Gå til innhold

E39 525dat vs E39 530dat


karsten
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min far har en vanvittig flott E39 touring...525TDS automat. full m styling, senk, 18" rondell..FET bil! :) 168 000KM...98 modell...130 000,- :) (han har hatt den i 6 år og ALT av servicer er fulgt 1 mnd i forveien...osv)..ta kontakt pr pm for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ut min 99 530dat med en 03 525dat. og jeg vil si det var en voldsom overgang.

Nå var jo 530'n preface, så det var 184hestern, men nå har jeg den faceliftede 2.5'en, og den går som ei kanonkule i forhold. Syns den drar mye bedre uansett, og ligger ca 0.1l under 3literen i snitt på langkjøring/småkjøring. Har desverre ikke prøvdt den faceliftede 3literen, så den kan jeg ikke uttale meg om. Så skal du kjøpe E39 igjen, vil jeg anbefale faceliften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS-heggem, det er jo litt merkverdig. Mulig MAF eller noe annet ikke var helt i orden på 530d'n din?

Motorene er jo ikke så forskjellige egentlig, så 3 litern burde jo vært sterkere.

karsten, 525 gir vel hakket bedre drivstofføkonomi, men 530 er også ikke spesielt tørst med mindre man bare bedriver bykjøring ;)

Så spørs det hvor mye futt du ønsker da. :) Jeg prøvekjørte en 525d før jeg handla, synes ikke den var like kvikk. Har også prøvekjørt en chippa 530, den var helt vill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nok ikke være noe feil på 530'n min heller, men hva vet jeg nå.. Jeg er iallefall meget begeistret over 525'en min. Uten chip. Og har hørt flere som har sagt facelift 525d føles kvikkere enn preface 530d. Når man går litt opp i turtall merker jeg 525'en slutter å dra litt tidligere. Kunne gjerne tenkt meg å prøve en 530 facelift. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svar :) at bilene går bra,behagelig å kjøre og bruker lite drivstoff (med tanke på cyl volum), er ting jeg har fått med meg, da brodern og en kamerat av meg har disse bilene. Det jeg tenkte på når jeg lagde tråden var om det er noen her som har negative og/eller positive ting om det tekniske med tanke på det elektriske, mekaniske på disse bilene. Vet at 530d hadde litt kluss med å få turbo/veivhus ventilasjon til å være holdbar, men vet ikke om dette er luket ut av kategori "Barne syktdomner" etter 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at vv tetter seg er det vel ikke bare disse dieselmotorene som er plaget med.

Det er vel egentlig det skifteintervallene på de som er problemet. Jeg har skiftet på mine en gang i året, bare for å være sikker. :)

Er jo flere som har påstått at girkassa i 530 har vært både bedre og dårligere, men det har ikke jeg merket noe til. Dette er jo heller ikke noen racerbil, så man plager jo ikke livet av dem når man kjører.

E39 er iallefall i mitt syn den mest perfekte BMW, mtp kvalitet og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svar :) at bilene går bra,behagelig å kjøre og bruker lite drivstoff (med tanke på cyl volum), er ting jeg har fått med meg, da brodern og en kamerat av meg har disse bilene. Det jeg tenkte på når jeg lagde tråden var om det er noen her som har negative og/eller positive ting om det tekniske med tanke på det elektriske, mekaniske på disse bilene. Vet at 530d hadde litt kluss med å få turbo/veivhus ventilasjon til å være holdbar, men vet ikke om dette er luket ut av kategori "Barne syktdomner" etter 2000.

Når det gjelder elektrisk, er det likt som alle andre modeller. Problemer med ABS-sensorer, modulen, klima-panel som fjusker osv.

Rust på bakluke og generelt alle andre falser.

Men ikke noe utmerket feil spesielt på 525d og 530d bortsett fra veivhusventilasjon og turboer som kanskje må byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en E39 530Dat selv, en facelift 01 model med to tidligre eiere, og hadde da gått 149Tkm, alle servicer fulgt, tilnærmelsesvis alt utstyr.

En meget behagelig bil som man aldri følte manglet kraft.

Det er nok av mine 8 tidligre BMW den bilen som har kostet meg mest, Dyser gikk til H, turbo selvsagt, luftbelg bak, LMM ja kort sagt kostet den meg 50 k på halvannet år og 30T kjørte km.

Så det var en lettelse å bli kvitt den.

Når jeg handla for ca 4 år siden, så var 525Dat'en dyr ifht 530Dat'en, de kostet nesten det samme, hvordan det er idag aner jeg ikke.

Unngå prefacelift, E39 begynner å bli en gammel bil, så se etter facelift, og velg motor utifra lommebok, ikke bare etter innkjøp, men også service og ting som kan gå til H.....

Hovedgrunnen til at jeg valgte facelift var kassa til 530Dat'en, den første hadde en svak kasse, og disse raste fra tid til annen, kostnad 40k...

Koster det så smaker det, dyre gamle biler kan fort bli en dyr lærepenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. da vet jeg det. men en 530/525d som har følgt alle servicer, er den like utsatt for turbo/dyser havari en en som bare er kjørt og kjørt, hvis dere skjønner hva jeg mener. for liksom 50k på halvannet år som han skrev litt lengere opp her. så kan jeg jo egentlig bar eha den kjærra jeg har. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både pre-facelift og facelift har GM`s 5L40-E girkasse. I fagmiljø sies det at 40 i navnet står for 40kg eller 400nm om du vil. Det er riktignok endel forskjellige modellbetegnelser ute å går av disse men det er marginale forskjelller. BMW har egne navn på de så pre-facelift har den som har 360 i navnet mens facelift fikk en som BMW kalte for 390 men det er i praksis samme kasse. 390 tåler bittelitt mer enn 360 men det ble også tatt ut 20nm mer av facelift motoren så den marginen ble spist opp av Bmw selv.

Begge er dog på papiret for svake i forhold til kreftene BMW har tatt ut av M57 motoren i 530 både pre-facelift og facelift. Det er dog endel diskusjon om Bmw`s omtalte "lifetime olje" på denne kassen i mange tilfeller er årsaken til havariene. Fagmiljøer fnyser av "lifetime olje" og anbefaler å skifte olje og filter på kassen hver 40000-60000km. Både Mercedes og Volvo og BMW? har gått bort ifra "Lifetime olje" etter altfor mange havarier som måtte dekkes på garanti. Så det er ihvertfall viktig med vedlikehold her også og ikke minst å unngå misbruk som rivstarter, burning og griskjøring på kaldt maskineri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en 10 år gammel bil som har trilla 200.000km +/- så er det dessverre endel slitedeler som står for tur. Jeg har en 530Dat som jeg har hatt i ca 1.5 år og jeg har også lagt ut en god del penger på den. Det virker som alt kom på 200.000km men etter det så ble det helt stille så nå bare kjører jeg og skifter olje hver 15000km.

530D var en dyr luksusbil når den kom og kosta 600.000-700.000 ny og det gjenspeiler seg på delepriser når noe ryker desverre.

Disse har Garett turbo så det er jo et anerkjent merke. Jeg hadde en Volvo 740 Turbo tidligere og denne hadde trilla 400.000km på samme Garett turbo når jeg solgte den. Problemet er som nevnt lenger oppe her manglende skift av Veivhusfilter og ikke dårlig turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er vel sånn di ble konstruert, 200k på meteret og bort med den tengte vel tyskerne... hehehe.

Vet jo også at disse turboene var litt spesielle med tanke på ladetrykk styringen, isteden for wastgate brukte de noe spjeld greier.. og så ladet de jo helt ut i gampe ræ.. mye når du tro på gassen. og ikke vann kjøling på de. men men vi for se hva det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...