Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

F01 er for plastikk invendig.. jeg kan ikke si jeg likte dørhåndtakene innvendig etc i det hele tatt... Men smak og behag...

Nye s klasse blir nok en utklassing på alle andre modellene...den leveres i vanlig lengde, L-version, Pullmann, cab og coupe... Og tror nok all teknologien er en pekepinn på hva konkurrentene vil komme opp med i de årene som kommer...

Men det synes jeg jaggu S klassen hadde også, fikk veldig billig følelse over knappene også. Men skal nok være enig i at det kanskje er en smule for mye plast i F01, reagerte selv på dørhåndtakene innvendig. Dette har det heldigvis tatt seg opp på når det gjelder F10, i denne klassen skuffer W212 synes jeg. Kjipe stoler og dashbord av hard plast :?

Men alle snakker så høyt om at S klasse alltid kommer med nye ting som bilverdenen senere kommer etter med. Airbag tok de på seg æren for på tidlig 80 tall, men det var Oldsmobile først ute med i 1976. ABS tok de på seg æren for på slutten av 70 tallet, den var Jensen FF først ute med ti år tidligere. W126 fikk mye oppmerksomhet for å ha støtfangere integrert i bilens øvrige design, Renault 5 kom med denne løsningen i 1973. Antispinn system var de heller ikke først med, det var BMW med E32 i 1986.. Hva stort og nytt er det egentelig S klassen har kommet med, det er for all del fantastiske biler som svært få kan måle seg med men er dem ikke en tanke opphypet? :?

Edit: Har du kjøpt deg Audi Wicky? :P

W212 er skuffende ja...der skal jeg være ganske enig. F10 har en bedre helhetlig følelse innvendig...

Og ja, kjøpte brukslekebil...E-klassen blir stående på verksted i tre fire uker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du posta den ut på face! :P Ihvertfall noe lignende :P Siden det er en EL bil, er det noe fart i den egentlig? :P

Den sorte? Det var bare en demobil... er vel ok med fart i den..362hk/440nm... 00-100 på 5,6sek.. 70-110 på 2,1sek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik... vi forstår at du ikke helt har sansen for Mercedes-Benz, men du overdriver ikke så rent lite når det gjelder direkte og indirekte kritikk av bilmerket. Det er korrekt at amerikanerne eksperimenterte med airbag allerede på begynnelsen av 70-tallet, men dette ble aldri kommersielt rentabelt og dermed ikke innført i en større sammenheng. Mercedes-Benz var den første bilprodusenten satte airbag inn i et totalt system der airbag var en del av et komplett aktivt sikkerhetssystem (W126). Den første bilmodellen som hadde airbag som standard på både fører og passasjersiden var faktisk Porsche 944 Turbo... 8)

ABS ble først utviklet til fly og mekaniske ABS systemer var tilgjengelige allerede før WW2. Det er korrekt at Jensen FF hadde et ABS system allerede på 60-tallet, men det var stadig mekanisk. Mercedes-Benz kunne tilby elektronisk ABS fra Bosch fom 1975 i W116.

Renault 5 var ikke den første bilmodellen som hadde støtfangere integrert i bilens design, men den var den første bilmodellen der både støtfangerne foran og bak var i plastikk (og integrert i bilens design). Dette var et stort gjennombrudd i relasjon til konstruksjons og reparasjonskostnader.

Såvidt jeg vet påstår ikke Mercedes-Benz at de var først med et antispinn system, men et elektronisk stabilitetsprogram var de derimot først med i 1995.

Mercedes-Benz var bl.a først med forbrenningsmotoren (1886), forgasseren, direkte innsprøytning (mekanisk), den første bilen som hadde bremser på alle fire hjul (ikke dumt), den første bilen med aktiv sikkerhet i form av et sikkerhetskarosseri (heller ikke helt dumt) etc. Mercedes-Benz er en uten tvil en svært viktig del av bilhistorien... :)

Jeg kan ikke se helt hva jeg overdriver på, det må du nesten fortelle når du først sier at jeg gjør det. Jeg har egentlig ikke noe i mot Mercedes, de lager for det meste pene biler og har mye bra å by på. De har de siste åra også utviklet noen meget bra og interessante motorer som jeg synes BMW burde ta lærdom av. Det er mange Mercedeser inne på min drømmebil liste, så forsøket på å sette meg i bås med å si at det er allmennhet at jeg ikke liker Mercedes, blir feil.

Buick var faktisk først til å tilby airbag, dette tilbød de på sin Electra modell i 1975 og den gang kalte dem det for ACRS (Air Cushion Resistant System), så der bommet jeg med ett årstall og ett merke. Det at du selv bestemmer at det er fra da Mercedes kom med Airbag som gjelder får gå på din egen urimelighet. Joda, Jensen sin ABS var mekanisk men den var først ute med det. Noe annet har jeg ikke påstått heller annet en at det er feil at Mercedes kom først med det, fordi de gjorde de ikke.

Ja Mercedes kom med elektronisk stabilitets kontroll i 1995, akkurat samme år som BMW gjorde det :mrgreen: BMW satte det også som standard på E39 året etter...

Selvsagt har Mercedes en betydelig plass i bilhistorien, langt større enn den BMW har. Men det jeg i utgangspunktet ville fram til er om S klassen er noe overopphypet. Har den virkelig gitt bilverdenen så mange tekniske nyvinninger som folk skal ha det til, hvis vi ser på hva som befinner seg i en moderene bil i dag? De som virkelig har utviklet bilene det er Americanerene med merker som Cadillac og Lincoln i spissen. På en 1959 Cadillac Eldorado Biarritz så kunne man få EL seter med minne, cruisecontrol, automatisk klimaanlegg, EL vinduer, varmeseter, automatisk dimming av fjernlys og Auto kjørelys. De var også først ute med elektronisk insprøytning og bruk av ventilerte skivebremser, ja også kom de ut med den første serieproduserte Turbobilen i 1961 (Chevrolet Corvair).

Så er det noen vi skal takke så er det amerikanere som utviklet bilen til det den er i dag, ikke selvskrytene karer fra Stuttgart. Nigth vision skrøt de jo også på seg ved lansering av W221 i 2005, med dette jobbet Cadillac med allerede på slutten av 80 tallet. Datidens teknologi var ikke der enda at de var økonomisk forsvarlig å sette dette i en bil, Lexus var forøvrig først ute med dette i 2003. BMW lanserte dette på facelift E65 i 2005, samme år som Mercedes kom med dette. Integrert GPS var nok en gang Amerikanerene først ute med i 1995 på Oldsmobile Eighty Eigth, her kom også BMW Mercedes i forkjøpet da de lanserte dette på E38 i 1995. Og når de var førte ute med Xenon lys i 1992, eller når de var først ute med 6 trinns manuell kasse på en V12er

Jeg kan virkelig ikke se hva S klassen har kommet opp med av banebrytende utstyr :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at nyere 3-serie hadde likt det der noe særlig bedre, Fredrik 90. Sidekollisjoner, spesielt inn i trær/stolper etc deler selv de sikreste biler i 2.

E92 M3 delt i to her:

[ Bilde ]

Biler har definitivt blitt sikrere, men fysikkens lover kan ingen oppheve.

Så man har like stor sjanse for å omkomme i en E90 eller en F30 som i en 15 år gammel E46 konstruksjon? #-o Skjønner virkelig ikke at det er noe du gidder å kommentere på :roll:

Skulle ønske det var mars2014 så jeg kunne fått nye bilen min :(

Hva ble det? Skal du være taus frem til mars?

Ble en slik en :D

[ Bilde ]

Så artig, tøft av deg kjøpe en sånn bil 8) Kunne tenkt meg en sånn selv faktisk, men er alt for konservativ til det :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kanonbil Wicky. Absolutt en bil jeg selv kunne hatt. Hva er spesifikasjonene på bilen ang. batteripakke, utstyr osv?

Edit til Fredrik90:

Mazda kom med integrert touchscreen gps i 1990 med Eunos Cosmo. Skikkelig godbit av et interiør for å være japse fra 1990:

tumblr_lkhlgc5WC31qfxlm0.jpg

eunos_cosmo_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble "vanlig" model s...ikkeno performance/signature... Men 85kwh batteripakke, rød med beige skinn, sorte pianolister, panoramatak, tech-pakke,lydpakke,luftfjæring,ryggesensor,hattehylle.. og 19toms hjul... ville ikk ebetale 23k for 21tommerne ALLE bestiller...så bruker heller penger på no andre grommere hjul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forventet verditap på en slik el-bil kontra en "vanlig" bil ? Hvor lang levetid har en batteripakke, og hvor mye koster den å bytte?? Tenker på ved evt salg, så er batteripakken gåen, så må man kjøpe en ny for i det heletatt få solgt bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å ha bilen i maks 5år før den selges videre og ny bil kjøpes... batteriet har 8år/fri km garanti... Hva den vil koste å butte er usikkert... Men tesla kommer med "batteribyttestasjoner" etterhvert... Der kan man kjøre inn, betale 500kr og få ett ferdig oppladet batteri montert på 90sek... så på en måte kan man aldri ha en defekt batteripakke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Forstår også at en slik bil blir valgt når man har kjøreområde som du virker til og ha..

Skal bli moro å høre tilbakemeldinger :) Tipper det blir uvant og sitte i en bil uten motorlyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...