Gå til innhold

Dynamo: overhalt vs ny?


S.Arnesen
 Share

Anbefalte innlegg

Må bytte dynamoen på e46'n nå og ser at mange påstår at en overhalt dynamo er like greit som en ny. er det en erfaring som mange deler? Hvor mye koster en overhalt dynamo rundt omkring? om differansen er liten så er det jo ikke vits å satse på overhalt.

Takker for tips og innspill :)

Mvh S.Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i gamledager var det normalt å overhale dynamoer men nå har det seg slik at det er ikke noe billigere en en ny om ikke du overhaler den selv. og de fleste verksteder her i norge funger slik at de bare kjøper nytt istedenfor og prøve og overhale ting. raskere og enklere. men det er vert og prøve vis du gjør det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bytte dynamoen på e46'n nå og ser at mange påstår at en overhalt dynamo er like greit som en ny. er det en erfaring som mange deler? Hvor mye koster en overhalt dynamo rundt omkring? om differansen er liten så er det jo ikke vits å satse på overhalt.

Takker for tips og innspill :)

Mvh S.Arnesen

Er det ikke somregel bare børstene som er dårlige ? Disse burde du vel få tak i ett sted rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de gamle dynamoene var det jo børster/spenningsregulator som ble dårlige. Enkelt og bytte samt at de var rimelige. Vet ikke hvordan det er på dagens kjøretøy.

Forøvrig er det jo flere som selger disse "byttedynamoene", hvor du må levere inn din gamle dynamo når du kjøper en ny/overhalt. mener disse er en del billigere enn ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med bytte-dynamo i nå over et år og det fungerer helt utmerket. Ved å gå for en bytte-dynamo så får du også pant for din gamle. Jeg betalte 2500kr for bytte-dynamo og ny koster veil. hos BMW ca 6500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med bytte-dynamo i nå over et år og det fungerer helt utmerket. Ved å gå for en bytte-dynamo så får du også pant for din gamle. Jeg betalte 2500kr for bytte-dynamo og ny koster veil. hos BMW ca 6500kr.

Å fytti satan for noen priser :? hehe koed skal ha 2200kr for nye dynamo til min. Regner ihvertfall med at de er ny, siden jeg gikk på nye deler og det ikke sto noe annet i info delen.

Mange "nye" dynamoer er jo nettopp overhalte "bytte dynamoer". Har sett noen dårlige slike, der det ser ut som at lager ikke har vært byttet..

så ved overhaling så blir altså alle lager og slikt byttet? Er ett lager som har kvelden i min dynamo nå (tyder på det utifra skrape og pipelyder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel alternativ vare. GS kan også skaffe alternativ vare, men nå har jeg gått ut ifra original. Nå skal det jo også tilføyes at GS / BMW er en del dyrere enn Koed når det gjelder slike ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville tatt den ut og demontert den for å finne feilen. Etter en visuell kontroll finner du nok feilen, ser du den ikke så er det mest sannsynlig spenningsregulatoren.

Sjekk om du ser noen brudd, sjekk om børstene har kontakt med sleperingene. Hender folk dreier ned sleperingene om det er blitt spor i de, som gir dårlig kontakt.. Kan være børstene som er helt utslitte, og da er sikkert ikke sleperingene veldig pene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du ser noen brudd, sjekk om børstene har kontakt med sleperingene. Hender folk dreier ned sleperingene om det er blitt spor i de, som gir dårlig kontakt.. Kan være børstene som er helt utslitte, og da er sikkert ikke sleperingene veldig pene heller.

Men han sier jo ingen ting om at den lader dårlig. :?

Det du matts nevner her vil jo merkes på lading.

Han nevner bare ulyd, noe som tyder på lager :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...