Stavangerske Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Vi er ved å flytte hjem til Norge fra Danmark. Har en leilighet der samt bygger hus i Stavanger, så fri kapital er ikke noe vi bader i.. Har en 330d-06 m-sport som vi skal selge i favør en norskregistrert bil. Jeg har sett litt på 318/320d som et alternativ. Kikket litt på nettet og kom over en 2010mod 318d med 136hk som virket interessant, noen som har erfaringer? Kanskje litt for "daff" motor? Et alternativ er jo også alpina d3..? Har ikke prøvd noen av disse da jeg som oftes ikke har tid til det, de gangene jeg er i Norge.. Mye vissvass her, men hvis noen har noen innvendinger så tas det i mot med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Det er klart at det evt. blir en stor overgang å gå fra en E90 330d til en E90 318d. Det sier seg selv at mangelen på 95 HK og 180 Nm vil merkes mer enn tydelig. På den annen side er E90 318d objektivt absolutt et hyggelig bekjentskap. Det er en rimelig fornuftig bil som tilbyr en god del mer kjøreglede enn f.eks en tilsvarende dyr Passat. Jeg vil påstå at alt er bedre med BMW´en, men den har mindre plass. Et annet poeng er at det på mange måter er vanskelig å utnytte stort mer effekt enn E90 318d tilbyr i Norge uten å kjøre ulovlig. Jeg går ut fra at banekjøring ikke er inkludert i dine planer. En større motor er selvfølgelig kjekt å ha, men skal økonomien bestemme er det ingen tvil om hva som er mest fornuftig. Er det lov til å spørre hvorfor dere flytter tilbake til Norge? Er det de triste fremtidsutsiktene for dansk økonomi som er årsaken eller er det mer familiære årsaker? Vi går også rundt med noen tanker om at tiden kanskje snart er moden for å returnere til Norge, men bl.a husprisene i Oslo området skremmer. Jeg har ikke lyst til å gå mye ned i standard i forhold til hva vi har her i Aarhus og dette er en stor utfordring mhp. flytting tilbake til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Noe som ikke stemmer her! Selger du din 330d i Danmark så kan du jo lett kjøpe tilsvarende bil i Norge, hvis ikke bil skal nedprioriteres da! En 06 Dansk 330 koster vel like mye som en 08 Norsk 330 med masse utstyr! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Noe som ikke stemmer her! Selger du din 330d i Danmark så kan du jo lett kjøpe tilsvarende bil i Norge, hvis ikke bil skal nedprioriteres da! En 06 Dansk 330 koster vel like mye som en 08 Norsk 330 med masse utstyr! En dansk 06 E90 330d i god stand med ca. 60K på telleren og ekstrautstyr for rundt 30K er verdt ca. 300000 danske kroner (+ 15K i norske kroner). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 hvorfor så heftig verditap fredrik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 den billigste jeg fant på bilbasen.dk var en 2006 330d med 150.000 km på telleren til 375.000 fredde... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 den billigste jeg fant på bilbasen.dk var en 2006 330d med 150.000 km på telleren til 375.000 fredde... Uff... den var dyr... mye ekstrautstyr? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stavangerske Skrevet Februar 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2011 Vi flytter hjem da min kone er ferdig med utdannelsen. Vært 4 år i DK, det får holde.. Eier en leilighet i Aarhus + bygger hus i Norge bør vel være forklaring nok på hvorfor det ikke blir 330d i Norge.. Hehe.. Er ikke de dystre utsiktene som skremmer (selv om vi var/er kunder hos Amagerbanken..), men mer familiære grunner. Aarhus er en fantastisk by, men "borte bra, hjemme best :)" Takk for svar ang. 318d Fredrik. Tror heller ikke den blir for dau. Har en kamerat med en Nissan Quashqai (eller noe i den duren) med en 1.5 diesel.. Den er forbausende frisk, og den tror jeg har ca 110hk eller noe.. Har et lite problem med å gå til bilbutikk for å prøve bil for å "liksom" kjøpe den.. Så har ikke fått prøvd noe egentlig enda. Noen tips?? Erlend Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Det er klart en 318d fungerer finfint til norske veier! Man har de kreftene men trenger for å komme seg rundt, men noen sprek bil som 330en er det jo ikke! Jeg personlig kunne ikke hatt 318d fordi jeg liker det lille ekstra sparket når bilen er lasta og man skal forbi trailerne i forbikjøringsfeltet i Lierbakkene, men som sagt det er meg! Vurderer selv i disse dager E90 330I opp mot E90 325d og E60 525d 3,0l og det må jo sies at 330en er jo en kjørebil som leverer varene 100 %! Men når sant skal sies så holder de to andre i massevis til mitt behov, ber ikke om så mye bare det lille ekstra trøkket en 318 ikke har! Klarer meg til dags dato fint med 177 Audi hester fordelt på 1600 kilo så karave er ikke så store! Men man har forskjellige behov og krav, jeg er ikke mer enn 21 år så er nok ikke helt tørr bak øra ennå til å tenke fornuftig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Jeg personlig kunne ikke hatt 318d fordi jeg liker det lille ekstra sparket når bilen er lasta og man skal forbi trailerne i forbikjøringsfeltet i Lierbakkene, men som sagt det meg! Hmm, nå er det vel slik at en e9x 318d ikke er noe særlig treigere enn den Audien du kjører til vanlig Audi 177hk, 230nm/3000o/min, 0-100km 8,9 sek. Bmw E9x 136hk, 300nm/1750o/min, 9,8sek eventuelt finnes 318d med 143hk, 300nm/1750o/min, 9,3sek. Jeg vil jo si at antall nm er veldig vesentlig ved forbikjøring, noe Bmw`en knuser Audien på Min Far har iallefall E91 med 318d 143hk, og den går faktisk ikke dårlig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sheamus Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Putt chip i nybil 318/320d så vil den går litt bedre enn original Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 16, 2011 Share Skrevet Februar 16, 2011 Har et lite problem med å gå til bilbutikk for å prøve bil for å "liksom" kjøpe den.. Så har ikke fått prøvd noe egentlig enda. Noen tips?? Her i Danmark er utfordringen at det ikke er sikkert at forhandlerne har modellen du ønsker å kjøre som prøvebil. Derfor bør du ringe først. Alt du behøver å gjøre er å presentere deg rimelig fattet, sakelig og høflig. Fortell at du i en periode har kjørt en 330d, men at du nå vurderer å downsize fordi du har kommet over det aller første adrenalinkicket ved å ha en såpass stor motor og at du heller vil ha en nyere bil av den samme modellserien. Dette virker troverdig nok både i Danmark og Norge. Når du skal prøvekjøre en såpass dyr bil som E90/91 er (spesielt i Danmark) er det viktig at du også ser ut som en som kan tenkes å ha nok penger til å kjøpe en slik bil. Man skal ikke skue hunden på hårene, men å se nogenlunde presentabel og troverdig ut er viktig i slike sammenhenger. Jeg vet f.eks at BMW forhandleren Terminalen i Egå i en periode lukket butikken midt på dagen når en nærliggende yrkesskole har storefri. De var lei av at gjenger med innvandrere fra skolen skremte bort de virkelige kundene når de brukte frikvarteret til å prøvesitte og prøvekjøre bilene (samt stjele alt som kunne stjeles av løsøre i bilene). De var også i en periode plaget av at rockere (bandefolk) skremte bort de virkelige kundene når de mannsterke dukket opp i store 7-serier for å kjøpe reservedeler. Dette tok slutt når politiet begynte å interessere seg for både BMW´ene og folkene i bilene... nå ferdes kjekkasene andre steder. Fremstår man derimot som nogenlunde fornuftig er servicenivået rimelig høyt hos BMW forhandleren som faktisk er den eneste i Aarhusområdet. Det er også et autorisert verksted i Viby, men de selger ikke nye BMW´er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Februar 16, 2011 Share Skrevet Februar 16, 2011 Her i Danmark er utfordringen at det ikke er sikkert at forhandlerne har modellen du ønsker å kjøre som prøvebil. Derfor bør du ringe først. Alt du behøver å gjøre er å presentere deg rimelig fattet, sakelig og høflig. Fortell at du i en periode har kjørt en 330d, men at du nå vurderer å downsize fordi du har kommet over det aller første adrenalinkicket ved å ha en såpass stor motor og at du heller vil ha en nyere bil av den samme modellserien. Dette virker troverdig nok både i Danmark og Norge.Når du skal prøvekjøre en såpass dyr bil som E90/91 er (spesielt i Danmark) er det viktig at du også ser ut som en som kan tenkes å ha nok penger til å kjøpe en slik bil. Man skal ikke skue hunden på hårene, men å se nogenlunde presentabel og troverdig ut er viktig i slike sammenhenger. Så lenge du dukker opp med en 330d, (pass på å parkere sånn at de ser deg) så burde man vel anses som nogelunde troverdig kunde. Klart joggebuksen og capsen kan sikkert med fordel legges igjen hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stavangerske Skrevet Februar 16, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2011 Tror det ble litt missforståelse her. Problemet mitt er mer etisk enn å faktisk gå inn å prøve bil. Trodde det med å stille opp i fine klær ikke hadde så mye å si lenger. Har på forståelsen at folk får billån uten å anstrenge seg noe nevneværdig, noe som selgerne vet og har bidratt til at folk er mer "likestilt" i bilbutikker.. Jeg tar kanskje feil her..? Synes det bare er så tåpelig å gå inn i en bilbutikk og tørrprate med en selger til han til slutt tilbyr prøvekjøring.. Så blir det vel å gi ham et telefonnr. slik at han kan kontakte deg på et senere tidspunkt.. Men tilbake til saken. Vil dere mene en 318d LCI er et bedre valg enn en 320d pre LCI? Erlend Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Februar 16, 2011 Share Skrevet Februar 16, 2011 Tror det ble litt missforståelse her.Problemet mitt er mer etisk enn å faktisk gå inn å prøve bil. Trodde det med å stille opp i fine klær ikke hadde så mye å si lenger. Har på forståelsen at folk får billån uten å anstrenge seg noe nevneværdig, noe som selgerne vet og har bidratt til at folk er mer "likestilt" i bilbutikker.. Jeg tar kanskje feil her..? Synes det bare er så tåpelig å gå inn i en bilbutikk og tørrprate med en selger til han til slutt tilbyr prøvekjøring.. Så blir det vel å gi ham et telefonnr. slik at han kan kontakte deg på et senere tidspunkt.. Men tilbake til saken. Vil dere mene en 318d LCI er et bedre valg enn en 320d pre LCI? Erlend Nå er jeg ikke akkurat objektiv her, men ville absolutt gått for LCI. Men, det er ganske stor forskjell på 318 og 320 i drag, jeg ble i allefall virkelig fra kjørt av en 320d x-drive med automat og min er 318d manuell og ikke x-drive. LCI ser jo mye bedre ut, og helt klart en del forbedringer også. Så hvis du kan leve med 318d så hadde jeg helt klart gått for det, eventuelt lagt på en liten justering av motoren, da går den bedre en 320d Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå