Gå til innhold

Bruk av "slikkepott" istedenfor pusseskinn

Tom K
 Share

Anbefalte innlegg

Både nal og pusseskinn er skikkelig FYFY på lakken! Jeg kan garantere at bilen din er full av riper. Det blir det nemling nær sagt uansett hva man vasker eller tørker med. Cluet er jo å unngå de typiske tingene som produserer mest riper, f.eks gnikke rett på lakken uten forvask og høyttrykkspyling først, cellulosesvamper med lukket struktur, pusseskinn, naler etc.

Men da er jo det STORE spørsmålet...hvordan få tørr en bil som er høytrykksspylet/vasket etter alle kunstens regler og forhåpentligvis er helt ren?? Blåse med luft eller soltørring? Begge deler vil gi en sjoldet overflate. Så hva er alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, så det er løsningen :) Men da er det jo riktig som jeg gjør det lell. Jeg kaller det pusseskinn, men er en spesialduk kjøpt hos Scandic shine som kostet skjorta og litt til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an at det blir så riper av en nal..

Prøv å dra en ren nal over møkkete bil så skal du få se noe artig ;D

prøv å dra en ren mikrofiber klut over den samme møkkete bilen, så får du nok det samme samme resultatet.

silikon er ikke hardere enn lakk så det i seg selv kan ikke lage riper, men det er den skiten som en ikke har fått bort som gjør det.

Jeg tror mye av det som blir solgt innen lakkvedlikehold/vask rett og slett er søppel som ikke er nyskapende(same shit, different wrapping), høres fantastisk ut, lukter godt og kun er der for og selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Enig med Marius her. Uansett hva du drar over lakken på bilen vil du få riper. Om de er mikroskopiske eller ikke så hjelper det ikke med nal, pusseskinn, microfiberklut eller andre midler. Samme gjelder svamp kontra vaskehanske. Riper får du uansett. Det som gjelder er forarbeidet FØR man såpevasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk så kjedelig det hadde vært når våren kom, med kostbart innkjøpt polerings middel og renvasket bil klar til oppshining. HVA...ikke så mye som en liten ripe i lakken engang! Det hadde vært trasig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok...men folk som er shitredde for riper burde bare nylakkere bilen og deretter låse den inne i garasjen....Men er enig i at visse vaskefirmaer IKKE behandler bilene bra...slik som de gjorde med min..føkka opp bilen koplett... "hiva bilpleie" på grenseveien i oslo... Dog driver han og klargjør biler for Møller...men bmw min klarte dem ikke å behandle pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden jobba jeg for Ford-forhandleren her.

En gang hadde vi en kunde som hadde en kliss ny svart Mondeo på hjemlån, og som takk for tilliten kjørte han bilen i børstevask før han kom og leverte den..

Fy faen som den bilen så ut!

Dette var på slutten av 90 da vannbasert lakk var på vei inn, og den var av tvilsom kvalitet den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden jobba jeg for Ford-forhandleren her.

En gang hadde vi en kunde som hadde en kliss ny svart Mondeo på hjemlån, og som takk for tilliten kjørte han bilen i børstevask før han kom og leverte den..

Jeg så på en test av hva som lagde mest riper av maskinvask/børstevask og en manuell vaskehall.

Faktisk er kosten som brukes i den manuelle vaskehallen så full av dritt at den lager mange flere riper i lakken enn hva børstene i en automatisk vaskehall gjør :)

Mao bør man ha med sin egen vaskehanske istedet for å bruke kosten i hallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i alle dager bruker kosten i vaskehallen da? (retorisk spørsmål. Alle jeg treffer i hallen med nye fine biler bruker den)

Akkurat det lurer jeg også på. Ser støtt og stadig folk henter den skitne kosten og drar de utover lakken (uten å ha spylt av en gang). Folk dytter til og med kosten på skittent eksosanlegg, i hjulbuer og på rustne felger som ikke har sett såpevann på flere tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...