Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Båt er koslig det, men skal man ha det, så bør man ha det som fritidssyssel #1 og ikke #4 eller #5(hæshtag er qlt). Var på ferieturer og helgeturer med båt 9 år av mitt liv, og er det noe jeg vet, så er det at båtlivet er kjempehyggelig og fint. Kanskje noe av det bedre å kunne bruke fritiden sin på om man liker sjøen!

Vedlikehold gjøres kontinuerlig nesten hver helg i vinterhalvåret, noe som gjerne fører til at man ønsker å bruke mest mulig kosetid på båten hver helg i sommerhalvåret. I tillegg til dette kommer opplag/klargjøring på høsten, og vårpuss hver vår. 

Bare opplaget hver vinter på båten vi hadde kostet nesten 20 000kr, så kommer oljeskift(24 liter pr motor + filtre), diverse motorvedlikehold ca. 1000kr, reparere litt her og der. Alltid noe som måtte gjøres ca. 5-7 000kr. Båtplass om sommeren rundtomkring 30 000kr. Snittforbruket med diesel ink. aggregatkjøring lå på rett over 17 L/time med ca. 300-350 gangtimer pr år. Så kan man gange dieselprisen på der og da har man brått brukt diesel for om lag 40 000kr. En tanking var ca. 1600 liter, så det gjør jo sitt innhugg i lommeboka på bunkersen der man fyller :P Vi gikk alltid i ca. 8-9 knop, motorene gikk på tomgang. Ved marsjart slukte de store grønne i kjelleren 160 Liter pr. time, det gjør det ikke så hyggelig lenger :P

Så kommer bensin til RIBen og alt mulig smårask man måtte finne på å kjøpe til båten i en og annen havn. Liker man å gjeste ulike havner koster dette i båten vi hadde sin størrelsesorden 40-45 fot ofte ca. 400kr pr. natt, opp mot 1000kr pr. natt..

Det positive er at båter har/hadde minimalt med verditap iforhold til bruk og modellår. I forhold til bil er det uansett veldig dyrt.

Noen kamerater har hatt og har diverse seilbåter, og da vi ble eldre reiste vi på gutteturer. Seillivet er ikke så fokusert på dieselforbruk, men seil og tauverk er søren meg dyrt nok når dette blir slitt av sol og ikke minst bruk. Masse vedlikehold..

Ja, dette ble litt om båt, vet ikke helt hvorfor :P Kanskje jeg bør gå til NAV og spørre om jeg kan få penger og være hjemmeværende slik at jeg kan spare dere for slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du spør alenemødre om hva de gjør (når ungen er gammelnok for barnehage)  -  "jeg er mamma på fulltid jeg :D" ...så stolt liksom....

Hvis det hadde vært en mulighet at de hadde vært hjemme med barn, og fått penger for det så hadde ikke jeg hatt noe i mot det. Samboeren min har fått 5000 ca i permisjonspenger pr måned. Det er lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båt er veldig deilig ja :) har 2 kamerater med båt, men her er det ikke like mye vedlikehold om vintern, der blir det heller mye jobbing ved påsken, og høstferien. går alltids penger til smårusk her og der, samt drivstoff ja, de har 2 econoline diesel v8 på 7,3L pr, og det sluker! de er bare veldig glad de ikke har bensinmotorer, som det trolig blir på meg til neste år.

De har 38' Cobra, mens jeg tenker meg en Maxum 2300 SC med 220hk v8 bensin. Sluker litt drivstoff, men blir ikke like mye kjøring som de gutta driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg det var snakk om nav, penger og fritid baki her. Fikk penger av nav fra januar til mars, di 3 værste månedene jeg har vert borti. 14k utbetalt hver måned, er faen ikke mye å leve på det.. Jeg fikk maks som var mulig å av dagpenger...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror beløpet tilsvarer 17meter med tau, 11 spader, 22 kebaber samt 11 binderser.

Drit bra! Regnet med å betale 34 kebaber jeg, og det hadde jo vært et helvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg det var snakk om nav, penger og fritid baki her. Fikk penger av nav fra januar til mars, di 3 værste månedene jeg har vert borti. 14k utbetalt hver måned, er faen ikke mye å leve på det.. Jeg fikk maks som var mulig å av dagpenger...

Mange som ikke har mye mer enn det i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den raskeste veien ned fra en stige på jobb. Resultatet ble sykemelding en stund. Var da ingen utbetalinger som var like. Det kom en nå og da.

Det værste var vet at jeg fikk brått en utbetaling 2 år senere

post-49693-0-34977700-1399472864_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...