Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det som er det viktigste uansett, er og spise MYE, så legger du på deg.

Jeg vet ikke hvor mye du veier, men du skal ligge på 1,5-2g protein per KG på kroppen.

Og du bør ligge godt over på kcal inntaket i forhold til det du forbrenner på en dag.

Det som kan være fint er og skaffe seg en god oversikt over hvilke typer mat som er best på protein.

Hvilke typer mat er det mye kcal i og jobbe seg ut fra det.

Spis MYE... det kan ikke bli sagt for mye

Klarer du det i 2 uker, og virkelig spise mye, for en 6 ganger om dagen, trene ordentlig og ha godt protein inntak, så ser du hvor mye maten har og si for treningen sin del.

Det er ikke meningen å lage dårlig stemning nå stenbakken, men grunnen til at mange går rundt og trener og spiser feil, er fordi det finnes så mange som ikke vet helt hva de snakker om, og kommer med tips som lett kan misforstås.

Selvsagt har de framgang, men den kunne vært så mye bedre, og de løper en langt større risiko enn nødvendig i forhold til skader osv.

Hvorfor må du late som om at du har peiling, når du ikke har det?

For å rette opp i påstandene til stenbakken.

Joda, du må ligge i kalorioverskudd for å gå opp i vekt. Hovedsaklig vil da vektoppgangen bestå i muskler, men også noe fett. Jo mer "unødvendig" overskudd du har, jo mer fett vil du også legge på deg. Til gjengjeld vil du ha et større kcal overskudd, som vil gi deg mer energi på trening, og er sånn sett positivt, fordi du da klarer å trene tyngre over tid, sammenlignet med et mer beskjedent kalori inntak.

Skal du være nøye, passer du på hvilke kalorier du putter i deg, og når. Dette går på hvor fort de blir brutt ned. Feks grovt brød, havregryn etc. ligger lenge, mens snop er kort.

Proteinregelen er 2g protein pr kg _fettfri_kroppsmasse pr dag.

Det viktigste du gjør, er uansett å finne deg en rytme på både hvor mye du trener, hvor hardt du trener, fokus på mat, søvn etc. som du syns er komfortabel- slik at du får en god rutine. Jeg vil ikke anbefale å trene oftere enn 2 ganger pr uke første 1-2mnd, fordi du skal klare å opprettholde rutinen over lengre tid. Dette fordi det er bedre å trene litt over lengre tid, enn jojo trening.

Jeg anbefaler deg også å lese mye på treningsforum.no. Det er ikke alle artiklene som er like bra, men det gir uansett mye nyttig kunnskap. Allerhelst ville jeg hatt 1time pr uke med personlig trener første 4-6mnd, både for å hjelpe deg med rutinen (vanskeligere å skippe treningen når man har en avtale) men også en som passer på at du holder et godt program, og hjelper deg med teknikken.

Sørg for at du lærer av folk som VET hva de snakker om. Kompisser (uansett hvem, og hvor mye de later som at de har peiling) er desverre fulle av drit, og du ender som regel opp med å trene på luft og antakelser. At de har trent i 10år er heller ingen garanti. Bygg opp din egen kunnskap, og vær kritisk til kilden!

Et godt tips, dropp alt som heter apparater og tren kun med fri vekter, dette for å trene støttemusklaturen også. I apparatene blir også banen låst. Kabelappratene som nedtrekk, stangroing osv. er selvsagt legitime..

Ellers anbefaler jeg deg å varme godt opp (kroppen bruker ca 10-15min på å trekke blodet ut fra organ, og forberede seg på fysiskeanstrengelser, samt at det er skadeforebyggende når man er varm i musklaturen). Videre trener de største øvelsene først. Jeg begynner alle treningene mine med enten markløft, benkpress eller knebøy.

EDIT:

Jeg la merke til at du var laktoseintolerant. Vær oppmerksom på at mye av proteinpulverene er bygget opp av melke og egge protein. Du får også tak i soya proteiner hvis det er bedre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt til og late som jeg har noe peiling.

Han spurte, jeg svarte, om det var feil og gjøre får jeg bare beklage det, og om moderatorene/admin vil fjerne innlegget mitt så kan det være opp til de :)

Så får jeg da bare beklage så mye så skal jeg være rolig ang dette fremmover :)

Ha fortsatt en fin uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eget treningsrom med manualer opp til 35kg pr hånd.

Og benkpress uten wire. En stang på ala 20kg man putter vektene på hver side.

Det hørtes bra ut mtp støttemuskler. Har jeg ikke tenkt på.

Hadde hørt at apparater var bedre, for da fikk man jevnere muskler.

Løftet du løsvekter skjevt, ble musklene skjev. Spesielt for magemuskler.

Men når du sier det, høres det logisk ut.

Får ta å gå et annet sted med personlig trener først da. Men det er sikkert like greit, for uten apparater må vi være to på benkpressen. Og andre er gjerne ikke like dedikert som en selv. Eller i verste fall omvendt.

Som oppvarming pleier jeg å jogge i 15min på tredemølle, deretter benkpress, så mange øvelser med manualer. Situps og armhevinger. Drikker masse vann.

Ellers har jeg en tredemølle i leiligheten også, som jeg bruker 20-30 min daglig.

Etter jeg har trent, sover jeg til jeg våkner av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å være hissig Stenbakken, men selv har jeg store problemer med vondt i skulderen og måtte gi opp styrkeløft pga dette. Grunnen til skulderproblematikken, skyldes ene og alene "treningsvilleredere" som istedet for å innse sine egne begrensninger anbefale meg professjonell hjelp gav vellmenende råd. Lite visste de om at teknikken jeg hadde, ville skade rotatorcuffen på sikt..

Annen problematikk som foroverroterte skuldre, kort hamstring, og ryggmusklatur er også andre tema jeg sliter med, men det er min egen skyld fordi jeg ikke var flink nok til å sette sammen program, og ikke tok uttøyning på alvor.

Jeg mener derfor at det beste er å ikke si noe, for da har man hvertfall ikke gjort/sagt noe feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hørt at apparater var bedre, for da fikk man jevnere muskler.

Løftet du løsvekter skjevt, ble musklene skjev. Spesielt for magemuskler.

Men når du sier det, høres det logisk ut.

Et godt eksempel på et tulleråd..

Hvordan magemusklene utformer seg, skyldes genetikk, og ikke noe annet, så lenge man bevisst ikke trener for å bli usymetrisk.

Man er ikke nevneverdig skeiv i musklaturen som følge av at man er høyre/venstrehendt, og det blir ikke bedre/værre når man har god teknikk.

Pass hvertfall på at man trener like mye forside som bakside, så slipper man unna mye skulderproblematikk.. Nøkkelen er å være symetrisk, og ha proporsjonene i orden.

Apparatene er kort og godt for husmødre som er redd for å bli svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du vet hva du prater om Hawkon (ser også at du kom meg i forkjøpet). Støtter absolutt opp om å høre og lære av mennesker som har drevet med styrkeløft eller lignende trening i flere år.

Bruk løsvekter og fokuser på de store øvelsene knebøy, markløft og benkpress, sammen med gode ryggøvelser (pullups, nedtrekk, roing) nevnt ovenfor. Ikke glem beina - du "trener" ikke bein styrkemessig gjennom verken jogging, fotball eller innebandy...

Musklene blir heller ikke ujevne av å trene med frie vekter..Du kan ikke forandre lengden eller "formen" på en muskel, men du kan øke tykkelsen på muskelfibrene som du allerede har.

Kost: Spis bra med proteiner, men det er ikke nødvendig å spise mye mer enn man forbrenner for å øke i styrke eller muskelmasse. Det er heller ikke nødvendig å spise hver 2 time, drikke shake om natten eller spise til nøyaktig samme tider hver dag. Les alt du kommer over, og still deg spørsmål med logikken i det du leser etterpå - prøv gjerne å finne evidens (fra undersøkelsene) etter du har lest det. Eksempelvis kan du starte å lese litt om hva Martin Berkham har å si om trening og kosthold på http://www.leangains.com. Ikke alt Martin skriver er fasit (man MÅ heller ikke drive periodisk faste, men det funker like fint som å spise hver 3. time)

For en som vil starte med trening kan det spare deg for mange år med tull på treningsrom og kjøkken.

Og ja, du spurte om kosttilskudd.

- BCAA inneholder de viktigste aminosyrene for muskelvekst (protein består av ulike aminosyrer) og kan være til hjelp.

- Kreatin monohydrat kan hjelpe deg å greie en ekstra rep på trening. Pass på å drikk mye vann. Er billig, så det er for såvidt ikke det verste du kan bruke om du skal kaste potensielle matpenger ut på tilskudd.

- Tran. Say no more. "Must"

- ZMA (zink-magnesium-vit b16) kan brukes for å bedre søvn noe, kan hjelpe å "makse" din egen testo-produksjon (zink), hjelper mot krampe (magnesium) og nervestystem (b16). Kurant tilskudd, men ikke forvent at hverken biceps eller lats øker over natten pga den.

- Vitamintilskudd kan også være fornuftig å ta til en viss begrensning. Med bra kosthold får vi det meste gjennom mat, men vitamin D vil jeg ikke fraråde noen nordmenn å ta. De dosene man normalt vil få om man er ute 1 time i sol (man får vit d gjennom sollys) er umulig å spise i kosten, og det er mye som tyder på at nordmenn generelt får i seg altfor lite vitamin D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det og frakte en motor fra oslo? Noen som gjør det? evt noen firma ellerno? Bor i Larvik :)

Jeg drev og sjekket muligheter for langtransport av motor for en måneds tid siden. Du kan høre med forskjellige firmaer eksempelvis gjennom finns oppdragsportal. Forvent noe ala 2-3 tusen. Mao: Lei deg en minihenger og gjør det selv. Larvik-oslo er jo peanuts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dreve med trening i mange år, men fant nå nylig ut at trening egentlig ikke er noe hokkus pokkus. Det å sette seg ned med kalkulator og regne på antall kcal etc. er bare tull med mindre du satser på å bli en fitnessmodell. Jeg i begynnelsen hev innpå med alt som var av proteinpulver, kratin osv. osv. Mens nå bruker jeg nesten ingenting, kun to spisesjeer økologisk soya proteinpulver i smoothieen til frokost. Bare spis innen rimelighetens grenser. Høres ut som du har ett naturlig sunt kosthold, så blir nok ingen problem.

Det å skulle spise kjempe mye til enhver tid er heller ikke vits. Jeg spiser lite, men fet og proteinrik mat.

Så igjen, bare tenk logisk, og slapp av :) Jeg har droppa alt av kostilskudd osv. ett par år nå. Men har likevell så gode løft i benk, mark, knebøy etc. at jeg ikke ønsker å øke mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...