GL78 Skrevet Mars 21, 2011 Share Skrevet Mars 21, 2011 Har en E39 97 523 med tett katalysator. Er det noe vits i å forsøke å kjøre bilen på høyt turtall lenge for å brenne den ren, eller er det bortkastet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 21, 2011 Share Skrevet Mars 21, 2011 Har en E39 97 523 med tett katalysator. Er det noe vits i å forsøke å kjøre bilen på høyt turtall lenge for å brenne den ren, eller er det bortkastet? Greier ikke å brenne ren en katalysator om da ikke eksos røret ditt lager flammer (Kommer kun eksos i det) Inni cat'n er det en bikube lignende sak som er laget av porselen eller noe sånn, det som skjer er at innmaten løsner og blokkerer for eksosen, anbefales ikke å kjøre med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mars 21, 2011 Share Skrevet Mars 21, 2011 Er den tett, så bør du absolutt unngå og gjøre nettopp det. Da går du mest sannsynlig på en skikkelig overoppheting med påfølgende problemer som følge av dette. Vet du at den er tett, så bruker du ikke bilen før det er utbedret. Videre bruk er nærmest og lage fler problemer. Prøv og plukk den av bilen og åpne den i overkant for og fjerne innmaten, og sveis så igjen og sett på plass. Mest sannsynlig vil bilen gå gjennom eu kontroll med tanke på avgasskravene uten denne, da jeg mener at din bil har kun en stk lambda som sitter foran katalysator. Nyere utgaver med to lambda sonder (en foran og en etter katalysator) liker ikke like godt og få fjernet innmat i katalysatoren. Da må det jukses litt med diverse sveising og oppforing av bakre lambda for og få de rette verdier for denne. Om du gjør dette, så BRUK en god filtermaske, da det støvet i katalysatoren ikke akkurat er som kosttilskudd og regne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GL78 Skrevet Mars 21, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2011 Takk for svarene. Da får jeg få den fiksa. Ble tipset om forsåke å "brenne" den ren med eksos, men virket som den begynte å bli varm ja, sp ble litt skeptisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
icemanM5 Skrevet Mars 22, 2011 Share Skrevet Mars 22, 2011 Enkleste måten å kjenne om katalysatoren er gåen eller ikke, er om du starter bilen, får litt temp på motoren, så holder du hånda di ca 5 cm fra eksosrøret, FØR OG ETTER katalysator. Er katalysatoren defekt, så er eksosrøret kaldt ETTER kat'en.. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 er tingen Skrevet Mars 23, 2011 Share Skrevet Mars 23, 2011 Bilen VIL ta fyr hvist du prøver dette... 1 e34 i nærområdet tok fyr og brandt opp på grunn av at han kjørte med tett kat. en annen i området merket svi lukten fra bilen sin og spylte katen for å ungå dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frodekrs Skrevet April 17, 2011 Share Skrevet April 17, 2011 Er den tett, så bør du absolutt unngå og gjøre nettopp det.Da går du mest sannsynlig på en skikkelig overoppheting med påfølgende problemer som følge av dette. Vet du at den er tett, så bruker du ikke bilen før det er utbedret. Videre bruk er nærmest og lage fler problemer. Prøv og plukk den av bilen og åpne den i overkant for og fjerne innmaten, og sveis så igjen og sett på plass. Mest sannsynlig vil bilen gå gjennom eu kontroll med tanke på avgasskravene uten denne, da jeg mener at din bil har kun en stk lambda som sitter foran katalysator. Nyere utgaver med to lambda sonder (en foran og en etter katalysator) liker ikke like godt og få fjernet innmat i katalysatoren. Da må det jukses litt med diverse sveising og oppforing av bakre lambda for og få de rette verdier for denne. Om du gjør dette, så BRUK en god filtermaske, da det støvet i katalysatoren ikke akkurat er som kosttilskudd og regne. Jeg tok ut innmaten på en e46 318 her om dagen fordi den hadde løsnet, og sveiste igjen. da kom motor lampa fordi der er en sensor bak. (regner med det var derfor den kom) Hvordan kan man jukse til det slik den bakerste lambdaen gir rette verdier? eller er en biltema katalysator ei bedre løsning? eller mååå jeg til med en ny dyyyr en? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 17, 2011 Share Skrevet April 17, 2011 første og beste alternativ: sett på katalysator. alternativ 2: remap bilen til å deaktivere bakre lambda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet April 17, 2011 Share Skrevet April 17, 2011 Kan shimse ut lambda ved og sveise på en mutter slik at den kommer litt unna eksosflowen, men det skal godt gjøres og få det til og funke 100% uten mapping egentlig, og da er det like greit og deaktivere den som TRF sier når man allerede er inne for og programmere. Er litt sånn garasjeturbo opplegg den løsningen der. Ville som nevnt over ha montert en kat, og ja. Jeg vil påstå at en biltema kat er gulle god. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 17, 2011 Share Skrevet April 17, 2011 selvføgelig riktig som ballder sier at det skal la seg gjøre å shimse den ut ja, jeg tror dog jeg hadde blitt gal av å prøve å få til dette uten mulighet for å logge.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frodekrs Skrevet April 17, 2011 Share Skrevet April 17, 2011 tror jeg prøver med en biltema katalysator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet April 17, 2011 Share Skrevet April 17, 2011 Bilen VIL ta fyr hvist du prøver dette... 1 e34 i nærområdet tok fyr og brandt opp på grunn av at han kjørte med tett kat. en annen i området merket svi lukten fra bilen sin og spylte katen for å ungå dette Det der skejdde med 318 min også. Catten tetta seg, så kom det en fin røyksøyla ut bak bilen :=) Stakk huet under og kikka, der var det varmt gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå