Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Helt enig i at man må en politisk og markedsmessig uavhengig informasjonsdistributør, men dette kan gjøre på helt andre måter. Hvis det bare er nyhetene og aktuelle saker som er viktig så kan man se på nett-tv og lese reportasjer på Nrk.no. På denne måten vil det koste en brøkdel å drive Nrk, og eldre mennesker eller folk som liker å se på Nrk på tv kan betale det ekstra for å få kanalen på tven sin. Ser for meg en lisenskostnad på ca 500,- for nett-tv.

Nå så jeg i en av linkene at feks Canal Pluss har fått nett-tv, og da er jo argumentet med live fotball på tv nesten borte også. Kan vel snart avbestille hele parabolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man må en politisk og markedsmessig uavhengig informasjonsdistributør, men dette kan gjøre på helt andre måter. Hvis det bare er nyhetene og aktuelle saker som er viktig så kan man se på nett-tv og lese reportasjer på Nrk.no. På denne måten vil det koste en brøkdel å drive Nrk, og eldre mennesker eller folk som liker å se på Nrk på tv kan betale det ekstra for å få kanalen på tven sin. Ser for meg en lisenskostnad på ca 500,- for nett-tv.

Jeg tror ikke at det er så enkelt. Det handler også om å beskytte norske interesser når det gjelder f.eks kultur og språk. NRK sender mange programmer som ikke kan forsvares kommersielt, men som er viktige kulturelt og samfunnsmessig. Den øverste sjefen for NRK, kringkastingssjefen, blir ofte ansatt for å balansere ulike politiske og kulturelle interesser i Norge. Høyremannen John. G. Bernander ble f.eks kringkastingssjef etter hhv. Bjartmar Gjerde og Einar Førde som begge var knyttet til Arbeiderpartiet. Så kom turen til Hans-Tore Bjerkaas som er knyttet til Nordnorge. Idag er kringkastingssjefen Thor Gjermund Eriksen som også er knyttet til Arbeiderpartiet. Slik veksler sjefstillingen frem og tilbake mellom ulike interessegrupper i Norge og dette tror jeg er viktig for norsk kultur og særegenhet. Her i Danmark handler Danmarks Radio (DR) og TV2 stort sett kun om København og det gjør Danmark kulturelt fattigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er så enkelt. Det handler også om å beskytte norske interesser når det gjelder f.eks kultur og språk. NRK sender mange programmer som ikke kan forsvares kommersielt, men som er viktige kulturelt og samfunnsmessig. Den øverste sjefen for NRK, kringkastingssjefen, blir ofte ansatt for å balansere ulike politiske og kulturelle interesser i Norge. Høyremannen John. G. Bernander ble f.eks kringkastingssjef etter hhv. Bjartmar Gjerde og Einar Førde som begge var knyttet til Arbeiderpartiet. Så kom turen til Hans-Tore Bjerkaas som er knyttet til Nordnorge. Idag er kringkastingssjefen Thor Gjermund Eriksen som også er knyttet til Arbeiderpartiet. Slik veksler sjefstillingen frem og tilbake mellom ulike interessegrupper i Norge og dette tror jeg er viktig for norsk kultur og særegenhet. Her i Danmark handler Danmarks Radio (DR) og TV2 stort sett kun om København og det gjør Danmark kulturelt fattigere.

Men spørsmålet er jo fortsatt om dette må sendes på tv? Tv er jo på vei ut uansett, så hvorfor ikke legge ned tv-kanalen og bedrive bare på internett? Jeg har ingenting i mot nrk i seg selv, men at jeg med flere må betale for en tv-kanal som jeg vedder på et mindretall i det norske land ser på, det synes jeg er feil.

Hvor dyr hadde lisensen vært hvis alt hadde gått over internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet er jo fortsatt om dette må sendes på tv? Tv er jo på vei ut uansett, så hvorfor ikke legge ned tv-kanalen og bedrive bare på internett? Jeg har ingenting i mot nrk i seg selv, men at jeg med flere må betale for en tv-kanal som jeg vedder på et mindretall i det norske land ser på, det synes jeg er feil.

Hvor dyr hadde lisensen vært hvis alt hadde gått over internett?

Er TV på vei ut? Det tror jeg ikke, men måten vi kommer til å se TV på forandrer seg til å bli langt mer fleksibelt. Den fysiske TV´en blir en ren monitor som viser sendinger fra f.eks internettet, men også rene medieselskaper som vil sende innhold fra forskjellige distributører (f.eks NRK, kabelselskaper og Netflix). NRK kan med andre ord være på flere forskjellige plattformer samtidig og det blir ditt valg hvilken plattform du velger (akkurat som med Netflix). Poenget her er at NRK er en nasjonal størrelse og en viktig kulturformidler. Netflix har ikke dette ansvaret og sender derfor mye som ikke har den store interessen i Norge. Jeg synes at mye av den oppmerksomheten Netflix har fått er ufortjent i relasjon til innholdet, men måten de distribuerer filmer på over flere plattformer er en studie i god strategisk markedsføring. Hvis NRK gjør det samme er det ikke mye igjen av Netflix som har tilsvarende bred appel som NRK´s programmer.

Det er forøvrig ikke transmitteringen av TV programmene over luft/kabel/internettet du betaler for via lisensen. Det er produksjonen av TV programmene som koster skjorten. Bare tenk på hva det ville ha kostet NRK å sende fra Sotji... både direkte og indirekte. Under OL i Vancouver hadde NRK flere folk på plass enn det var ansatte i TV2. NRK´s produksjoner er stort sett langt bedre og mer gjennomførte enn TV2´s. Dermed ikke sagt at NRK ikke kan bli bedre til å effektivisere og produsere programmer.

Jeg rettet dette innlegget fordi jeg kom til å tenke på at NRK ikke nådde opp da rettighetene til OL i Sotji ble tilbudt de ulike TV stasjonene for 2-3 år siden. Vi er dermed avhengig av hva danske toppsjefer mener om hvor mye og hva slags øvelser vi skal få se fra vinter OL i Sotji. Dette virker helt bakvendt på meg iom. at den store vintersporten her i Danmark er curling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt gammel, jeg ser  både på NRK 1 NRK 2  og NRK 3. Betaler lett tv lisensen for å kunne se ski sport +++

Må dere ikke være så kjipe er jo bare småpenger

Sport på nrk er helt konge, synd Arne forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...