Gå til innhold

Nye A6 vs F10 i tyske AMS testvinner

bmwf11
 Share

Anbefalte innlegg

Det var tilsvarende også med W124 (anno 1984), men spesielt E34 (anno 1988) tok igjen mye av forspranget Mercedes-Benz hadde etablert med W123. Audi kom først skikkelig på banen med den første A6 modellen i 1994.

Ikke det at jeg trekker dine kunskaper i tvil men A6 anno 1994 er samme bilen som Audi lanserte som 100 i 1991! I 1994 så fikk bilen kun noen andre detaljer, 2,3 liters femmern blei droppa og en ny 1,8 liter og 2,8 liter med 30 ventiler kom. Bortsett ifra dette så er tekknikken den samme som på 100en. Da C4en kom i 1991 så beit den seg rett i strupen på E34 og blei hengende der til E39 kom, W124 hang litt etter disse to da modellen nå nærmet seg 10 år!

De Audi modellene jeg synes har tukta BMW best er C4 100/A6 og C6 A6, av disse to fikk E34 og E60 skikkelig juling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke det at jeg trekker dine kunskaper i tvil men A6 anno 1994 er samme bilen som Audi lanserte som 100 i 1991! I 1994 så fikk bilen kun noen andre detaljer, 2,3 liters femmern blei droppa og en ny 1,8 liter og 2,8 liter med 30 ventiler kom. Bortsett ifra dette så er tekknikken den samme som på 100en. Da C4en kom i 1991 så beit den seg rett i strupen på E34 og blei hengende der til E39 kom, W124 hang litt etter disse to da modellen nå nærmet seg 10 år!

De Audi modellene jeg synes har tukta BMW best er C4 100/A6 og C6 A6, av disse to fikk E34 og E60 skikkelig juling!

Jeg vet godt at Audi A6 (C4 anno 1994) rent teknisk er praktisk talt den samme bilen som Audi 100 (C4 anno 1991), men i likhet med Volvo 850 vs den første V70 handler svært mye om imaging, branding og markedsføring bilmerket generelt.

Audi hadde store problemer... spesielt i USA på slutten av 80-tallet og første halvdel av 90-tallet. Audi hadde fått stygge riper i lakken etter å ha tapt flere store markedsundersøkelser vedr. kvalitet og holdbarhet foretatt av verdens største analysefirma på området; JD Powers. Audi måtte relansere seg selv og dette ble i praksis gjort ved å fjerne 80/90/100/200 modellnavnene samt introdusere A4/A6/A8. Det holder ikke at kun kvaliteten er i orden når det gjelder premiumbilmerker... image og status må også være på plass. Hvem interesserer seg f.eks for Lexus idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går opp og ned for de respektive bilmodellene når det gjelder sammenlignbare modellserier som f.eks 5-serien, E-klassen og A6. Mercedes-Benz var f.eks svært langt fremme med W123 (anno 1976). Hverken E28 (anno 1981) eller Audi 100 (C2 anno 1976)) var i nærheten kvalitetsmessig, sikkerhetsmessig eller holdbarhetsmessig.

Det var tilsvarende også med W124 (anno 1984), men spesielt E34 (anno 1988) tok igjen mye av forspranget Mercedes-Benz hadde etablert med W123. Audi kom først skikkelig på banen med den første A6 modellen i 1994.

W210 (anno 1995) var imidlertid en gedigen nedtur for Mercedes-Benz... og BMW´s nye E39 (anno 1996) skulle vise seg å være et fenomen. Tilsvarende var A6 (C4 anno 1997) bedre enn noen tidligere Audi. Kampen fremover skulle stå mellom BMW og Audi.

W211 (anno 2002) var klart bedre enn W210, men ikke god nok til å tukte E60 (anno 2003) og spesielt ikke A6 (C6 anno 2004). Audi hadde for alvor tatt opp kampen om å levere middelklassens beste bilmodell.

W212 (anno 2009) er absolutt en gedigen modell, men både F10 (anno 2010) og den nye A6 (C7 anno 2011) har fordelen av at Mercedes-Benz først og fremst må reetablere ryktet som de facto stjernebilen. Audi A6 har fordelen av å være mest på hugget. VAG´s pengebinge er større enn noen gang og det teknologiske forspranget de har fått etter kjøpet av Porsche samt utviklingen av modeller som f.eks Bugatti Veyron bør ikke undervurderes.

Jeg tror derfor at vi bør være tilfreds med at BMW i det hele tatt leverer varen i denne sammenhengen. BMW trenger en skikkelig alliansepartner som kan frigjøre ressurser for BMW slik at BMW igjen kan få litt av euforien som spesielt E39 skapte.

Jeg har kjørt flere w212 og w211, w212 er søppel.. at du motsier dette overrasker meg, har du kjørt mange av dem? det tviler jeg på..BMW skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har kjørt dem, ei heller Audi. Men er w212 er en bedre enn det w211 var da den kom, UTEN tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt flere w212 og w211, w212 er søppel.. at du motsier dette overrasker meg, har du kjørt mange av dem? det tviler jeg på..BMW skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har kjørt dem, ei heller Audi. Men er w212 er en bedre enn det w211 var da den kom, UTEN tvil.

Javel... tegn & forklar hvorfor W212 ikke er bedre enn W211?... Det er lett å kritisere andres innlegg, men ditt innlegg forteller egentlig ikke annet enn at du er uenig med meg. Dette er selvfølgelig helt i orden, men det gir mer mening hvis du også kan fortelle hvordan/hvorfor din påstand er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... tegn & forklar hvorfor W212 ikke er bedre enn W211?... Det er lett å kritisere andres innlegg, men ditt innlegg forteller egentlig ikke annet enn at du er uenig med meg. Dette er selvfølgelig helt i orden, men det gir mer mening hvis du også kan fortelle hvordan/hvorfor din påstand er korrekt.

Kjørekomfort: Billig-følelse på understell på w212. Utseendemessig bærer interiøret preg av noe billig utforming i forhold til tilsvarende A6. W211 er eldre, men med tanke på alderen er den mer moderne. W212 er faktisk første modellen av E-klasse jeg syns er kjedelig å kjøre.. den er liksom "klumpete". Automatkassa girer veldig rart også, man må ha ganske høy turtall før den girer. Utseendet syns jeg er bra, men foran er det særs dårlig plass. Man fører seg direkte innelåst. I forhold til nye Octavia var det skremmende klaustrofobisk. W211 og selv w124 har en behageligere følelse på det området. Bakover er den uoversiktlig, men greit i og med at det er ryggekamera. Motoren bråker ganske mye, mer enn i w211 jeg har kjørt.

Hele kjøreopplevelsen med w212 var en billig følelse, jeg kjente ingen forskjell fra denne bilen til 760 000 og over på Skoda Octavia til 400. Det sier sitt, baksetetplassen i Octavia var også helt vanvittig god, aldri sett maken.

Å betale 600-800 000 for en 220 cdi w212, det er faktisk latterlig. Man får en Octavia som leverer omtrent det samme til litt over halvparten. Skal man ha MB stv, så kjøper man C-klasse(w204), den er det OK pris på.

Jeg anbefaler ingen å kjøpe w212, kjøp heller en 320cdi med godt med utstyr, 5 år gammel for rundt 400. En helt annen og bedre verden.

Faren min blei like skuffet da han prøvekjørte en 220cdi, Audi A7 er den bilen han har mest lyst på, men den vil tape seg så i verdi, noe han ikke vil bruke så mye penger på, så nå ser det ut til at det blir w211. Som er den komplette MB til riktig pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørekomfort: Stivt understell på w212, uten at det gir direkte god følelse/veigrep med banen, interiøret bærer preg av noe billig utforming i forhold til tilsvarende A6. W211 er eldre, men med tanke på alderen er den mer moderne. Dette er faktisk første modellen av E-klasse jeg syns er direkte kjedelig å kjøre.. den er liksom klumpete og har båteegenskaper i svinger. Automatkassa girer veldig rart også, man må ha ganske høy turtall før den girer. Utseendet syns jeg er bra, men foran er det særs dårlig plass. Man fører seg direkte innelåst. I forhold til nye Octavia var det skremmende klaustrofobisk. W211 og selv w124 har en behageligere følelse på det området. Bakover er den uoversiktlig, men greit i og med at det er ryggekamera. Motoren bråker ganske mye, mer enn i w211 jeg har kjørt.

