e39-e60 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Madammen er en ihuga Mercedes-fan, og har i det siste kikket fælt mye på nye E-klasse (200/220 cdi). Selv er jeg (seff) BMW-mann, og har nylig kjøpt en '07 530DAT M-sport (face-lift). Jeg trenger argumenter til forsvar for BMW, og hvorfor BMW er å foretrekke! Forslag? Fra før har jeg følgende: - Mercedes = Taxi (mulig dette kan tolkes som et kvalitetsstempel dah...) - Mercedes = Gubbebil! - Mercedes sine lykter på Avantguard. Med LED-lysa på, er baklysene av - BMW kjøreegenskaper - Mercedes ruster - Mercedes sine manglende linjer (se utsparingen til dørhåndtakene, hvordan disse er vinklet i forhold til linja i døra) - Synes forøvrig det er litt kult at min 530 slår nye 350cdi i aksellerasjon og toppfart! Mer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Vår famile er delt opp i to leirer, de som kjører BMW og de som kjører MB! De som kjører Audi og Volvo bare sitter og nyter underholdningen som oppstår i vært familieselskap når bilmerker skal diskuterers mellom onkeler og fettere! Har vokst opp med en far som er Mercehater så noen argumenter her jeg! Vi kan jo blant annet nevne vinteregenskaper! ALLTID har Mercer vært dårlige på vinterføre, andre bakhjulstrekkere som BMW, Ford og Opel klarte seg greit på glatta men Mercene står alltid midt i bakken å spinner! Og de som sier i mot dette har kun Merce selv De er overprisa på det Norske markedet, man får pinglemotor og kjiping utgaven til prisen av en greit utstyrt BMW! De er trauste og kjedelige. Ja en E63 AMG er rå å se på men ved siden av en E60 M5 skammer AMGen seg! Rust, rust, rust og atter rust! Onkels 2007 E320 CDI hadde mer rust enn E34en til en kompis!(Faktisk ikke tull en gang) Og det som er vittig er at MB fans kommer ikke på annet å si om BMW enn "kebab traller" og "ungdommsbiler"! De merker vel når de har tapt slaget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Når det gjelder dine tekniske data så får jeg ikke disse helt til å stemme. Tok meg friheten til å kontrollere MB sine data og det er noe helt annet enn hva du konkluderer med. E60 530d med 235hk/500Nm gjør 0-100 km/t på hhv. 6,6 og 6,8 sekunder (manuell/manuell xDrive, automat/automat xDrive) og en toppfart på hhv. 240km/t (Aut. xDrive), 242km/t (man. xDrive), 248km/t (aut) og 250km/t (man, elektronisk begrenset). Mercedes Benz E350CDI 4matic yter 265hk/620Nm og gjør 0-100km/t på 6,7 sekunder og har en toppfart som er elektronisk begrenset ved 250km/t. Som du ser, så er MB E350CDI 4matic, like rask som en E60 530d.. Det til tros for at førstnevnte både har automatgir og firehjulsdrift.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Mercedesen er MYE penere og billige deler.. regner med at det er w211 du snakker om. nano-lakken kom i 2005, som gjør at modellene etter 2005 er bedre mtp rust. W211 kan man gjøre knallkjøp på om dagen.. w212 håper jeg du IKKE vurderer engang, kjørt et par slike, makan til overprisa søppel 750 lapper for en 220cdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Når du snakker om tall og data Saltkjelen! BMW F10 grunnmodell 520d med 163 hester gjør 0-100 på 8,6 sek (8,8 automat) og klarer 220 km/t (218)! Bilen slipper ut 129 gram CO2 og starter på 471 800,-! Grunnmodellen til E-klasse, 200 CDI koster nesten det samme med sine 477 900 ,- og yter 136 hester som går til 100 på 10,2 (10,3) og klarer 210 km/t (207) og slipper ut 141 gram CO2! Skal MB matche 520en så må de opp på 220 CDI med 177 hester og den bikker lett 500 000 kroner før det krysses av på noe som helst utstyr! Så BMW har mer effektive motorer og penere biler! Uansett hvilken klasse det gjelder! Snakker BMW om å sette rekkefirer i 7-serien slik som MB vurderer med sitt flaggskip S-klasse? Sitter det et BMW merke på titals varianter av kjipe kassebiler og små lastebiler? Hvem fant opp xenonlysa og antispinn? Hvem var først til å sette 6 trinns manuell på en V12er? Hvem produserte verdens første supersedan? Jo! det var BMW! MB var riktig nok tidlig ute med Airbag med det kosta jo en halv million som ekstrautstyr! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Når du snakker om tall og data Saltkjelen!BMW F10 grunnmodell 520d med 163 hester gjør 0-100 på 8,6 sek (8,8 automat) og klarer 220 km/t (218)! Bilen slipper ut 129 gram CO2 og starter på 471 800,-! Grunnmodellen til E-klasse, 200 CDI koster nesten det samme med sine 477 900 ,- og yter 136 hester som går til 100 på 10,2 (10,3) og klarer 210 km/t (207) og slipper ut 141 gram CO2! Skal MB matche 520en så må de opp på 220 CDI med 177 hester og den bikker lett 500 000 kroner før det krysses av på noe som helst utstyr! Så BMW har mer effektive motorer og penere biler! Uansett hvilken klasse det gjelder! Snakker BMW om å sette rekkefirer i 7-serien slik som MB vurderer med sitt flaggskip S-klasse? Sitter det et BMW merke på titals varianter av kjipe kassebiler og små lastebiler? Hvem fant opp xenonlysa og antispinn? Hvem var først til å sette 6 trinns manuell på en V12er? Hvem produserte verdens første supersedan? Jo! det var BMW! MB var riktig nok tidlig ute med Airbag med det kosta jo en halv million som ekstrautstyr! Xenon: Noen briter i 1898 Antispinn: Buick divisjonen i GM fant opp noe som het MaxTrac som sees på å være det første antispinn-systemet, i 1971 At W212 er overprisa søppel er å ta litt hardt i, overprisa er den ja, men søppel er det ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Xenon: Noen briter i 1898 Tenkte noe mer på det å ta det i bruk i bil da! Antispinn: Buick divisjonen i GM fant opp noe som het MaxTrac som sees på å være det første antispinn-systemet, i 1971 Ja vet det! Men det er ikke noe de har produsert siden, de gikk bort i fra MaxTrac bare etter noen få år! Da BMW lanserte antispinn på E32 i 1986 så har de produsert det siden, E34 fikk det i 1988, E36 fikk det i 1991(standard fra 1995) og E38 fikk det som standard da den kom i 1994 (Lenge før S-klasse og A8 fikk det som standard) E39 fikk det som standard da den kom i 1996 og A6 fikk det ikke som standard før i 2000! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Nok en tråd som ender opp med nm i googling... Har forøvrig kun fine ting å si om mb på vinterføre! Siste mb jeg hadde, en -90 s124 300e med asr (google it) var som lokomotiv å regne på neglisjerte norske vinterveier. Herlig bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39-e60 Skrevet Februar 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2011 Saltkjelen: Se her http://www.tv2underholdning.no/broom/mercedes-benz/e-klasse/2009/#empty 350 cdi 2010-mod, 231Hk, 540Nm, 0-100 7,1 sek, toppfart 245km/t http://www.tv2underholdning.no/broom/bmw/5-serie/2003-2009/#empty 530DAT 2008-mod (face-lift), 235Hk, 500Nm, 0-100 7,0 sek, toppfart 243 km/t OK, litt lavere toppfart på BMW'n, men også litt raskere aksellerasjon. Sier ingenting om elastisitet da, mulig Merca er bedre der pga høyere moment. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39-e60 Skrevet Februar 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2011 Fredrik90: Kjenner igjen din beskrivelse av familieselskaper ja... Blir ofte litt bilprat, og jeg er ensom BMW-fan. Svigerfar kjører 220cdi w211, en svoger har samme bil, og madammen har en 180 C-klasse 2001-mod. Svogeren med Merca, samt svoger nr 2, har til alt overmål gått til innkjøp av hver sin Skoda Superb (enkleste utgave, minste motor). Denne handlingen har ikke gått upåaktet hen, kan du si... I følge disse gutta er det ikke måte på hvor bra Skoda er, han ene klarte også å påstå at Superben ligna på BMW!!! (Han nevnte spesielt frontlyktene). Aner ikke hvor den likheten er jeg? Ellers likte jeg argumentet med at BMW ikke har kassebiler og lastebiler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Nok en tråd som ender opp med nm i googling... Om det er en google tråd får vel enhver vurdere og jeg kan bare svare for meg selv, men grunntallene for E60/E61 trenger jeg ikke å google opp. Når man skal sammenlikne to modeller er det imidlertid helt naturlig å sjekke opp kilder for at ting stemmer - spesielt når det dreier seg om et bilmerke som man ikke har slike kunnskaper om.. Er det noe problem med dette..? hmm.. Så BMW har mer effektive motorer og penere biler! Uansett hvilken klasse det gjelder! Snakker BMW om å sette rekkefirer i 7-serien slik som MB vurderer med sitt flaggskip S-klasse?Sitter det et BMW merke på titals varianter av kjipe kassebiler og små lastebiler? At BMW har hatt en positiv utvikling av sine motorer i form av mer effektive og