tanksføreren Skrevet Februar 24, 2011 Share Skrevet Februar 24, 2011 Hei. Er ny bruker på forumet her Etter å ha kjørt forskjellige mercedes i nesten 10 år, tenkte jeg det var på tide å prøve noe annet. Valget gikk for min første BMW 5 serie - 97 mod. Er ganske førnøyd med bilen det lille jeg har hatt den må jeg si Har bare etpar spm jeg ønsker å stille i forhold til TV og videomodulen som er i bilen min. Ganske enkelt: Når man starter bilen så kommer det opp "BITTE WARTEN" på skjermen etter noen sekunder. Det betyr visst vennlist vent på Tysk har jeg skjønt. Video modulen som sitter i bagasjerommet høres ut som går ganske ofte (sikkert en vifte i den?) dvs når jeg starter bilen så går den vifta, og etter å ha stoppa bilen rett etterpå går den i en stud før den stopper. Det kan til og med være nok at jeg låser opp bilen med fjernkontroll og åpner bagasjelokket, så hører jeg at vifta går, selv om bilen ikke enda er blitt starta. Er dette normalt? Siden det har vært TV i bilen tidligere, kan det hende at det har falt ut pga det nye opplegget som har kommet i fjor? Er det noen her som vet noe om hva det kan være? Har i hvertfall prøvd å koble fra batteriet en hel natt uten at det hjalp noe. Alle ideer og innspill settes pris på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 25, 2011 Share Skrevet Februar 25, 2011 Jeg forstod ikke spørsmålet, men antar at du spør om det er riktig at viften går så ofte? Og det vil jeg tro er litt feil. Det kan godt hende at hele modulen er defekt og må skiftes. TV får du ikke inn pga DVB-T som er eneste form for signal for TV. Da trenger du 12 volt tuner for RiksTV. Og noe annet lurt med videomodulen mener jeg det var. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tanksføreren Skrevet Februar 25, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2011 Takker for svar. Men tenkte på at selv om ikke Tv`en fungerer slik du sier, så burde vel likevel skjermen ha fungert og vist et eller annet f.eks hvilke spor man spiller på cd el lignende? Med andre ord, det skal vel ikke være helt svart eller slik det viser på min at det står "vennligst vent". Kan det være noe galt f. eks med selve skjermenheten og ikke modulen eller er det lite sannsynlig? Hvilken muligheter har jeg for å oppgradere multimedia opplegget i bilen, som med f. eks DVD el playstation, eller Riks TV? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 25, 2011 Share Skrevet Februar 25, 2011 Det kan godt hende at navigasjonen din er defekt, da det er den som skal gi bilde til skjermen. For å få TV til, må du søke litt på internett eller vente til noen her inne svarer deg på det. Vet det er noen her inne som kan dette. Jeg kan ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tanksføreren Skrevet Februar 26, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2011 Men har jeg navigasjon i denne bilen her da? Trodde ikke jeg hadde det. Jeg har bare tre bokser baki en er cd veksleren, andre er video modulen, og den tredje er vel forsterkeren regner jeg med. Mulig jeg tar feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 26, 2011 Share Skrevet Februar 26, 2011 Nei, du har faktisk ikke navigasjon. Visste ikke at det gikk an jeg. Trodde da at alle sammen som hadde TV også hadde navi, veldig mystisk. Kanskje noen andre her kan komme med innspill? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tanksføreren Skrevet Februar 26, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2011 Ja folkens, vi trenger litt mere innspill her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Februar 26, 2011 Share Skrevet Februar 26, 2011 Aldri hørt om at E39 kom med skjerm og ikke navigasjons spiller. Vært slik siden du kjøpte bilen? Vil anta du rett og slett mangler navigasjons spillern og det er årsaken til at du må "vennligst vente" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tanksføreren Skrevet Februar 26, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2011 Jepp, bilen var slik da jeg kjøpte den. Men jeg kan heller ikke se at det er noen form for festeanordning eller braketter som det skulle ha ligget en enhet i. Bilen er en eiers bil fra ny 1997 til nå, før jeg kjøpte den for litt siden. En gammel mann på 70 år. Skulle bli forundra om han hadde tatt den ut, men vet jo aldri. Noen som er helt sikre på at den ne bilen kom med navigasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Februar 26, 2011 Share Skrevet Februar 26, 2011 Send en mail til BMW Norge med VIN nr. Spør om de kan sende deg utstyrs listen til den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 26, 2011 Share Skrevet Februar 26, 2011 Man kunne få biler med kun TV-funksjon i Australia vet jeg. Har heller ikke hørt om dette i denne delen av verden, men det er jo godt mulig. Et annet alternativ kan jo være at navigasjonsenheten var defekt. Det er helt normalt at systemet "starter opp" bare du låser opp bilen, så der trenger du ikke å bekymre deg. Hadde du hatt navigasjon hadde du hørt at navigasjonsenheten hadde begynt å surre cd-en/dvd-en samtidig. Fungerer andre ting på skjermen din, som radio, kjørecomputer, cd-spiller etc.? Du kan fint koble andre ting til slik det er nå, men det blir jo veldig lite på den lille skjermen. For å gjøre det kan du enten prøve å stappe noe ned i pinnene i den hvite kontakten, eller få tak i den hvite kontakten et sted. Her er et skjema som viser hvilke pinner på kontaktene som er til hva: For å koble til f.eks. en DVD-spiller skal du da inn på pinne nr. 6 og 15 med bildesignalet. Ønsker du å koble til navigasjon trenger du bare selve computeren og en kabel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tanksføreren Skrevet Februar 26, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2011 Takker for en utfyllende svar awt På skjermen står det "bitte warten" uansett hva man gjør eller trykker på av knapper. Den viser heller ingenting annet. Radioen fungerer, men man ser ikke hvilken stasjon man hører på og slikt. Cd veksleren har jeg ikke prøvd enda, men tror ikke at jeg kan se no bilde på skjermen, hvis de skulle være linka sammen på en eller annen måte. Jeg har jo ikke noen plugg som går i den hvite kontakten på video modulen, men går det ann å kjøpe en slik "ledningsstump" og stappe inni den hvite kontakten, så jeg kan koble til en dvd spiller eller noe annet i den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 26, 2011 Share Skrevet Februar 26, 2011 Det virker som om tv-modulen din ikke er helt god, og da vil det nok dessverre ikke hjelpe å koble noe til den heller. Om du gidder å bruke penger på dette vil du nok finne relativt rimelige tv-moduler på eBay så lenge de er for den lille skjermen. TV-moduler for den store skjermen er noe dyrere. Den hvite kontakten kan nok kjøpes hvis du finner delenummeret på den, jeg tror eBay er det enkleste her også. Søk etter "tv loom bmw" og slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tanksføreren Skrevet Februar 27, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2011 Kan det stemme at det er denne ledningsstumpen jeg trenger for å putte inni den hvite kontakten på tv modulen? Dele# 350284298892 Har forresten fått kjøpt en brukt tv og navi modul og noe annet fra en ålright kar her på forumet. Får det i løpet av 3 til 4 dager Får prøve å få det systemet i gang nå i første omgang, og heller spare litt cash og oppgradere til noe bedre senere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tanksføreren Skrevet Februar 27, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2011 Hva er den "hvite" boksen som har en sølv datakabel i seg? (Bildet er ikke i fra min bil, da jeg har ikke denne boksen i min) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå