Fredrik Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 For meg kommer det litt ann på bilen.En veteran som er strøken = enten totalt restaurert eller som ny En 2-3 år gammel bil = som ny ganske enkelt med nylig storservice bare for å understreke dette og en perfekt NAF test. En 5-10 år gammel bil = en bil som er over gjennomsnittet vedlikeholdt og som er i teknisk stand og utseende som gjør at den ser nyere ut enn den egentlig er. Jeg er helt enig. Konteksten bestemmer hva man bør legge i begrepet strøkent, men det er under alle omstendigheter et upresist begrep. Britene sier noe tilsvarende når de omtaler en bil som i "mint condition"... altså i perfekt stand. Konteksten avgjør hva man bør legge i perfekt stand.
hao Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 Ja ikke minst, 99% strøkent. Jeg forstår ikke folk som skriver det. 1 prosent av bilen er ikke strøkent. Javel det sier jo mye? Nei det er også det jeg mener. Det er ikke mange biler som er helt strøken. Det er alltid noe å utsette på en bruktbil.. Jeg opererer med 99 % strøken fordi det kan være en feil et sted som du vet av og da har du ditt ord i behold om kjøper skulle finne noe som du ikke visste av. Solgte en bil for en stund siden som var 99 % strøken. Heldigvis. jeg hadde glemt at lokket på askebeger ikke holdt seg nede, og det var noe som kjøper la merke til. Så den bilen var jo da 99,876 % strøken da
Bradbury Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 Jeg opererer med 99 % strøken fordi det kan være en feil et sted som du vet av og da har du ditt ord i behold om kjøper skulle finne noe som du ikke visste av. Det blir fortsatt helt feil å operere med 99 % i dette tilfellet, og praktisk talt ALLE slike tilfeller. Hvis du har tre nye dekk og det fjerde er helt nedslitt, da kunne du skrevet at dekkene er 75 % strøkne for det hadde faktisk vært riktig. Å skrive at noe er 99 % strøkent, det impliserer at det er utført en analyse som er umulig å gjennomføre. Hvordan kan man avgjøre hva som utgjør 1 % av en bil? Skal man bruke vekten? Hvis en del på 1 kg er ødelagt på en ellers strøken bil på 1000 kg, er bilen da 99,9 % strøken selv om denne ene delen er en kritisk del? Det samme kan sies om størrelsen/volumet på delen som ikke er strøken. Da kan man teoretisk sett regne ut hva den utgjør i prosent men det forblir fullstendig irrelevant. Da må man heller se på viktigheten av delen som ikke er strøken. En ellers strøken bil med et askebeger som fusker er nok mer strøken enn en med bremser som fusker, men i begge tilfellene er det umulig å si noe om prosenter. At du bruker en prosentsats for å gi deg selv ryggdekning, det viser bare at du ikke kan noe om prosenter (eller at du later som om du ikke kan noe om det). Det er fint at du ikke påstår at en bil er helt feilfri når det er muligheter for feil, men fortsatt teit å bruke prosenter. Bruk heller ord for å beskrive bilen på en måte som er både realistisk og salgfremmende. Det kan være en kunst i seg selv, men det er langt mer tillitsvekkende i mine øyne.
*MrB* Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 Hvor langt er et tau? Definisjonen av strøken er så utvannet at jeg selv aldri bruker det om mine biler. Og dette til tross for at de er langt finere enn 90% av alle de angivelig strøkne bilene på finn. Jeg omtaler heller bilene mine som "meget pen og bra, alder og km stand tatt i betrakning". Noen vil kanskje argumentere for at bilen kan anses som strøken hvis den er finere og bedre enn det som er forventet av en bil med gitt alder og kjørelengde. men det er jeg ikke enig i.
hao Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 Og dette til tross for at de er langt finere enn 90% av alle de angivelig strøkne bilene på finn. Her vil jeg si at du dreit på draget Har du regnet ut DET da?
*MrB* Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 Og dette til tross for at de er langt finere enn 90% av alle de angivelig strøkne bilene på finn. Her vil jeg si at du dreit på draget Har du regnet ut DET da? Æsj. Ser jeg skjøt meg selv litt i foten der ja For å ordlegge meg litt annerledes da: Jeg har i løpet av de siste 10 årene kikket på en hel bråte med angivelig strøkne biler, som viser seg å være alt annet enn det ved visning. Alt fra skjult rust, flenge i seter som ikke kommer frem på bilder, oljelekkasjer, innrøykt interiør, mugg osv.
hagenisse Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 Jeg er helt enig. Konteksten bestemmer hva man bør legge i begrepet strøkent, men det er under alle omstendigheter et upresist begrep. Britene sier noe tilsvarende når de omtaler en bil som i "mint condition"... altså i perfekt stand. Konteksten avgjør hva man bør legge i perfekt stand. Fullstendig uenig. En gjennomsnittlig vedlikeholdt bil blir ikke strøken bare fordi den er 10 år gammel.. for å så måtte være restaurert og perfekt når den blir 30. Den definisjonen blir bare helt bak mål.
Fredrik Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 Fullstendig uenig. En gjennomsnittlig vedlikeholdt bil blir ikke strøken bare fordi den er 10 år gammel.. for å så måtte være restaurert og perfekt når den blir 30. Den definisjonen blir bare helt bak mål. Jeg mener at konteksten er avgjørende i dette tilfellet også. En 10 år gammel bil som er godt brukt og ikke restaurert kan selvfølgelig aldri være helt strøken i ordets rette mening, men den kan være strøken etter hva man forvente av en slik bil. Hvis bilen fremstår som ualminnelig fin i forhold til både alder og kjørelengde er den strøken tatt i betraktning av både alder og kjørelengde. Konteksten og måten man formulerer karakteristikken på er avgjørende for hvor dekkende betegnelsen strøken er i dette tilfellet.
hao Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 For noen petimetere. Hvis jeg sier at bilen er 95% strøken. Hvor mange er det som skjønner hva som menes? Ingen?? Har selv et par timer på skolebenken med matte og skjønner at det er umulig å regne ut et prosenttall på strøken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå