Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

disse er jo egentlig ikke helt optimale da. burde hatt blank-reflektor. har fått meg akkurat slike armaturer fra jobben no da jeg ikke orker å bruke penger på det. fikk 7 stk så da er det jo greit

Skrevet

stemmer de ;) jeg har lov ;) kan montere lampene med plugg på, men ikke stikken til de.

jeg synes det var dyrt for de brukte der jeg. gammelt sarv egentlig. en grunn til at jeg fikk de gratis for å si de sånn. har tilgang på gamle armaturer når jeg vil egentlig...

Skrevet
Strengt tatt har dere vel ikke lov å montere dem i det hele tatt, med mindre dere alle er elektrikkere da? :)

I garasjeanlegg skal det være lukket/tett armatur, og de som er avbildet er åpen

Skrevet

Det ble det jo en diskusjon ut av da :roll:skal for min del bruke de i kjellerrommet,er bare et tips,så får folk bruke dem der de vil.... :idea:

Skrevet
Strengt tatt har dere vel ikke lov å montere dem i det hele tatt, med mindre dere alle er elektrikkere da? :)

I garasjeanlegg skal det være lukket/tett armatur, og de som er avbildet er åpen

Ja, jeg fikk med meg du skrev det? Det var vel ikke det jeg snakket om heller! :)

Jeg mener ikke å lage noe ut av dette, men er det ikke det generelle IP-kravet som gjelder for montering av lamper/utstyr, meg bekjent er vel kravet til kapslingsgrad IP20 i garasje, hvis jeg ikke husker feil.

Hvorav tallet 2 står for;

"2 = Beskyttet mot gjennomtrengning av faste gjenstander med diameter på 12,5mm eller mer. Beskyttet mot direkte kontakt med fingrene."

Og tallet 0;

"Ubeskyttet"

Hvor kommer lukket armatur inn i bildet? Armaturene avbildet har jo raster, uten at jeg skal si noe sikkert tror jeg vel det kvalifiserer til kapslingsgrad IP20?

Kravet til lukkede/tette armaturer gjelder vel i områder som kan klassifiseres som våte eller støvete ( ikke i herr Olsens garasje med andre ord ). Dette må montøren/installatøren selv vurdere hvis det er lagt inn sluk/vann f.eks!

Står ingenting om at lampen må være med tett/lukket, kun krav til IPgrad 20.

Min begrunnelse er forøvrig tatt fra Montørhåndboka NEK400:2010 7.16 "Garasjer"

Skrevet

:mrgreen:

Fikk installer i min egen garasje for et par år siden og der ble det brukt tette armaturer.

Men. Når jeg tenker meg om så husker jeg at det ikke var påbudt men at men installatøren anbefalte det.

Sorry :oops:

Var ikke for å lage diskusjon men det er jo greit å vite å da.

Skrevet

Ja, jeg fikk med meg du skrev det? Det var vel ikke det jeg snakket om heller! :)

Jeg mener ikke å lage noe ut av dette, men er det ikke det generelle IP-kravet som gjelder for montering av lamper/utstyr, meg bekjent er vel kravet til kapslingsgrad IP20 i garasje, hvis jeg ikke husker feil.

Hvorav tallet 2 står for;

"2 = Beskyttet mot gjennomtrengning av faste gjenstander med diameter på 12,5mm eller mer. Beskyttet mot direkte kontakt med fingrene."

Og tallet 0;

"Ubeskyttet"

Hvor kommer lukket armatur inn i bildet? Armaturene avbildet har jo raster, uten at jeg skal si noe sikkert tror jeg vel det kvalifiserer til kapslingsgrad IP20?

Kravet til lukkede/tette armaturer gjelder vel i områder som kan klassifiseres som våte eller støvete ( ikke i herr Olsens garasje med andre ord ). Dette må montøren/installatøren selv vurdere hvis det er lagt inn sluk/vann f.eks!

Står ingenting om at lampen må være med tett/lukket, kun krav til IPgrad 20.

Min begrunnelse er forøvrig tatt fra Montørhåndboka NEK400:2010 7.16 "Garasjer"

Stemmer dette scoot! Dersom det ikke skal spyles med vann eller det kan bli mye fuktighet er det ingen krav om tette armaturer (IP65) i en lukket garasje...

Lampene på finn annonsen er kjekke i garasjen de, men han som selger de tjener jo godt med penger på å selge 37 lamper til 200kr stykk da, som han garantert har smøysa på jobben!!

Nye armaturer selges vel til 160-170kr på biltema eller jula, så ville hvertfall ikke gidd noe mer enn en 100 lapp for disse. Trafoer i eldre armaturer har større sjanse for å smelte og kan lage brann :(

Det eneste du må passe på er at de er laget etter 1981.. Armaturer laget før dette kan inneholde PCB i kondensator (med metallkapsling) og er ulovlig og kreftfremkallende.

Lurt å plassere lamper på sideveggene, slik at man har lys når man jobber på sidene av bilen!

Hilsen elektrikker :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...