Hele kjøreopplevelsen med w212 var en billig følelse, jeg kjente ingen forskjell fra denne bilen til 760 000 og over på Skoda Octavia til 400. Det sier sitt, baksetetplassen i Octavia var også helt vanvittig god, aldri sett maken.

Å betale 600-800 000 for en 220 cdi w212, det er faktisk latterlig. Man får en Octavia som leverer omtrent det samme til litt over halvparten.

Jeg anbefaler ingen å kjøpe w212, kjøp heller en 320cdi med godt med utstyr, 5 år gammel for rundt 400. En helt annen og bedre verden.

Dette er stort sett subjektive vurderinger (samt enkelte merkelige påstander), men greit nok. Din erfaring er også interessant i diskusjonen. Jeg er ikke enig med deg og jeg har alltid ment at W211 er litt av en gjøkunge i E-klassens historie (omtrent som Porsche 996 vs. 997). W210 var imidlertid en tragedie for Mercedes-Benz og i den konteksten var W211 mye, mye bedre. Helt bra ble det dog ikke før W212 kom på markedet. Det er forøvrig nettopp den formidable kjørekomforten i kombinasjon med nesten en 5-series styrepresisjon som gjør at W212 skårer stort i biltester. Dette tiltross for at designet er en blandet affære... lett vulgært der F10 og A6 oser av klassiske linjer.

Kan du forklare hva du helt konkret mener med uttalelsen "W211 er eldre, men med tanke på alderen er den mer moderne"?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørekomfort: Stivt understell på w212, uten at det gir direkte god følelse/veigrep med banen, interiøret bærer preg av noe billig utforming i forhold til tilsvarende A6. W211 er eldre, men med tanke på alderen er den mer moderne. Dette er faktisk første modellen av E-klasse jeg syns er direkte kjedelig å kjøre.. den er liksom klumpete og har båteegenskaper i svinger. Automatkassa girer veldig rart også, man må ha ganske høy turtall før den girer. Utseendet syns jeg er bra, men foran er det særs dårlig plass. Man fører seg direkte innelåst. I forhold til nye Octavia var det skremmende klaustrofobisk. W211 og selv w124 har en behageligere følelse på det området. Bakover er den uoversiktlig, men greit i og med at det er ryggekamera. Motoren bråker ganske mye, mer enn i w211 jeg har kjørt.

Å betale 600-800 000 for en 220 cdi w212, det er faktisk latterlig. Man får en Octavia som leverer omtrent det samme til litt over halvparten.

Dette er stort sett subjektive vurderinger (samt enkelte merkelige påstander), men greit nok. Din erfaring er også interessant i diskusjonen. Jeg er ikke enig med deg og jeg har alltid ment at W211 er litt av en gjøkunge i E-klassens historie (omtrent som Porsche 996 vs. 997). W210 var imidlertid en tragedie for Mercedes-Benz og i den konteksten var W211 mye, mye bedre. Helt bra ble det dog ikke før W212 kom på markedet. Det er forøvrig nettopp den formidable kjørekomforten i kombinasjon med nesten en 5-series styrepresisjon som gjør at W212 skårer stort i biltester. Dette tiltross for at designet er en blandet affære... lett vulgært der F10 og A6 oser av klassiske linjer.

Kan du forklare hva du helt konkret mener med uttalelsen "W211 er eldre, men med tanke på alderen er den mer moderne"?... :?

mer moderne i forhold til året bilen kom... 2003 (w211), 2009 (w212)

Har mistet all tillit til ny Mercedes etter den store skuffelsen, men i 2012 vil det ta seg opp igjen, da kommer cls stasjonvogn.. et beist av en bil som er helt rå :)

Mercedes har dessverre dalt i bakken etter at w212 kom.. hadde den kostet 200-300k, så hadde det vært ok, men når de er så latterlig priset, så er det en katastrofe. Første Mercedes jeg mener er en typisk taxi faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer moderne i forhold til året bilen kom... 2003 (w211), 2009 (w212)

Har mistet all tillit til ny Mercedes etter den store skuffelsen, men i 2012 vil det ta seg opp igjen, da kommer cls stasjonvogn.. et beist av en bil som er helt rå :)

Mercedes har dessverre dalt i bakken etter at w212 kom.. hadde den kostet 200-300k, så hadde det vært ok, men når de er så latterlig priset, så er det en katastrofe. Første Mercedes jeg mener er en typisk taxi faktisk..

Man kan knapt klandre Mercedes-Benz for at taxieiere stort sett velger W212 fremfor Skoda Superb. Det å rette smed for baker har aldri vært spesielt sympatisk. Jeg tror helt klart at taxieiere selv vet hva slags bilmodell som er best for dem.

Du har imidlertid et poeng når du skriver at utvikling og innovasjon går i rykk og napp. Jeg påstår at spesielt modellene W123 og W124 lå langt foran konkurrentene da de kom, men rekorden må være Citroën Traction Avant og DS. Tenk at W124 kom på markedet allerede i 1985. Det er ikke så alt for mange årene siden jeg så denne modellen som taxi her i Danmark. Det var litt av en kuriositet forøvrig og folk bestilte turer med den kun for å oppleve litt nostalgia og en skikkelig Mercedes-Benz stemning... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det først er snakk om W212! Var en snartur innom den lokale brukbiltimpotøren og satte meg der inn i en ny E350 CDI, en flott og lekker bil så absolutt! Men hele dasjbordet var av en sånn billig hardplast type som man finner i Japanske biler, var forøvrig mye "billig" plast inni den ellers så lekkert utformede cupeen! Satte meg over i en 2008 525XD og her var kvalitets og luksusfølelsen mange hakk over Merca, rett og slett!

Men jeg er en stor beundrer av MB sine biler som W108 300 SEL 6,3! En luksus sedan som hadde råere yttelser enn de fleste sportsbiler(Ikke uvanlig idag men på 60-tallet!!!) W126 SEC, en bil som var uhyre innovativ da den kom i 1980 og var fortsatt like moderene ved inngangen av 90 tallet! Eller R107 SL som kom i 1971 og var i produksjon helt til 1989, en av de lengs produserte bilene i MB systemet! Den ultimate rikmannsfrue bilen som blei en ganske stor hit i USA, noen fant veien til bortskjemte vestkantfruer her i landet også. Tanta mi som var gift men en storentrepenør fikk en 300 SL av mannen sin midt på 80 tallet, bilen kostet like mye som ett lite hus :wink:

Men W140 var den siste MBen som viste hvor skapet skulle så, etter denna så gikk det bare nedover synes jeg! Plutselig så var både BMW og Audi like langt som MB, hele forspranget var spist opp! W140 tronet høyt i noen år før A8 og E38 sammen rev den ned fra tronen i 94!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp fredrik 90, har INGEN grunn til å rakke ned på w212, men det gjør jeg, rett og slett fordi jeg kjente ingenting til mercedes-karakteristikken ved den.. men fin er den, absolutt, men når den koster like mye som en A7, så blir det for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at W140 fikk mye pepper da den kom på markedet i 1991. I forhold til den elegante forgjengeren W126 ble W140 omtalt som en strandet hval. W140 er imidlertid et resultat av det samme designtemaet som både W201 og W124. W201 kom som kjent på markedet allerede i 1983 og i 1991 var temaet allerede godt slitt. W140 virket ikke spesielt fresh da den ble lansert... for å si det forsiktig. BMW E38 som kom tre år senere virket langt mer moderne og selv idag er det mange som savner den modellen (sikkert mest fordi E65 var helt grusom).

Forskjellen på W108 og W109 er luftfjæringen (pneumatisk). 300 SEL 6,3 har luftfjæring og er derfor en W109. En helt uvirkelig rå bil for sin tid da den kom på markedet i 1967. V8 motoren på 6332 cm3 ytet med sportkit 300 HK ved 4000 rpm og 500 Nm ved 2800 rpm. 0-100 Km/t klarte den på 6 sekunder og topphastigheten var i området rundt 225 Km/t. Verdens første "M7"... som BMW merkelig nok aldri har bygget tiltross for flere andre heller meningsløse M-modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg og jeg har alltid ment at W211 er litt av en gjøkunge i E-klassens historie (omtrent som Porsche 996 vs. 997)

..dette ble litt vel mye MB historie selv om min w124 som jeg hadde fra 1985 til .. evige tider var fantastisk :D Bare en liten kommentar til analogien mellom w211 og 996. Jeg er lykkelig eier av en 996 og har følgelig lest meg opp på historien. 996 (sammen med Boxter) var på mange måter redningen for Porsche økonomisk og teknologisk (vannkjøling) og sånn sett avgjørende for å ta Porsche inn i den moderne verden. Og som alltid når man bryter med tradisjonen (luftkjøling) må man kjempe seg gjennom en del (kvalitets)problemer og motstand fra puristene. Men uten 996, ingen 997 og heller ingen Porsche (fremtid) . Om den samme innovasjonshistorien passer på w211 stiller jeg meg tvilende til .. 'but I like the way you're thinking :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..dette ble litt vel mye MB historie selv om min w124 som jeg hadde fra 1985 til .. evige tider var fantastisk :D Bare en liten kommentar til analogien mellom w211 og 996. Jeg er lykkelig eier av en 996 og har følgelig lest meg opp på historien. 996 (sammen med Boxter) var på mange måter redningen for Porsche økonomisk og teknologisk (vannkjøling) og sånn sett avgjørende for å ta Porsche inn i den moderne verden. Og som alltid når man bryter med tradisjonen (luftkjøling) må man kjempe seg gjennom en del (kvalitets)problemer og motstand fra puristene. Men uten 996, ingen 997 og heller ingen Porsche (fremtid) . Om den samme innovasjonshistorien passer på w211 stiller jeg meg tvilende til .. 'but I like the way you're thinking :D

Takker... og la meg også presisere at jeg på ingen måter mener at 996 er en dårlig bil... tvert imot. Mitt poeng er bare at 997 er akkurat det som 996 burde ha vært fra begynnelsen av... mye av den samme resepten, men langt mer moden og gjennomført.

Modellene 986 (Boxster) og 996 var uten tvil Porsches redning. G-modellen (911) var kraftig på overtid da 964 kom... og de fleste mener vel heller ikke stort annet enn at 964 er en G-modell i nye klær. Allerede i 1978 var det meningen at 928 skulle erstatte G-modellen, men Porsche hadde når alt kom til alt ikke motet som skulle til. Alternativet ble 944 og senere 968 (944 med en kraftig facelift). Modellsammensetningen 924/944/928/911 tok langsomt, men sikkert livet av Porsche og da 964 samt 986/996 prosjektet ble lansert var det nesten for sent. Allikevel måtte Porsche av tekniske årsaker utvikle 993... stadig med basis i den gamle G-modellen.

993 var den siste modellen med den karismatiske, men teknisk utdaterte luftkjølte B6 motoren. Denne modellen var imidlertid helt nødvendig for å få testet det nye bakhjulsopphenget som var avgjørende for å bringe 911 opp blandt de virkelige superbilene. Jeg verdsetter derfor nettopp 993 spesielt høyt blandt 911 modellene. Den er en slags über klassisk 911 modell. Den siste av en gammel æra da 911 mest av alt minnet om en slags monsterboble... :)

Jeg ville aldri kjøpt en mercedes eller audi selvom de slo ut dobbelt så bra på tester. En håpløs kommentar og hvis det finnes mange som mener slikt er det håp selv for Lada... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...