Gå til innhold

Audi vs BMW vs Nissan

lienback
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

ah.. tja, jeg ble brått ikke så sikker lengre likevel. Husker bare jeg kjørte kapp en gang med en relativt original S14 en gang mens jeg hadde automaten, og det gikk såpass bra for min del at jeg så for meg at under 7 sekunder virket usannsynlig. Nå skal det jo sies at en manuellgiret bil krever sin mann for å få bra 0-100 tider. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet mellom nm og hk er egentlig ganske komplisert, og krever litt studering og spekulering. Er veldig mange som omtaler det som 2 helt forskjellige tall, men det er jo egentlig to sider av samme sak. Ligger fullt av tråder rundtomkring på forumet som diskuterer dette frem og tilbake i en evighet.

Forøvrig er det newton du kjenner i ryggen når du gasser på (ikke nm). Årsaken til at man bruker Hk for å forklare hvor fort ting går er at det tar hensyn til turtall i tillegg til motorens maksimale vrimoment. 400nm i en S38B38 (340hk v. 6900 rpm) skubber i seg selv ikke noe bedre enn de 400nm jeg har i min M60 (286hk v. 4600rpm), men siden S38 klarer å klemme ut høyt moment langt utover M60'ens turtallsregister kan du ha f.eks 3,96 utveksling i diffen mot min som har 2,93. mao en økning på 25% moment på bakhjulene mot min M60, og da girer vi ca ved samme hastigheter. Derfor klarer M5'en 0-100 et godt halvsekund kjappere enn 540'en.

Har ikke alle tallene på i hodet på desimalet, men dette viser ihvertfall hva jeg mener med nm/hk.

Edit:

Jeg er forresten ganske sikker på at 200sx S14a med sr20det ikke klarer 0-100 på under 7 sekunder originalt. Ville ikke veddet ei årslønn på det, men er relativt sikker.

Her må jeg korrigere meg selv igjen, søkte litt og jeg finner ikke ut annet en at det var S13 som var over 7 sekunder. :-k m

mener å ha sett en oversikt en gang hvor S13 var 7.5, S147.1 og S15 6.9.

ser desverre ut som du prater litt rundt deg selv?!? ikke vondt ment. for d første stilte jeg masse spørsmål som du ikke svart på for d andre nevner du att je refererer til 2 vidt forskjelige biler ja passat og A6 er 2 helt forskjelige biler og er en god grund til att jeg brukte disse og det er nettop att det er 2 helt ulike biler med elt forskjelig vekt, og bare så du er klar over det har jeg nettop chipet en 4motion passat 130 hk denne også banker/ pisker/drar fra en 136 hk 320D når begge er org, passaten jeg nå snakker om som er en 4motion er d nå ca 180 hk og 500 nm så att nm står i forhold til hk er veldig feil jeg har mange forskjelige prog til denne bilen fra masse hk og lite nm til masse nm og lite hk hvordan kan dette ha seg om hk skal ligge likt i forhold til nm?!? ganske enkel forskjeld er att nm ikke trenger og bruke max drivstoff forbruk sån som max hk, men dette er heller ikke den største forskjelden og hva gjelder s13 og s14 fremgår det ganske tydelig att d klarer under 7 sek om du søker litt på google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye eventyrtall på google når det kommer til 0-60 tider, da de fleste viser til forumer etc., ikke noe jeg velger å stole på. Bl.a har jeg sett 540i med tider fra 5.5 til 7.2 sekunder (originale biler). Jeg svarte forøvrig ikke på spørsmålet ditt i mitt forrige innlegg, bare la ut litt info vedr. nm/hk. I ditt tilfelle kan jeg ikke svare deg, da jeg ikke vet noe som helst om noen av de bilene du refererer til. Ei heller har jeg tid til å tilegne meg noe informasjon på området akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E38 728i er jo tidenes slappeste bil da :P blir like sjokkert hver gang jeg kjører en slik, altfor liten motor i en såpass stor bil..

Ja de er utrolig daue, også med totalt fravær av fartsfølelsen så føles jo en buss mer spennende! Er vel ikke kødd å påstå at en E46 eller E90 316I går likebra som en E38 728, i allfall opp til 120 km/t :wink: Det skjer liksom ikke noe når pedalen treffer gulvet :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja hvorvidt en s14 gjør 0-100 på mindre enn syv sekunder vet jeg ikke da jeg aldri har kjørt en, men hadde en s13 en gang i tiden med effekt anlegg, grenrør, chip og andre dyser, 210 hk kanskje, det gikk ihvertfall ganske så godt, og parkerte både kompisen min sin a4 1.8tq med chip og effekt anlegg, og en annen kompis sin 328 !

og litt offtopic så er det en utrolig fartsfølelse i disse nissanene ! antagelig fordi det føles som om du sitter i en makrell i tomat boks, men morro er det ! har jo en e36 m3 nå. og den er absolutt morsommere og raskere, men får en følelse av at det går fortere inne i det lille japse blekket ! men aldri i verden om jeg tør kræsje når jeg befinner meg i en slik en, er jo laget av papp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye eventyrtall på google når det kommer til 0-60 tider, da de fleste viser til forumer etc., ikke noe jeg velger å stole på. Bl.a har jeg sett 540i med tider fra 5.5 til 7.2 sekunder (originale biler). Jeg svarte forøvrig ikke på spørsmålet ditt i mitt forrige innlegg, bare la ut litt info vedr. nm/hk. I ditt tilfelle kan jeg ikke svare deg, da jeg ikke vet noe som helst om noen av de bilene du refererer til. Ei heller har jeg tid til å tilegne meg noe informasjon på området akkurat nå.

nettop derfor jeg syntes d var rart att du først ikke skjønte hvorfor jeg referert til 2 eller faktisk 3 helt ulike biler. men skal man gå lenger kan man også dra inn 2 biler til som er 520d og 320d 150hk som for øvrig også blir frakjørt av vag sin 130hk diesel.

kanskje nettop en av grundene er att d 130 136 og 150 hk er referert til efekt i motoren og ikke hjul men så oppstår nettop det problemet som jeg sier att jeg nettop hadd en 4motion her mens vi drevet med denne diskusjonen, så hvor vidt FWD RWD og AWD spiller inn så mye som follk her vil tro vet jeg ikke, men hadde vel ikke gjort noe om vi for en gangs skyld kommet frem til noe fornuftig i dette området, selv vil jeg mene att reele hk for 136hk der ligger på ca 100 men i 130 hk så er d faktisk reele hk det er snakk om på en rulle benk, og dette bare nå efter 4 forskjelige målinger i oslo i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) og bare så du er klar over det har jeg nettop chipet en 4motion passat 130 hk denne også banker/ pisker/drar fra en 136 hk 320D når begge er org, passaten jeg nå snakker om som er en 4motion er d nå ca 180 hk og 500 nm så att nm står i forhold til hk er veldig feil jeg har mange forskjelige prog til denne bilen fra masse hk og lite nm til masse nm og lite hk hvordan kan dette ha seg om hk skal ligge likt i forhold til nm?!? ganske enkel forskjeld er att nm ikke trenger og bruke max drivstoff forbruk sån som max hk, men dette er heller ikke den største forskjelden og hva gjelder s13 og s14 fremgår det ganske tydelig att d klarer under 7 sek om du søker litt på google

Her tror jeg du tar feil, og som motor-tuner burde du kanskje vite litt om dette (eller?).

Effekt (hk) er et produkt av, og derfor avhengig av, moment (Nm) og hastighet (rpm). Det er derfor for eks. BMW kan tilby en motor med forskjellig effektuttak, men med samme dreiemoment; for eks 2.0d motoren. Måten de gjør dette på er at de kutter momentkurven der hvor effekttoppen ligger, la oss si på 4000 rpm, slik at produktet (hk) av turtall og dreiemoment blir mindre. I området 0-4000 rpm er altså momentet det samme, mens fra 4000 rpm til sperra er den forandret. Derfor vil en 520d med henholdsvis 163 og 177 hk dra akkurat like godt opp til 4000 rpm, mens forskjellen oppstår fra 4000 rpm og oppover. Dette er litt forenklet, men illustrerer prinsippet. Husk at Nm og hk som blir oppgitt kun oppstår ved spesifikke turtall.

Dette var ment som forklaring, og ikke personangrep, slik at det er sagt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) og bare så du er klar over det har jeg nettop chipet en 4motion passat 130 hk denne også banker/ pisker/drar fra en 136 hk 320D når begge er org, passaten jeg nå snakker om som er en 4motion er d nå ca 180 hk og 500 nm så att nm står i forhold til hk er veldig feil jeg har mange forskjelige prog til denne bilen fra masse hk og lite nm til masse nm og lite hk hvordan kan dette ha seg om hk skal ligge likt i forhold til nm?!? ganske enkel forskjeld er att nm ikke trenger og bruke max drivstoff forbruk sån som max hk, men dette er heller ikke den største forskjelden og hva gjelder s13 og s14 fremgår det ganske tydelig att d klarer under 7 sek om du søker litt på google

Her tror jeg du tar feil, og som motor-tuner burde du kanskje vite litt om dette (eller?).

Effekt (hk) er et produkt av, og derfor avhengig av, moment (Nm) og hastighet (rpm). Det er derfor for eks. BMW kan tilby en motor med forskjellig effektuttak, men med samme dreiemoment; for eks 2.0d motoren. Måten de gjør dette på er at de kutter momentkurven der hvor effekttoppen ligger, la oss si på 4000 rpm, slik at produktet (hk) av turtall og dreiemoment blir mindre. I området 0-4000 rpm er altså momentet det samme, mens fra 4000 rpm til sperra er den forandret. Derfor vil en 520d med henholdsvis 163 og 177 hk dra akkurat like godt opp til 4000 rpm, mens forskjellen oppstår fra 4000 rpm og oppover. Dette er litt forenklet, men illustrerer prinsippet. Husk at Nm og hk som blir oppgitt kun oppstår ved spesifikke turtall.

Dette var ment som forklaring, og ikke personangrep, slik at det er sagt. :wink:

hører veldig mange sier nettop det samme som deg. og som sagt har jeg bare referert til d bilene jeg målt i benk hør og idag å siden så alt for mange sier nettop som deg synes jeg det er veldig merkelig att jeg kan få en efekt kurve på tex dama sin 90 hk skoda superb diesel som kan ligge på som nå 197hk og 560nm mens jeg kan tra den ned til 180 hk og 600nm nettop derfor jeg synes folk flest sin beregning mellom hk og nm er som den er, selv var jeg helt enig med det du sier til jeg hadde ødelagt mange motorer fra vag både 90 og 130hk diesel til og prøve nettop dette, og ja seff ryker det noe svart av superben vi snakker om, og hva gjelder 130 hk så det vi klart og dra ut av denne som mest er 240 hk men hva tror du nm lå på??? jo ikke mere enn rett over 400nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt billig å sprek bil så hadde jeg glemt alt fra japse riskokere og annet søppel! Da hadde jeg kjøpt meg en Audi S4 2,2(C4 1991-94)! Også har man til og med firehjulstrekk og god plass, genial bil!

Flotte og avbalanserte linjer og god materialkvalitet, noe du ikke finner på de japanske plastrakettene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) skoda superb diesel som kan ligge på som nå 197hk og 560nm mens jeg kan tra den ned til 180 hk og 600nm (...)

Det vil jo bare si at den har 600 Nm ved et lavere turtall, noe som resulterer i lavere effekt. You see?

når denne er kjørt å rulla burde jeg nok merket om den lå på 600nm på lavere turtal noe den ikke gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg sier så en 2 liters 16v diesel fra BMW blir frakjørt av en 8v 130 hk diesel vag hvordan får man til dette med både tyngre og lettere vag? og til dere som ikke vet d så driver jeg med tuning av vag, å begge bilene jeg nevner er seff orginale når d tar BMW både fra 0-100 100-150 og opp til 200 som omtrent er en umulighet på en 320d

seff er det mere enn bare hk som teller nettop det jeg prøver å få frem, å akslerasjon har vel mest med nm og gjøre vel:D

Igjen her viser du jo at du faktisk IKKE har peiling overhodet, slik som du gjorde i det Alpina tråden.

320d er raskere 0-100, og har raskere toppfart. Visst du titter utenom din egenskapte verden, og sammenligner tallene som er oppgitt på bilene, så ser du det.

9,9sek mot 10,5sek på Audi'en

207km\t mot 196km\t på Audi'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...