energibesparende motorer er det ingen tvil om. BMW har ikke snakket om å tilby noen firesylindret motor i F01/F02, men BMW har jo allerede startet downsizing politikken hvor alle x28i modeller erstattes med en ny 2.0 liters firesylindret twinpower turbo motor med 245hk og 350Nm (tidl. 3.0 liters rekkeseker med 258hk/310Nm). At denne trenden smitter videre i systemet er jeg rimelig sikker på at blir tilfellet.. Og jeg har faktisk troen for at BMW etterhvert vil tilby en F01 728i dersom Mercedes-Benz spiser markedsandeler ved å tilby en lavere motorisert S-klasse. Og som kjent så er jo ikke 728i noen ukjent modell for BMWs modellsortiment.. Det sitter ikke et BMW merke på et titals varianter av kassebiler (Vito, Sprinter) og lastebiler (Atego, Axor, Actros), men hvor er dette relevant i denne sammenhengen? Spør du meg så er vel heller dette et kvalitetsstempel.. I tillegg er disse mindre utgavene (Atego) faktisk relativt gode lastebiler som er på 7,5t.. Det samme kan også sies om Axor og Actros... Prøv selv så skjønner du at disse lastebilene ikke er noe skvip.. Saltkjelen: Se her http://www.tv2underholdning.no/broom/me ... 009/#empty350 cdi 2010-mod [...] Sier ingenting om elastisitet da, mulig Merca er bedre der pga høyere moment. Jeg har sjekket opp mine kilder mot Mercedes-Benz sin egen hjemmeside og velger derfor å gå utifra disse kildene. Når jeg har sammenliknet modelllene så har jeg selvsagt gått utifra sedan. Stasjonsvogn gi andre tall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torcar Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 Man kan argumentere detaljer i evigheten mellom disse bilene og det er som regel sånn slike tråder ender;) For min del oppsummeres det enkelt med følgende: MB passer til personer som liker å bli kjørt (Les: komfort fremfor noe) BMW passer til personer som liker å kjøre. (Les: Kjørefølelse fremfor noe) Dette er ikke et stikk i siden til noen av merkene da begge er knallgode merker, men jeg synes det gjenspeiler bilenes kundegrupper best. (Se bortifra begge merkenes M/AMG modeller da disse er bygget for en fullstendig annen kundegruppe enn mann i gata... iallefall her i norge;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 At Mercedes er dårlig på vinterføre er sannsynligvis noe av det dummeste jeg har hørt, fattern kom opp bakker med sin w123 som en audi a6 quattro ikke klarte, så DET argumentet er helt latterlig. Forøvrig er nye Mercer mye finere enn nye BMWr, angående gamle klarer jeg ikke å bestemme meg, liker begge like godt:) Å begynne å si at Bmw var før ute med ting er HVERTFALL det latterligste jeg har hørt til dags dato. Hvorfor tror du Mercedes blir kalt for bilens bestefar? de fant opp så å si alt før de andre, wankel-motoren f.eks kjøpte Mazda av Mercedes(patenten) At MB ruster er de ikke alene om, her er et eksempel på merket som ruster minst(inntil nå?) http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10082181 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///FredriK.S Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 Det at du sier mercedes er gode på vinterføre, har jeg iallefall aldri opplevd eller hørt om. Syntes også de nye Mercedesene er pene, men liker BMWene bedre med heleten utvendig og innveldig. Syntes interiøret i w212en er ganske stusselig (Iforhold til F10/F11) Og kvalitetsfølelsen har steget kraftig på den nye BMW 5-serien iforhold til den tidligere/E60/E61 Men dette er da mine meninger, og mine erfaringer. Og anngående at Mercedes ruster, det gjør BMW også for å si det sånn Hadde inne en 2005/6modell 520d for noen måneder siden hvor det var en del rust i bånn av dørene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet September 3, 2011 Share Skrevet September 3, 2011 - Mercedes sine lykter på Avantguard. Med LED-lysa på, er baklysene av Dette er vel standard på de fleste nye biler nå hvis ikke jeg tar feil. Regner med de blir sånn på nye 3-serie også.... Har forøvrig kjørt godt over 60 000 km i MB W212 e220, og har ingen ting vondt å si om bilen. Vil si den er helt på høyde med e60, om ikke bedre, men kjøp IKKE med standard setene. Og ja, den har Taxi stempelet, men det går mye på serviceavtalene og holdbarheten som Bertol O. Steen og MB har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå