Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Den bilen som gir meg absolutt mest kjøreglede er den banerigga e23'n min. Den er totalt blottet for komfort, det skrangler, poffer, bråker og hver minste gråstein slår i karosseriet... men gud hvor deilig det er å kjøre den! Kun en evig stor følelse av at det er jeg, og meg alene som har kontrollen på hva bilen finner på å gjøre.
Lyden av den skrikene motoren pga. manglene demping (Ikke en gang asfaltmatter) er rett og slett fantastisk, giringa er konstant men hard og den krever mellomgassing for å ikke telle drev! Den lave vekten til tross for at det er en syvserie gjør det hele ganske så responsivt, ønsker man å la rompa lufte seg ut av svingene lar den deg gjøre det på en elegant måte. 

Men som en bil til bruk utenom korte turer er det nok langt fra noe man liker, ganske sikker på at det ikke skal lange tiden bak rattet til før man sitter der å hater alt det jeg elsker :)

DSC_0157_zpsc45442ff.jpg
Snapchat-20140606053926_zpstq3cslnj.jpg

Endret av Robkill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 520IA'n til mor og far med 150hk(M54B20?) bruker ikke en "dråpe", og det gjør heller ikke M43B16 motoren som sitter i familiens "slengebil".

Vi hadde en rekke nye passater i tur og orden tidligere som leasingbiler(firmabiler) og alle disse, både bensin og diesel brukte betydelige mengder olje. Gul oljelampe dukket stadigvekk opp. Både Møller og Erik Arnesen sendte med oljekanner etter hver service, til og med da de ble trillet ut av forretningen som fabrikkny.

Er nok en M52B20 i dine foreldres bil, ikke kjent for å bruke så mye olje som M54 kan finne på å gjøre.

Samtlige av mine "VAG biler" har brukt olje, værst var en A6 2,4.

Men det er ikke unormalt at BMWer generelt har et litt høyere oljeforbruk enn gjennomsnitts-bilparken, så hvis du ikke kjører veldig mye slik at det er plagsomt ville jeg bare levd med det.

Den var ny, skulle likt å se deg dokumentere akkruat den påstanden der :)

Vår tidligere E46 318d Touring kjørte vi 7-8 ganger sydover mot den franske rivieraen. På noen av turene brukte den litt olje (spesielt når temperaturen kom opp i over 30 varmegrader), men det begrenset seg til 1-2 desiiiter med olje. Jeg kjørte ofte det bilen kunne klare hvis forholdene var de rette på Autobahn. På den siste turen i fjor sommer med ca. 340000 Km på telleren klarte den rundt 210 Km/t og gikk egentlig bedre enn noen gang tidligere. Spesielt i opptrekket over 150 Km/t var den vesentlig mer agil enn den den hadde vært tidligere. Jeg hadde ingen problemer med å henge meg på langt nyere og kraftigere biler. Dette synes jeg forteller ganske mye om hvordan BMW konstruerer motorer. Èn ting er hva tallene forteller (115 HK), men noe helt annet er hva en BMW presterer i virkeligheten.

Jeg har også stor tro på at så lenge en motor vedlikeholdes godt så "løsner" den mer og mer etterhvert som den går lengere og lengere. På Autobahn tidligere i år så var det ikke noe problem å holde ett tempo på 160 km/t til 180 km/t med min E34 520IA, det var kveld og det siste stykket til dit vi skulle var det veldig lite trafikk og fri fart så jeg lot bilen få strukket skikkelig på bena. Det overasket meg at bilen ikke hadde noe problemer med å nå 210 km/t på GPS som er nært opp til fabrikkens oppgitte toppfart, speedometeret derimot viste optimistiske 225 km/t :P Etter en knapp uke med mye Autobahn hastigheter og noen harde runder rundt Nurburgring så hadde ikke oljenivået minket merkbart på peilepinnen og det hadde jeg overhode ikke forventet. Dette for en motor som var 20 år gammel og hadde gått 255 000 km

BMW lager virkelig beundringsverdige motorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg syns BMW motorer er kjent for å bruke så mye olje?

e46 328i'n brukte absolutt ingenting(0 forskjell på peilepinnen på 10 000km, som var vert oljeskift),

530D'n merka jeg ingenting.

e90 n46'n derimot brukte mye, fylte somregel hver 3-4 uke en liter olje der. Men var normalt i følge bavaria på de motorene... Kompis med e46 316i med n46, brukte mye den og.. Dårlige motorer det der tror jeg.

e92 325D'n min brukte heller ingenting, ikke noe forskjell når jeg trødde den hardt opp og ned til münchen. Eller banekjøring på e30meet.

540i'n og ser bra ut så langt :)

Vag derimot etter min erfaring har mange motorer høyt oljeforbruk. Både min far sin(2.0 tdi) må somregel fylle 1-2 liter mellom hver oljeskift. Alle firmabilene vi hadde på jobb ble levert med en litersflaske i førerdøra..

Litt morsomt når kompis sin Audi a3 1.8 tfsi 2012 modell er helt sota i røra både inni og utpå, mens min 2007 mod chippa 325D ikke var tegn til sot på fingen om man tok på innsiden av eksosen :P vet ikke om det er pga jeg hadde ptf og den ikke men(siden det er bensin).

Den a3'n bruker forøvrig greit med olje og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt når kompis sin Audi a3 1.8 tfsi 2012 modell er helt sota i røra både inni og utpå, mens min 2007 mod chippa 325D ikke var tegn til sot på fingen om man tok på innsiden av eksosen :P vet ikke om det er pga jeg hadde ptf og den ikke men(siden det er bensin).

Den a3'n bruker forøvrig greit med olje og.

Akkurat det la jeg merke til på min 325d og nå på 530en også, det er jo helt rent inni eksosrøra :) Endestussene er jo mer skittene på utsiden enn på innsiden hvor det ser helt ubrukt ut :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, akkurat innafor det :) Er jo helt kaos på kjøpesenter nå så glad jeg er ferdig!

Var ute en liten tur i går, snudde fort....

skal bare ha et par ting da , et par gavekort , 1 spill , og det jeg har kjøpt til Mor mi kommer ikke inn før i Januar på Elkjøp, så blir bare bilde av hva jeg har kjøpt til ho :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...