Gå til innhold

320d eller 320i??

matsi
 Share

Anbefalte innlegg

Den gir iallfall meg kjøreglede, skal kanskje ikke så mye til for å glede meg bak rattet men! Så lang er jeg fornøyd med min bil og det er det det er snakk om i denne tråden! Kom heller med ett bidrag til tråden!

Var ikke din bil det var snakk om, men din påstand om at en 325d gir mye mer kjøreglede enn en 320. Uten å ha prøvd noen av dem er jeg relativt sikker på at en 320 (bensin) gir meg mer kjøreglede enn en 325d - Enkelt og greit fordi kjøreglede ikke måles i ren ytelse. Til daglig transport ville jeg nok tatt knatrehaugen derimot.

Ellers er nok CrZyWiz inne på noe med at man blir vant til ting. Jeg kjører daglig rundt i en bil som gjør 0-100 på over 20 sekunder. Man skulle jo tro det oppleves som helt håpløst, men man blir vant til det. Derfor er jeg alltid skeptisk til folk som skryter veldig av bilen de har akkurat nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ellers er nok CrZyWiz inne på noe med at man blir vant til ting. Jeg kjører daglig rundt i en bil som gjør 0-100 på over 20 sekunder. Man skulle jo tro det oppleves som helt håpløst, men man blir vant til det. Derfor er jeg alltid skeptisk til folk som skryter veldig av bilen de har akkurat nå :wink:

Dette er helt klart et viktig poeng og utrolig nok kan man venne seg til det meste bare man holder på lenge nok. Da vi kjøpte vår nåværende dieselpurke trodde jeg på ingen måter at vi skulle ha den i over 8 år og kjøre over 260000 Km med den, men sånn har det blitt og vi stortrives med bilen tiltross for at den kun har 115 HK og bruker over 10 sekunder 0-100 Km/t. Den har absolutt stor bruksverdi, men gir knapt så stor kjøreglede... iallefall ikke mer enn den kjøregleden som er innebygget i alle E46 modellene (noe som heldigvis ikke er så rent lite når alt kommer til alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han skriver mye fornuftig, synes jeg.

Når jeg skal ha BMW igjen så blir det nok en 320 sedan med M54B22-motor, facelift og M-Sportpakke.

Har tidligere prøvekjørt en E39 med denne motoren og synes den fungerte bra.

En E46 sedan med sin lavere vekt kombinert med den omtalte motoren vil jeg tro er en bra match.

Skulle jeg derimot hatt en bil med mye dreiemoment og lavt forbruk, hadde jeg nok gått for 320d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Takker for god beskrivelse. Dette skal testes på vei hjem fra jobb :)

Du er vant med din bil, og merker således ikke så mye til det. Men idet du nå prøver en bil med god respons, så vil du nok oppleve at du faktisk ruser motoren før du har rukket å slippe clutchen helt :-)

Merket det veldig godt når jeg gikk fra 118d til Mazda Rx8.

Er litt samme tingen som at man blir vant med å kjøre med dårlige støtdempere, og merker ikke forskjell før man får nye :)

Nåh, da fikk jeg testet litt. Når jeg tenker over det så er det et lite lag på maks 0,2 sekunder når en bunner gassen før den reagerer ordentlig. Har aldri tenkt over det på vanlig kjøring da jeg greier å planlegge kjøringen min 0,2 sekunder frem i tid, hehe.

Jeg er jo i utgangspunktet en bensinmann og er det fremdeles selv om jeg er storfornøyd med min 320d, får se hva det blir neste gang. Er fremdeles uenig i utsagnet om total mangel på respons, for det er ikke helt sant, men vi får være enige om å være uenige akkurat på det punktet ;)

RX-8 har jo Wankelmotor, så det blir en litt urettferdig sammenligning. Dårlige støtdempere vet jeg ikke noe om, men skal plukke opp et sett B14 i morgen, så da får vi se om det blir noe forskjell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, da fikk jeg testet litt. Når jeg tenker over det så er det et lite lag på maks 0,2 sekunder når en bunner gassen før den reagerer ordentlig. Har aldri tenkt over det på vanlig kjøring da jeg greier å planlegge kjøringen min 0,2 sekunder frem i tid, hehe.

Du har nok ikke helt skjønt hva vi snakker om. Respons fra en skikkelig bensinmotor er noe helt annet en hva f.eks en relativt enkel 320d kan prestere. Har du noen gang observert en dieselbil i rally eller F1 løp?... Nei... Jeg tenkte nok det. Neste spørsmål blir så hvorfor ikke det? Det er fordi en dieselmotor er fullstendig ubrukelig når det skal gå skikkelig fort i svingene. Et mest mulig bredt effektregister gjør at man alltid under skiftende forhold kan holde turtallet der motoren har mest effekt. En dieselmotor vil under tilsvarende kjøring ofte falle ut av effektområdet. Det er ikke for ingenting at F1 motorer klarer helt opp til 19000 rpm og f.eks Porsche 911 GT3 RS har en maksimal effekt ved 7900 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel... Diesel herjer i mange raceklasser.. Ofte på grunn av færre depotstopp, men de går jo fælt i wtcc også.

Det er uansett ikke poenget. 0,2 sekunder er forøvrig utrolig mye for oss som liker justere med gassen og ikke rattet. Det blir rett og slett en helt annen kjørestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ikke poenget. 0,2 sekunder er forøvrig utrolig mye for oss som liker justere med gassen og ikke rattet. Det blir rett og slett en helt annen kjørestil.

Det er langt mer enn bare en annen kjørestil. Dieselmotorer gjør det bra i WTCC og f.eks Le Mans fordi marginene man vinner på færre depotstopp er nok til å vinne i det totale sammendraget. Dette forteller etter min mening mer om hvor patetisk store deler av moderne motorsport har blitt enn om hvor fantastisk moderne dieselmotorer er. F1 har jo blitt mer kjedelig enn Golf... og det skal sannelig godt gjøres.

Dette er motorsport... :)

Litt mer skikkelig respons... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ikke helt skjønt hva vi snakker om. Respons fra en skikkelig bensinmotor er noe helt annet en hva f.eks en relativt enkel 320d kan prestere. Har du noen gang observert en dieselbil i rally eller F1 løp?... Nei... Jeg tenkte nok det. Neste spørsmål blir så hvorfor ikke det? Det er fordi en dieselmotor er fullstendig ubrukelig når det skal gå skikkelig fort i svingene. Et mest mulig bredt effektregister gjør at man alltid under skiftende forhold kan holde turtallet der motoren har mest effekt. En dieselmotor vil under tilsvarende kjøring ofte falle ut av effektområdet. Det er ikke for ingenting at F1 motorer klarer helt opp til 19000 rpm og f.eks Porsche 911 GT3 RS har en maksimal effekt ved 7900 rpm.

Jeg vet akkurat hva vi (CrZyWiz og jeg) snakker om. Vi snakker om hvorvidt respons på en 320d er totalt fraværende, noe jeg mener den ikke er - i hvert fall ikke om du sammenligner med mange andre dieselpurker (og undermotoriserte bensinere også for den saks skyld). En sammenligning med F1 og rally blir lite relevant for noen som vurderer om han/hun skal kjøpe diesel eller bensin, og det er vel de færreste som bruker gassen til å regulere sving ved vanlig kjøring.

Jeg er for øvrig helt enig i alle punktene dine :)

Nå skal det sies at jeg egentlig er en bensinmann og tidligere diesel-hater. Grunnen til at jeg svalgte en kamel og kjøpte diesel denne gangen var at BMW-diesel var mange hakk bedre enn andre jeg har prøvd, samt at det var helt umulig å finne tilsvarende farge/utstyr/M-Sport i bensinutgave til en fornuftig pris.

edit: Jeg kjørte en Mercedes 250D en gang. Der var responsen totalt fraværende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hva vi (CrZyWiz og jeg) snakker om. Vi snakker om hvorvidt respons på en 320d er totalt fraværende, noe jeg mener den ikke er - i hvert fall ikke om du sammenligner med mange andre dieselpurker (og undermotoriserte bensinere også for den saks skyld). Grunnen til at jeg svalgte en kamel og kjøpte diesel var at BMW-diesel var mange hakk bedre enn andre jeg har prøvd, samt at det var helt umulig å finne tilsvarende farge/utstyr/M-Sport i bensinutgave til en fornuftig pris :)

Når det gjelder punktene over så er jeg enig på samtlige, men jeg skal verken kjøre F1 eller rally med familietralla, så det blir en mer teoretisk diskusjon dratt til det ekstreme.

:)

OK... vi forstår hverandre sikkert, men har nok litt forskjellige måter å nærme oss tingene på. Jeg resonnerte som deg da jeg skulle velge ny bil tidlig i 2003, men idag har mye endret seg utviklingsmessig og teknisk og dermed ville jeg ha valgt en moderne bensinmotor. Jeg har forøvrig kjørt dieselbiler siden 1997... dog med et lite opphold på et år i 2002/03 da jeg hadde en 1997 E36 323i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, så var det hagenisse som skrev posten angående fraværende respons :-)

Men joda, jeg er enig at responsen er en helt annen i en skikkelig sugemotor. i det daglige merker du det mest visst du triller inn mot f.eks en rundkjøring på relativt lavt turtall, og plutselig må gi på for å ta en luke. Da vil turbomaskinen ofte ha større forsinkelse grunnet lavere turtall, og er du uheldig og ligger under effektregisteret har du ett problem.

Under aktiv kjøring, så forventer jeg at bilen lystrer idet jeg begynner å røre foten, ikke ett halvt sekund etterpå. Alt annet blir feil i en 3serie coupe, som skal være sportslig og kjøre og se på.

Men som du oyoz sier, dette er noe man kan venne seg til i den daglige kjøringen, slik at det ikke blir ett praktisk problem. :) På langkjøring synest jeg diesel er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om hvorvidt respons på en 320d er totalt fraværende, noe jeg mener den ikke er - i hvert fall ikke om du sammenligner med mange andre dieselpurker (og undermotoriserte bensinere også for den saks skyld).

Totalt fraværende blir jo selvsagt ikke mulig, men det er bare en talemåte.

Men vet ikke hvorfor du nevner undermotoriserte bensinere. De bensinbilene jeg har vært borti som har sløvest respons har vært ganske sterke, men de som har hatt kjappest respons har ofte vært ganske sløve. I BMW-verden er jo M42'en i min forrige 318is vesentlig kjappere til å lystre enn min nåværende M52 i Z3n, men sistnevnte er veldig mye raskere. Har kjørt flere småbiler med 1-liters motor hvor respons (og i subaru justy sitt tilfelle - også gøyal lyd (3-sylindret)) har vært helt topp!

Eldre turbobiler kan virkelig være håpløse; det tar bokstavelig talt flere sekunder før den har reagert, men dessverre har også de fleste normale sugebensin (inkl BMW) ganske trist respons de også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...