Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har stop & go system på vår VW Up! og der virker ventilasjonen (varm/kald) selv om motoren har stoppet. Stop & go systemet slår seg av hvis temperaturen er under 3 varmegrader utendørs og/eller motoren er kald. Det er verdt å merke seg at alt elektrisk inkl. bremsene virker selv om motoren har stoppet. Av samme årsak har derfor de fleste biler med stop & go system en eller annen form for regenerering av bremseenergien som produserer ekstra strøm til batteriet.

Hadde en F-20 leiebil i en måneds tid i slutten av fjor sommer, den hadde sånn start and stop. Mener bilen starta med en gang jeg tok i rattet på den, så var ikke full elektrisk der vertfall.

 

Var manuelt gira den da, så stoppa kun om jeg satt bilen i fri og slapp ut clutchen. Automat biler med start and stop må være noe drit :P Stopper vell hver gang man står stille?

 

Første jeg gjør når jeg kjører biler med sånn funksjon er å trykke på knappen får så skru den av :P

 

Har ikke prøvd f30 ennå, så kan ikke snakke for støy der, men syns ikke det var så gale støy i 116D som jeg hadde vertfall. Ufatterlig lite spennende lyd er det jo selvfølgelig, men er ikke sånn plagsomt gammelt mercedes pukkverk. 

 

Blææ får lyst på F bil når jeg sitter å tenker tilbake nå, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en grei Ford Connect som bruksbil til og fra jobb, 2005 modell, gått 200 000, med turbo diesel. 

 

 

ikke brukt som firma bil, så den er blank og strøken, værtfall til prisen, betalte 18 000 for den og selger betalt årsavgift. kjempe kurrante biler med bil innredning bak :) 

ny clutch og utløser lager. 

 

 

som alle vet, så blir olje på diesel biler fort svart. Tok en liten test i går, kjøpte " omega " sin innvending motor rens, som man heller i olja som står på bilen, sto og gikk i 15 minutter, tappet oljen, fylte opp helt til max med " flushing oil" som også skal fjerne gammel olje i motoren, tappet denne etter stått og gått i 10 minutter. tok av oljefilter og satt på nytt, fylte ny olje på og bilen sto og gikk i flere timer i går og kjørte litt på kvelden, god og varm, pluss vask utvendig og motorvask tok jeg, siden jeg sølte litt når jeg tok av oljefilteret. 

 

TRO DET eller ei, OLJEN er blank, har jeg aldri opplevd ved bytte av olje på diesel bil, da det alltid er litt igjen i noen kanaler, som blander seg med ny olje og da blir det nye oljen så og si mørkere fort. 

 

ingen millionbil, men morro og ta vare på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hva med slitasje på bilmotorene da? Trodde dieselmotor trivdes ved å gå lenge av gangen (at korte turer med kald motor ikke er ideelt)... Også lurer jeg på hvor mye lenger tid en slik start/stop bil bruker til å varme opp motoren vs vanlig bil som går hele tiden...

Mange spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som HATET den F bilen du hadde som leiebil?

Vil ha F30 eller F10 :)

 

F20 som jeg hadde er alt for liten :P

 

Klagde bare for i følge forsikringa mi så skulle jeg få tilsvarende bil, og den var mye mindre enn min bil :P

 

+ den var noe dau da :P men har roet ned kjørestilen en god del hakk siden da :)

 

Har endelig begynt å miste behovet får å komme forbi absolutt alt som ligger foran meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bråkete er egentlig disse F30 320d-ene? Start/stop hjelper sikkert endel, men har sittet på bil med slik system (E-klasse) og fra passasjersiden hørtes det utrolig irriterende ut med motorstopp ved hvert kryss.

Hver test jeg leser kritiserer bare dieselkaklinga til disse rekkefirerne, resten av bilen skal være god nok som den er.

 

Pleier varmapparatet å fortsatt gå hvis motoren slår seg av ved start/stop? Tenker på situasjoner hvor en må stå og vente på noen om vinteren.

 

 

Hmm. Hva med slitasje på bilmotorene da? Trodde dieselmotor trivdes ved å gå lenge av gangen (at korte turer med kald motor ikke er ideelt)... Også lurer jeg på hvor mye lenger tid en slik start/stop bil bruker til å varme opp motoren vs vanlig bil som går hele tiden...

Mange spørsmål...

 

Jeg kan ikke uttale meg om F-serien, men på E91'en min er det en del kriterier som må oppfylles for at bilen skal stoppe.

 

1. Motoren må ha driftstemperatur

2. Batterispenningen må være bra

3. Temperaturen ute må være over 5-10 grader, jeg husker ikke nøyaktig

4. Du må stå stille med girkassen i fri og clutchen ute. Motoren starter igjen med en gang du trykker inn clutchen

 

Varmeapparatet går fremdeles, både for oppvarming og nedkjøling. Om du lar bilen rulle uten å trå inn clutchen, så starter den også igjen. (F.eks i kø i nedoverbakke)

 

Slitasje på motor er en ting - slitasje på batteri og startmotor er det jeg er "bekymret" for. Når jeg står i kø så slår jeg den som regel av, mens når jeg skal gjennom noen tilfeldige lyskryss, så lar jeg den gjøre som den vil. Det plager meg ikke i det hele tatt, siden jeg ikke rekker å kjøre før bilen er startet igjen uansett.

 

På bilen til kjerringa derimot, som er en A3 med DSG, så starter bilen når du slipper bremsen. Og det er ikke fort nok til at den faktisk går når foten min treffer gasspedalen i f.eks en rundkjøring. Så på automatgira bil ville jeg ikke hatt det om jeg fikk velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha F30 eller F10 :)

 

F20 som jeg hadde er alt for liten :P

 

Klagde bare for i følge forsikringa mi så skulle jeg få tilsvarende bil, og den var mye mindre enn min bil :P

 

+ den var noe dau da :P men har roet ned kjørestilen en god del hakk siden da :)

 

Har endelig begynt å miste behovet får å komme forbi absolutt alt som ligger foran meg :P

 

Den tunga di må være uttørka snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilen til kjerringa derimot, som er en A3 med DSG, så starter bilen når du slipper bremsen. Og det er ikke fort nok til at den faktisk går når foten min treffer gasspedalen i f.eks en rundkjøring. Så på automatgira bil ville jeg ikke hatt det om jeg fikk velge.

Setter pris på utfyllende svar, takk :)

Virker som at det kan være litt forskjell blant stop/start systemene også (akkurat som at forskjellige automatgirkasser har forskjellige hastigheter på igangsettelsen). Må nesten finne en forhandler som kan la meg prøvekjøre diesel-F30/31 med automat for å se hvor godt siste generasjon virker... Skulle helst hatt 320i, men de er altfor dyre, må nøye meg med 316i eller 318d. Automatgir er et must hvertfall. 316i frister mest pga. mindre motorstøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...