oldetek Skrevet April 25, 2011 Skrevet April 25, 2011 Hei! Har nylig kjøpt en 525DAT (163hk) 2000mod. Bilen er flott, god å kjøre og alt det der, men når den girer fra 1-2 og fra 2-3 kommer det en dunkelyd og et lite rykk som man kjenner i hele bilen. Denne dunkelyden får eg spesielt fram f.eks når eg kjører i byggefelt og slik da eg ligger i 2.gir og gir bare såvidt gass mellom fartshumpene, men nett nok gass til at den girer opp i tredje. Når eg så slipper gassen igjen når eg nærmer meg fartshumpen kommer det en kraftig dunk. Dette skal vel gire sømløst så har jo allerede konkludert med at noe er galt. Det samme skjer selv om eg setter den i manuell og girer selv også. Dersom eg bare ligger i f.eks 3.gir på manuell og gasser på og slipper gassen igjen er bilen helt fin så da er det vel eliminert at det er selve drivverket? Hva kan dette være? Kan det være nok å bytte olje på kassa? Bilen har gått 182000km. Kan jo være noe kostbart i vente og da bør en vel vurdere å evt. heve kjøpet. Takker for svar! MVH. Ørjan
Hpi Skrevet April 26, 2011 Skrevet April 26, 2011 Sjekk motorfester og girkassefester. Som så mye annet på E39 så har disse ei levetid på ca 10år/200.000km Jeg hadde noen dunkelyder som jeg også kjente i bilen spesielt når jeg akselererte ut av kryss. Dunkinga hos meg var rett og slett hele motoren som vridde seg og slo i sida pga at det ene motorfestet var helt av og det andre var halveis av. I tillegg var girkassefestene ganske dårlige. Dette på tross av at bilen hadde komplett servicehefte fra merkeverksted. Dette gjelder en 530Dat 2000mod
Otis Skrevet April 26, 2011 Skrevet April 26, 2011 Som Hpi sier, samt kanskje hardykobling. De pleier å være ganske så kjørt etter 180000km, men det gjør jo egentlig motor/girkasse festene å forsåvidt.
oldetek Skrevet April 26, 2011 Forfatter Skrevet April 26, 2011 Ok, skal få sjekket opp i dette med foringer og slikt. Det eg synest er litt rart er jo at dersom eg legger den over i tiptronic og har den i kun 2 eller 3.gir så kan eg gi full gass og slippe gassen igjen uten noen som helst dunk. skulle jo tro at dersom det var foringer eller hardykobling så ville det ha dunket likevel uansett om den girer eller ei? Er kun ved kjøring fra 1-2 og 2-3 idet eg slipper gassen igjen det skjer. Er så redd det skal plutselig skal bli havari på et eller annet som koster sjorta
Otis Skrevet April 26, 2011 Skrevet April 26, 2011 Kanskje det er converteren og gassen som jobber annereledes i lag når du har den direkte i gir.
TRF Skrevet April 26, 2011 Skrevet April 26, 2011 dersom man akselerer fra relatvit lavt turtall, girer til tredje, slipper gassen, så dunker det kraftig når den "tar tak i" tredje (altså at du slipper gassen akkurat i det du girer). Dette skjer på alle m57 med automat, og har ikke funnet noen løsning på det. På e46 kom det en soft oppdatering som skulle ta seg av dette, og det fungerte vel heller varierende. Det vil si, det blir alltid bra rett etter soft oppdatering da adapsjoner slettes når man gjør dette. Og da girer kassa helt fint under ny "innkjøring". Pleier dog å bli akkurat likt til slutt om du kjører litt aktivt.
oldetek Skrevet April 26, 2011 Forfatter Skrevet April 26, 2011 Hmmm, så det er mulig at det bare må være slik da? Hvordan er dette for girkasse og drivverk da? ekstra slitasje? Får man softoppdatering til M57 også? Takker for mange gode svar:) MVH.Ørjan
TRF Skrevet April 26, 2011 Skrevet April 26, 2011 det er kun m57 (altså 184/193hk) som jeg har vært borti dette på (har dog ikke vært borti det mellom 1 og 2), og jeg lurer på om ikke det kom soft oppdatering til den også, men husker ikke helt. Du kan prøve å gjennomføre olje og filterbytte, deretter programmere på nytt (hvis ny versjon, hvis ikke slett adapsjoner og kjøre pent etterpå)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå