Lars-Nord Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2011 Om jeg setter på sideblinkers er det greit med interiøret, men ikke uten. Og så var det fem punkter til som måtte skaffes dokumentasjon på. Rattet, eksos og noe annet...som jeg ikke husker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Nå var jo ikke Alpina en egen bilprodusent på den tiden, men ett tuning firma som leverte til BMW og også solgte sine artikler gjennom BMW som de også gjør i dag. Alpina ble offisielt registrert som en egen bilprodusent i 1983... altså det siste året E21 323i var i produksjon. Alpina var imidlertid anerkjent av bl.a TÜV som en egen bilprodusent allerede i 1977... altså det første året E21 323i var i produksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hankook Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Litt merkelig dette med godtjenning av veteranbil eller bevarelsesverdig. Min Chevrolet pick up ble godtjent som bevarelsesverdig men dog med Uorginale felger og interiør. kommer vel an på humøret til satans tjenere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Nord Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2011 Det som må gjøres er følgende: Dokumentere lydnivå på eksos Dokumentere utslipp eksos Dokumentere bremseanlegg Dokumentere beskyttelses system for ratt ved ulykke Dokumentere forankringsystem for sikkerhetseler Alt dette er orginalt og ikke gjort noe med. Samt at det måtte monteres sideblinklys. Eller så må alså setene byttes til Heib sine og bilen blir godkjent som bevaringsverdig. Chassinummeret var heller ikke riktig i tollpapirene, men det skulle rettes opp til i morgen. Det manglet WBA før nummeret i registreringspapirene fra sverige og det var vist veldig strengt å oppgi feil nummer. Men jeg prøver igjen så fort jeg får en ny time. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Lars-Nord: Bit fornuften og stoltheten i deg og vis bilen med Heib´s seter og et originalt ratt. Glem saken og gå videre med både bilen og livet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Mente tidsriktig ekstrautstyr og oppgraderinger var tillatt, og det er jo definitivt Alpina-delene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Nord Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2011 Biter det gjerne i meg og viser den med setene til HEIB, men de skal ut igjen og da er den ikke som da den ble vist og godkjent. Er jo å oppfordre til å gjøre noe ulovlig for å komme seg rundt systemet. Tidriktige oppdateringer og ekstrautstyr er lovlig § 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy 1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for: • kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge, • kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse, • kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, • kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret. 2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk. 3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende. Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Er det mulig?!?!?! Som tidligere seksjonsleder i Statens vegvesen/Trafikant- og kjøretøy, så har jeg full forståelse for at paragrafer må følges. Problemene starter når man ikke vet hva som egentlig står i pargrafene man prøver å ri.... http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-001.html#1-9§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy 1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for: - kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge, - kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse, - kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, - kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret. 2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk. 3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende. Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. I mitt hode er det klinkende klart at bilen dinskulle blitt godkjent. Jeg var på mitt lokale biltilsyn for en stund siden, og spurte om hvilken dokumentasjon som tregntes ifm registrering, og fikk til svar at jeg måtte ha TÜV-dokumentasjon på avgass etc. Jeg fikk ikke dette helt til å stemme, og gikk inn å leste forskriften. En kjapp telefon til "teknisk svartjeneste" bekreftet min antagelse, og jeg kommer derfor til å stille opp med bil uten sideblinklys og med originalt tysk vognkort som dokumentasjon. Blir spennende å se hva min tidligere kollega sier til det Jeg er hvertfall sikker i min sak, og kommer til å klage hele veien til direktoratet dersom det skulle bli nødvendig ..Jeg har forresten en kopi av norsk typegodkjenning på BMW 323i som jeg tok med meg før jeg sluttet i "biltilsynet", så det burde være nok dokumentasjon til å registrere som "vanlig" bruktimport..... hmmmm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Nord Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2011 Da sender du meg de papirene og TUV på alpina rattet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Send meg mail-adr din på PM så får du det jeg har i løpet av morgendagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Nord Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2011 Tusen tusen TAKK til ORJAN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Jeg lover ingen suksess, men det burde være nok til å styre paragraf-rytterne på rett kurs... Og hvis ikke din 323 er bevaringsverdig, ja så fins det ingen bevaringsverdige biler her på berget.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Nå var jo ikke Alpina en egen bilprodusent på den tiden, men ett tuning firma som leverte til BMW og også solgte sine artikler gjennom BMW som de også gjør i dag. Alpina ble offisielt registrert som en egen bilprodusent i 1983... altså det siste året E21 323i var i produksjon. Alpina var imidlertid anerkjent av bl.a TÜV som en egen bilprodusent allerede i 1977... altså det første året E21 323i var i produksjon. BMW bilia fredrikstad sa til meg da jeg spurte etter alpina deler at alpina var et eget bilfirma som de ikke hadde noe som helst med og gjøre. og de tok bare inn bmw deler og ikke noe til alpina. og spøre etter alpina deler hos bmw var det samme som og spøre etter mercedes deler hos bmw. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 du må nå ikke finnpå å kutte i skjermene for å sette inn blinkers iaff. da bør du heller kjøpe noen speil med blinkers i eller lim noe på skjermen, slik at du kan ta det av igjen. en e21 jeg så på en gang, hadde frest inn noen dritstygge blinkers helt framme på skjermen. så ikke ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Nord Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2011 Nå var jo ikke Alpina en egen bilprodusent på den tiden, men ett tuning firma som leverte til BMW og også solgte sine artikler gjennom BMW som de også gjør i dag. Alpina ble offisielt registrert som en egen bilprodusent i 1983... altså det siste året E21 323i var i produksjon. Alpina var imidlertid anerkjent av bl.a TÜV som en egen bilprodusent allerede i 1977... altså det første året E21 323i var i produksjon. BMW bilia fredrikstad sa til meg da jeg spurte etter alpina deler at alpina var et eget bilfirma som de ikke hadde noe som helst med og gjøre. og de tok bare inn bmw deler og ikke noe til alpina. og spøre etter alpina deler hos bmw var det samme som og spøre etter mercedes deler hos bmw. Men ikke i 81. Alpinaen min har eget chassinummer fra alpina og det er en sein 82 mod. Det var en av de første med eget chassinummer. Og noen Alpina deler får du fortsatt hos BMW. BILIA er en volvo forhandler som selge litt BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå