Gå til innhold

Kjappis e60: Hvordan demnontere nakkestøtter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg gå frem for å demontere nakkestøttene på e60. Har elektriske nakkestøtter.

Er det en utløsningsmekaniske der hvor stengene går ned eller må jeg av med bakplaten? Om så kan jeg ta av platen med smørkniv eller plastspatel eller er det skruer? Hvor skal jeg eventuellt øve trykk uten å brekke klips eller skade noe annet?

Skrevet

Av med bakplaten. Det sitter to ganske store metallklips oppe på hver side. Så øvre del må trekkes bakover og så løftes hele panelet oppover. Når det er av så ser du mekanismen.

Du ser klipsene her:

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=52&fg=10

Jeg pleide å ta et langt flattjern inn fra yttersiden og føle meg frem til hvor klipset sitter. Så dunke forsiktig på klipset mens jeg dro i panelet oppe i hjørnet. Ta en side om gangen.

Ha demontert en del slike paneler da jeg jobbet med bilstereo og monterte skjermer i nakkestøttene.

Skrevet

Når du har fått av bakplaten er det bare å dra nakkestøtten rett opp fra holderene ved motoren. De er trange, men det er bare å bruke litt kraft for å få dem av.

Skrevet

Må igjen takke for hjelpen. Utrolig greit å være medlem her på forumet å kunne stille spørsmål og så få svar såpass raskt og konkret. Slet med å få av nakkestøttene, men lirket dem ut til slutt. Fikk pakke fra statene idag. Nakkestøtter med 9' skjerm innfelt. Fryktet fargeforskjell på det svarte originale skinnet og den nye nakkestøtten, men forskjellen var knapt synbar. Har ikke koblet dem til strøm ennæ. Den har klargjorte strømkabler (isoleringen er til og med klargjort), men er usikker på hvor jeg skal hente strøm. Det er jo en del ledninger i setet, men hvilke jeg skal stjele strøm fra har jeg ingen formening om.

Noen råd her?

Skrevet

Sorry. Er nok ikke disse komfortsete-støttene jeg har. Er overrasket over den manglende støtte for nakken i en ellers såpass ambisiøs bil. Jeg bestilte derimot en ekstern nakkestøtte i svart skinn fra USA tidligere. Festes rundt stolpene på nakkestøttene. Fryktet høy jallafaktor før montering, men de så bra og funket ok for meg. Når nakkestøtten ble kjørt ned, ble hele festemekanismen skjult.

Skrevet

Finish så som så, men de funker som support. Synes de glir hakket mer inn i interiøret i virkeligheten enn på bildene.

6hwi1zxdwnd75eu9o03n.jpg

xdkr63qqcd27pwwkaige.jpg

En ordentlig massiv klump, men bevares mine nevøer vil bli glad (og holde kjeft i baksetet under kjøring)

b9uzhkgirvgnqiht05j9.jpg

Skrevet

Og mens jeg var så godt i gang: Fått fjernet trevirket fra interiøret. Syns ikke brun poppel går så fint til svart skinn. Hadde jeg hatt beige skinn ville jeg nok beholdt trelistene, men er fornøyd nå.

umwiinhyqthrqgfqngvu.jpg

olwtwooblnqpuc92bkey.jpg

emnhkt3jifsdfv9fmvnu.jpg

uehra99no9g9die2koiq.jpg

Skrevet

regner med at du vil ha skjermene tilkoplet tenningen. Men enkleste er jo selvsagt å kople deg inn på pluss og minus under setet. Disse er konstant spenning men mener at de legges døde etter 30 minutt etter du har låst bilen. Dette sjekker du enkelt med et multimeter og finner de to ledningene. La multimeteret ligge med pinnene på ledningene og la bilen stå urørt til den går i dvale. Se om da ikke disse også legger seg død. Skal være to litt tykkere ledninger, en rød men en farget stripe for pluss og en like tykk brun for jord.

Hvis du vil ha dette på tenningen må du finne en ledning bak sikringsboksen bak hanskerommet.

Teppet er jo todelt under setene så å legge ledningene skjult er ikke noe problem.

Skrevet

Du verden jeg fikk lyst på Carbon listverk i min e90 :) veldig pent. Tror nok lillepia mi ville likt den skjermen i nakkestøtta også:P

Skrevet
Du verden jeg fikk lyst på Carbon listverk i min e90 :) veldig pent. Tror nok lillepia mi ville likt den skjermen i nakkestøtta også:P

2000kr inlusive demontering, påmontering og materiale:)

Pm for mer info.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...