Stonescream Skrevet April 13, 2011 Skrevet April 13, 2011 Hei, Jeg har vært å prøvekjørt samt betalt naf driftstest på en bil jeg har lyst å kjøpe. Tenkte egentlig at i morgen skulle dette fikses og jeg kunne kjøre god bil med automat og slappe av hjem til påske. Jeg sjekket tilfeldigvis bbreg og der står det 140 000 i heftelser på et lån fra 2009. Det kan såklart være mindre og det er noe jeg evt må sjekke i morgen. Mellommannen ( sikkert kommisjonssalg) har ikke sagt noe om dette før jeg spør tilfeldigvis i kveld hvordan vi gjør det omregistreringsavgift og årsavgiften som jeg skulle få inkludert i prisen. ( Avtalt at prisen skal være 95 000 inkl alt ) Hvordan ville dere O vise menn gått frem for å kjøpe denne bilen? Jeg har brukt mye tid og penger til en naf driftstest ( er det stor forskjell på en naf driftstest og salgstest forresten?) så hadde vært greit å fått bilen, men ikke søren om jeg handler om det er risikabelt. Selgeren har ikke akkurat hatt en ordnet og informativt salg så hvor mye jeg stoler på fyren og firmaet han driver er ganske lite. Bilen har fortsatt skilter og er registrert på tidligere eier.
Blaa Skrevet April 13, 2011 Skrevet April 13, 2011 På brreg står det ikke også hvem som har heftelser i bilen der? Ta kontakt med de som har pant i bilen og sjekk hvor mye som utestår. Gjør opp heftelsene selv og la selger få det som blir igjen..
goty Skrevet April 13, 2011 Skrevet April 13, 2011 Hvis det som står på bbreg stemmer skal selger gi deg 45.000 kr for å ta bilen. /spøk.
Stonescream Skrevet April 13, 2011 Forfatter Skrevet April 13, 2011 Jeg har sendt melding til han og firmaet som bilen skal selges gjennom at med denne fremgangsmåten har jeg fått skrekken og kommer ikke til å kjøpe bilen. Fryktelig irriterende, men det får være. Det finnes flere biler og for hver lønning øker mulighetene
RS-Heggem Skrevet April 13, 2011 Skrevet April 13, 2011 Når du kjøper på kommisjon, så vil det alltid være sånn. Mellommannen som "selger" bilen, har ingenting med lånet å gjøre før bilen er solgt, og salgssummen går med til å innfri lånet. Om ikke salgssummen er stor nok til å dekke resterende av lån, så må selger selv sørge for å innfri det. Og du som kjøper må forsikre deg om alt dette er i orden, før du evt skriver en utfyllende og punktlig kjøpekontrakt. (gjerne fra NAF) Har selv kjøpt på kommisjon og erfart at mellom-mann ikke gir opplysninger om heftelser. Men enhver kjøpekontrakt skal inneholde; Alle heftelser slettes før salg. Da har du ditt på det tørre.
Stonescream Skrevet April 13, 2011 Forfatter Skrevet April 13, 2011 Mulig det er helt normalt og vanlig, men jeg har mista troa på hele fyren og siden det ikke er bare mine penger med i dette blir det til at jeg venter til over påske med bil. I tillegg er det uklart for meg hvordan hele oppgjøret skal utføres osv, så nei, det blir å finne en annen bil. Orker ikke bekymringene og spørsmålene. Fra forbrukerrådet: "Sjekk for heftelser Sjekk alltid bilen for heftelser hos Brønnøysundregisteret før kjøpekontrakt signeres. Husk at det ikke nødvendigvis er tilstrekkelig at kjøpeavtalen lover at bilen skal være fri for heftelser. En kreditor med tinglyst pant i bilen, vil uansett hva selger måtte opplyse i kjøpeavtalen kunne holde deg som kjøper ansvarlig for eventuell gjeld som hefter ved bilen."
RS-Heggem Skrevet April 13, 2011 Skrevet April 13, 2011 Det er klart at du som kjøper må ta dine forholdsregler når det gjelder kjøp av bil og evt heftelser. En ting er at det er resterende lån på bilen, og en annen er at andre kreditorer har tatt pant i bilen. Om du skal ha lån på en bil, vil som oftest banken sjekke heftelser på bilen. Det er din plikt som kjøper, å sørge for at bilen ikke har heftelser når du tar over kjøretøyet.
Oljebrenner'n Skrevet April 13, 2011 Skrevet April 13, 2011 Å kjøpe bil med tinglyste heftelser som overstiger kjøpesummen kan være litt vrient. Du må i så fall sikre deg at overskytende heftelser (utover kjøpesum) slettes ved kjøp (i tillegg til heftelsene som tilsvarer kjøpesum). I praksis betyr dette stort sett at selger må få slettet pant utover kjøpesum (som regel ved å innfri det overskytende beløpet) og så må hele kjøpesummen overføres panthaver under forutsetning av at pantet slettes. Beløpet må også dekke renter/omkostninger mv. slik at det ikke oppstår trøbbel med pantesletting pga utestående renter mv. En panthaver kan kreve full innfrielse av lån, renter, omkostninger mv. før pant slettes. Mye enklere dersom restgjelden er mindre enn kjøpesum. Som regel går det da greit å overføre hele kjøpesummen til panthaver (forutsetter her at det er bank eller finansieringsselskap) mot at pant slettes, og så gjør panthver opp overskytende beløp med eier. (Ovennevnte gjelder kun for kjøp av privatperson som eier).
Stonescream Skrevet April 14, 2011 Forfatter Skrevet April 14, 2011 Hadde det vært en privatperson jeg skulle kjøpe av, hadde jeg sjekket resterende beløp og så brukt www.tryggbilhandel.no for selve pengeoverføringen osv. Hele poenget var at jeg kunne få tak i denne bilen før påske uten så veldig mye stress og bekymringer, men når det blir slike "overraskelser" for meg sparer jeg heller noen tusenlapper og kjøper senere. Får ta buss hjem istedenfor, det er jo bare 10 timer
316 Skrevet April 14, 2011 Skrevet April 14, 2011 Hva heter dette småfirmaet? Kan jo hende noen her inne har handlet gjennom det før. Jeg kjøpte selv bilen min av et lite firma i Oslo: http://www.aassautowest.no/
Stonescream Skrevet April 14, 2011 Forfatter Skrevet April 14, 2011 Jeg søkte litt rundt på nett, men fant ikke noen erfaringer. Ingen her inne som er i fare, da det er snakk om en *host* volvo *host* Har mest lyst på en bmw 5 serie, men blir straffa alt for mye på forsikringa med å ha adresse Oslo og ikke garasje ( da var en s60 20.0 med 180 hester et godt alternativ i mine øyne)
Odd-M Skrevet April 14, 2011 Skrevet April 14, 2011 Skjønner ikke problemet. Dra innom banken din så ordner de transaksjonen. Banken betaler restgjeld til kreditorer, selger får resterende beløp. I det minste kan de undersøke hvor mye som gjenstår på panten. Jeg har gjort dette flere ganger, blant annet kjøpt bil av en desperat selger hvor det var like før bilen gikk på inkasso. Tror han endte opp med 5-7% av kjøpesummen, hans kreditor tok resten. Hvor mye bilen er pantsatt for betyr egentlig ingenting, det eneste det forteller er hva den opprinnelige panten var.
Stonescream Skrevet April 14, 2011 Forfatter Skrevet April 14, 2011 Problemet var at hadde jeg ikke tilfeldigvis sjekka brreg igjen, ville jeg ikke vært klar over dette. Det er min plikt såklart, men for å få en til å stole på en mellommann, virker ikke dette akkurat bra for meg på min side av bordet. ( Jeg rota sammen denne bilen og en annen som var uten heftelser )I tillegg ville jeg kommet frem etter stengetid for den lokale banken osv og om jeg ikke hadde bragt opp dette med heftelsene, kunne jo mannen "glemt" et viktig punkt i kontrakta. Dette er så klart i verste fall og mest sannsynlig ikke det som hadde blitt resultatet. Er bare måten han driver firmaet på som virker litt for rotete for at jeg skal gjennomføre en handel med han.
*MrB* Skrevet April 14, 2011 Skrevet April 14, 2011 Vær oppmerksom på 2 ting her: 1. Brreg er ikke alltid 100% oppdatert. Det er et "heng" i systemet. Lånet/heftelsen kan være innfridd selv om det ikke står noe om det der. Kan for ta mange uker før den siden blir oppdatert. 2. Summen av heftelser er opprinnelig lån på bilen, og ikke reell heftelse. Den virkelige summen er nok lavere, da denne heftelsen er 2 år gammel. Snakk med kommisjonær om dette. Få vite om han har kjøpt bilen ut på noen måte. Hvis ikke så hjelper banken din deg med dette, ghitt at heftelsen er lavere enn kjøpesum. Da går noen av pengene til å innfri restlån, mens resten går i "lommen" på selger.
Stonescream Skrevet April 14, 2011 Forfatter Skrevet April 14, 2011 Usikker på hva banken kunne ha gjort når jeg kunne kommet ned dit på ettermiddag etter stengetid i nærmeste bankfilial i uvitenhet om hele heftelsen. Er såklart klar over at summen som sto ikke er oppdatert osv, men hele praksisen som jeg ikke liker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå