Gå til innhold

BMW og vinterføre


Kobar
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er 1 serie på vinterføre kontra andre småbiler? Dama skal ha en bil å pendle med til/fra jobb (5mil èn vei) og det er veldig viktig at bilen er ny, trygg og god på glatta.. sååå.. hvordan stiller 1-serien seg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en ikke rører DTC-knappen er den trygg og fin, og som normal sjåfør tror jeg ikke en merker hvor drivhjula sitter engang. Kan presse den helt utrolig i svingene og den bare driver og småkorrigerer på enkelthjul på et helt annet nivå enn man noen gang vil klare uten ABS/antiskrens. Men selv med bare et trykk på DTCen tillater den faktisk litt sladding. Skal legge til at min erfaring er med facelift, vet ikke om det er samme system på pre facelift.

Eneste jeg merker er at den er frustrerende treg å dra i gang med i lyskryss og lignende, ofte polert is og piggfrie dekk, men den andre bilen vår (quattro og 200hk turbobensin..) starter jo som om det er tørr asfalt, så det blir vel litt feig sammenligning.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv med bare et trykk på DTCen tillater den faktisk litt sladding. Skal legge til at min erfaring er med facelift, vet ikke om det er samme system på pre facelift.

Samme på pre facelift. I DTC-modus tillater den faktisk såpass mye sladd at du kan snurre hvis du er for brå på gassen. (I alle fall på 120d)

Pass på å ha gode vinterdekk og at DSC blir stående i standardmodus, så er det en suveren bil. Men en Golf eller lignende har nok bedre fremkommelighet på vanskelig føre siden den har mer vekt over drivhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det blir 1 serie så blir det -06 eller -08mod 118d eller 120d.

Hu kjører nå min 318is coupè og er nærmest nervevrak ved hvert snøfall, jeg er redd coupèn har skremt henne sålangt bort fra merket BMW som det går an :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det blir 1 serie så blir det -06 eller -08mod 118d eller 120d.

Hu kjører nå min 318is coupè og er nærmest nervevrak ved hvert snøfall, jeg er redd coupèn har skremt henne sålangt bort fra merket BMW som det går an :P

Hva med å bruke det gamle trikset med et par sandsekker i bagasjerommet. Jeg kjørte rundt med slike da jeg på 80-tallet hadde et par Mercedes-Benz 190E´er. Det er utrolig hva 20-25 Kg kan gjøre hvis de er plassert direkte over bakhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakhjulstrekk er jo ingen fordel vinterstid. Jeg har ikke hatt noen nevneverdige problemer i vinter med min, men rumpa kommer veldig lett på denne bilen.

Selv om jeg er eier av diskuterte bil, vil jeg påstå at den ikke er spesielt god på vinterføre. Det som redder den er naturligvis antiskrens/spinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakhjulstrekk er jo ingen fordel vinterstid. Jeg har ikke hatt noen nevneverdige problemer i vinter med min, men rumpa kommer veldig lett på denne bilen.

Selv om jeg er eier av diskuterte bil, vil jeg påstå at den ikke er spesielt god på vinterføre. Det som redder den er naturligvis antiskrens/spinn.

Smak og behag kanskje, men jeg vil jo si at det faktisk er på vinterstid jeg savner bakhjulstrekk mest.

Om eneren din ikke er god på vinterføre, så bør du sjekke dekkene dine. Min var nydelig på vinterføre, også uten elektroniske hjelpemidler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dekkene mine er "gode" ennå, men selfølgelig - det hadde blitt noen hakk bedre med nyere dekk. Jeg vet at dette er alfa omega med bakhjulstrekk.

Jeg liker også generelt bakhjulstrekk vinterstid - men savner det ikke når jeg skal opp bratte bakker. ;)

Da konkurerer framhjulstrekk deg ut nokså lett. Om du har ikke har sandsekker i bagasjen naturligvis. Men hvem gidder kjøre rundt med det..

Jeg vil påpeke at jeg er veldig fornøyd med min 1-serie, men er framkommelighet vintertid det viktigste argumentet (noe jeg hentyder i topic) - mener jeg at det finnes bedre alternativ.

Uenig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja litt faktisk..

Kjører fwd denne vinteren, og den sliter selv med ok dekk å komme opp bakker der min 120d ikke hadd noe problemer.

Men om du først har stoppet i en bakke med rwd, så kan det være verre å komme igang igjen.

om man har diffbrems og gode dekk med rwd, så skal du nesten være flink for å sette deg fast! Måtte flytte M3n i fjor vinter, og lånte da noen elendige piggfri dekk, men enda kjørte den lett opp bakker som flere fwd biler sto fast i. Men e36 M3 er jo faktisk tyngre bak enn foran.

Fordelen med fwd er jo at man kan snu bilen for å få drivhjulene i riktig ende når det virkelig kniper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...