 med svart/carbon flipp på spoileren, ble frakta på henger i dag. totalt most i sida :( synd å se en slik bil sånn.

noen som kjenner til denne bilen? tipper den hører til haugesund/bergen område kanskje.

Lå nettopp ute på skade sidene (kondemnerte biler) så sikkert noen som har fått seg ny bil.

Mener det sto den var i hordaland ja.

hva slags side? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn forbanna idiot bak meg da jeg kjørte fra Lillestrøm til Strømmen i sta... Lå bak meg og pressa helt vilt hele tia, tuta fordi jeg stoppa for en fotgjenger, og sto i verre. Jeg skulle inn på Mcdonalds, og det skulle han og... Så havnet han foran meg i køen, så var det enda 4 foran han. Så sa han til dattera si "Nei, vi drar, det her gidder jeg ikke". Slike folk må ha det fælt gjennom livet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite doktorspørsmål til folket.

Den ene vifteuniten stakk av med fingeren min og dro den en runde rundt reimhjulet. Det var ubehagelig.

Nå har neglen blitt noe svart på midten. Er det da lurest å grave hull i neglen for å slippe ut trykket under neglen, slik at ikke hele neglen løsner, eller bare la driten være som det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite doktorspørsmål til folket.

Den ene vifteuniten stakk av med fingeren min og dro den en runde rundt reimhjulet. Det var ubehagelig.

Nå har neglen blitt noe svart på midten. Er det da lurest å grave hull i neglen for å slippe ut trykket under neglen, slik at ikke hele neglen løsner, eller bare la driten være som det er?

En doktor gjorde dette på meg en gang da jeg klemstret meg og hadde stort trykk under neglen:

Brett ut en binders og hold den under lighteren til den er nokså varm! Da dreper du evnt bakterier.

Ta vekk lighteren og stikk så enden på bindersen gjennom neglen. (Ovenfra og ned selvsagt) Dette bør gå fint da varmen på bindersen smelter neglen og gjør at den går lett gjennom :)

Det er ikke vondt, og en befrielse og slippe alt trykket. Gugge vil komme opp gjennom hullet i neglen og sprutens styrke vil gi en indikasjon på hvor betent det er :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...