Fredrik Skrevet September 3, 2011 Skrevet September 3, 2011 Nok en tråd som ender opp med nm i googling...Har forøvrig kun fine ting å si om mb på vinterføre! Siste mb jeg hadde, en -90 s124 300e med asr (google it) var som lokomotiv å regne på neglisjerte norske vinterveier. Herlig bil! W124 er fantastisk fine biler og man må vel nesten frem til W211 med facelift (fom. 2006) for å finne en tilsvarende gjennomført konstruksjon fra Mercedes-Benz. Apropos W124 300E så var faktisk ikke M103 motoren på 2962 cm3 spesielt sterk etter dagens standard. 180 HK ved 5700 rpm er bra, men heller ikke mer. BMW henter ut nesten like mye effekt fra deres N43B20 motor og den har kun et volum på 1995 cm3 (120i/320i). Det mest interessante med M103 motoren i W124 300E er imidlertid at den ikke utvikler mer enn 255 Nm... og det ved et såpass høyt turtall som 4400 rpm. Vi må helt tilbake til BMW´s M50B25 motor uten Vanos for å finne tilsvarende spiss karakter. Som totalpakke var imidlertid W124 300E helt fantastisk... helt klart en av verdens beste bruksbiler gjennom tidene...
Werther Skrevet September 3, 2011 Skrevet September 3, 2011 Sitter det et BMW merke på titals varianter av kjipe kassebiler og små lastebiler? Hvem fant opp xenonlysa og antispinn? Hvem var først til å sette 6 trinns manuell på en V12er? Hvem produserte verdens første supersedan? Jo! det var BMW! MB var riktig nok tidlig ute med Airbag med det kosta jo en halv million som ekstrautstyr! Jeg vet jeg svarer på en gammel tråd, men likevel... Fredrik, jeg vet MB-hatet ligger nedarvet i deg. Men det er faktisk et kvalitetsstempel at MB bidrar til samfunnsoppbygging: de leverer brannbiler, ambulanser, politibiler, taxier, trailere, lastebiler, kassebiler og personbiler. Verdens første supersedan var denne: http://no.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SEL_6.3 MB skryter på seg airbag - som så mye annet var dette først ute blant amcars. Tror det var Oldsmobile som prøvde ut dette allerede i 1968, og leverte det på noen biler i 1971-73. Dessverre ruster moderne MB, men de er jo ikke alene - BMW har jo mye av de samme tilfellene, og Audi har jo lister i dørene som fører til rust. Personlig synes jeg E60 er fetere enn W211 og W212, men jeg synes W212 er finere enn F10. Jeg tror på at begge merker har mye å bidra med, og at ingen av dem er søppel - det overlater de til Audi.
B3KK15 Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Har kjørt urovekkende mye Mercedeser opp gjennom min tid og eneste jeg har likt var en W124 E500 Og denne er jo tross alt håndlagd av Porsche
cityhopper Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Etter to år med -05 S211 280CDIT byttet vi til en -08 E61 525dAT i april 2011. Foreløpig kan jeg ikke si noe om E61en på vinterføre, men på snøfrie veier er dette to ulike opplevelser - begge med sine sterke og svake sider. Her er mine erfaringer: 211'en er utrolig komfortabel og har et understell som sluker ujevnheter og småhumper. Særlig bakvogna er veldig fint avstemt. Motoren var forholdsvis turtallsvillig, men har først og fremst et meget jevnt bunndrag som passet fint til 5-trinns automatkassen. Høy kvalitet på interiør og en del løsninger som overgår E61 her. På den annen side er 211 som en oljetanker i rundkjøringer etc, dårlig på selvoppretting og generell styrerespons. E61 går bedre og har en mer responsiv automatkasse. Klart mer sportslig oppsett, og mer engasjerende å være sjåfør i. Bedre seter (for meg, i alle fall). Noe mindre bagasjerom, men det kommer jo an på hvilket behov man har. Alt i alt er dette gode biler, og jeg har anbefalt begge disse til venner etc som er på jakt etter stasjonsvogn. Ønsker man stor plass og høy komfort, er S211 et godt valg. Prioriterer du kjøreopplevelse, stikker E61 av med seieren. Uansett er både E61 og S211 biler som fortjener mer enn de minste motoralternativene de blir levert med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå