Gå til innhold

Montert inn Blaupunkt 555 i E39.

Anbefalte innlegg

Etter endel venting pga feilsendte adapter og venting på kabelene var endelig det rette utstyret kommet i hus. Startet monteringen i forrmiddag. Ble litt jobb med og skjule ledninger og plassere forsterker. Ble ferdig til slutt og fikk prøvekjørt annlegget. Må si jeg ble meget fornøyd med lydbildet.

Var også tenkt og montere inn en 10" sub, men aventer dette siden lyden ble såpass forbedret. Det sitter i en orginal forsterker fra før, men den kan ikke være rare greiene. Utrulig at ikke BMW kan montere inn skikkelig forsterker i bilene. Tyder jo på at høytalerne som sitter i er rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg self gjøre, men hifi utstyret er ganske mange i de forskjellige E39. I min ligger alt av enheter bak på venstre side. Radiodel, forsterker, navi og cd veksler. På noen ligger enheten som skal kobles til ved hjulbrønn og andre igjen må hente signal fremme bak dashen. På radiospesialisten mente de at det ikke var mulig og montere inn ekstra forsterker siden det var orginal sterker. Viste seg og ikke være riktig. Kobblet meg inn på radiodel og en positiv oppgradering av lyden ble det.

Hvist du går inn på denne tråden: Hvordan enkelt få mer lyd av originalanlegget. Med DIY, så har "arnefles" lagt ut en del bilder over montering i hans bil. Var til god hjelp for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THA555 forsterkeren er en fin fin oppgradering av lyden i e39 ihvertfall for de som ikke har HIFI anlegget, det med SUB altså.

Jeg har også montert inn 555 slik som nimitz har gjort og det er absolutt å anbefale for de som vil ha litt ekstra og evt vil ha enda mer etterhvert.

Ang oppgradering av sub så hadde jeg tenkt å støype glassfiber i reservehjulsbrønnen og putte inn 1 stk 12". Det tror jeg blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt og bygge en kasse i hjulbrønnen etterhvert. Men er redd for at mestparten av dunkene fra suben høres av de rundt bilen. Synes biler der man hører dunkene lenge før bilen dukker opp er noe harry...og fjortis :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at E39 er såpass dempet at du får mesteparten av lyden innvendig. Jeg vekket ikke nabolaget med min gamle E34 med en 10" i bagasjerommet.

Så bilen er ikke så dempet at det vil være noe problem og få lyd inn i kupen? Tenker da ved en langtur når bagasjerommet er fylt opp med bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du HIFI system?

Gamlingen har HIFI system med sub, med RÆVA lyd.. Helt latterlig hele greia! Orginal anlegget med kasset i en volvo 240 spilller bedre en det. :roll:

Har prøvd og finne ut hvordan man skal koble på en slik 5 kanaler, men har ikke lykkes med å finne noen bra koblingskjema som viser hva som går til hvilke høytalere osv.

Har du noen nyttig informasjon og dele? :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilket utstyr det er i bilen. Hvist radiodel i bilen din ligger bake så er det veldig enkelt. Hvist du må hente signal fremme så er det noe mer jobb. Er det en Blaupunkt 5 kanals du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilket utstyr det er i bilen. Hvist radiodel i bilen din ligger bake så er det veldig enkelt. Hvist du må hente signal fremme så er det noe mer jobb. Er det en Blaupunkt 5 kanals du har?

Gamlingen har den standard spilleren, ikke bussiness, med hifi og sub, egen forsterker ut i sida bak (er en 98 modell), ser der går mye ledninger inn på forsterkeren, men vet ikke hva som kan brukes osv.

Har lest mye om digitale signaler og styr, men det er vel på nyere regner jeg med..

Ikke kjøpt noen forsterker enda, men undersøker bare hvordan det kan gjøres :)

Har ikke funnet noen umiddelbar måte, prøvde og sende mail til bilradiospesialisten ang iso adapter, og ledningene, men fikk jo aldri svar derfra.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvist alle ledningene kommer fra forsterker/radiodel, så har i hvertfall Blaupunkt et adapter for sine sterkere som kobbles direkte i forsterker/radiodel og så trenger dere ett kabelsett på enten 5m el 2.5m. Er forsåvidt en grei jobb. Regner med at andre forsterkere enn Blaupunkt også har tilsvarende adapter for tilkobbling i div bilmerker. På min er det også en orginal forsterker, men jeg måtte kobble meg innpå radiodel med adaptret. Var en grei jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvist alle ledningene kommer fra forsterker/radiodel, så har i hvertfall Blaupunkt et adapter for sine sterkere som kobbles direkte i forsterker/radiodel og så trenger dere ett kabelsett på enten 5m el 2.5m. Er forsåvidt en grei jobb. Regner med at andre forsterkere enn Blaupunkt også har tilsvarende adapter for tilkobbling i div bilmerker. På min er det også en orginal forsterker, men jeg måtte kobble meg innpå radiodel med adaptret. Var en grei jobb.

Skjønner, har gjort samme på min 2003 uten forsterker, der brukte jeg adapter :)

Men virket litt mer avansert med så mange høytalere og forsterker og alt det der, men skal sjekke nærmere det med adapter :)

Takker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en kasse på ca 25 ltr som jeg monterte en 10" sub og plasserte i bagasjerommet. Når jeg kobbla den på min Blaupunkt 555 så ble lyden på annlegget over all forventning :D Får ofre reservahjulet etterhvert og bygge meg en permanent kasse i hjulbrønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...