GeirAndre Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Nå må dere tenke på at alle bilmotorer har en del "skjulte" hester, dette kommer jo av at fabrikken vil ha en motor som er pålitelig og driftsikker i lang lang tid, en originalmotor skal tåle mye juling, tunge tilhengere +++, derfor er det ikke hentet ut maksimalt av motorene fra fabrikk. Nei sier du det! Bare å øke kompen betraktlig og sette på en helvetes kam og trykke på mer bensin så skal du nok se bensinforbruket stiger i takt med kreftene sammen økt vedlikehold og slitasje Kanskje det var derfor ikke alle biler ble levert med 2liter på mila forbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Nå må dere tenke på at alle bilmotorer har en del "skjulte" hester, dette kommer jo av at fabrikken vil ha en motor som er pålitelig og driftsikker i lang lang tid, en originalmotor skal tåle mye juling, tunge tilhengere +++, derfor er det ikke hentet ut maksimalt av motorene fra fabrikk. Nei sier du det! Bare å øke kompen betraktlig og sette på en helvetes kam og trykke på mer bensin så skal du nok se bensinforbruket stiger i takt med kreftene sammen økt vedlikehold og slitasje Kanskje det var derfor ikke alle biler ble levert med 2liter på mila forbruk. du er jaggu et geni Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeirAndre Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Ja, ikke sant. Skulle hatt diplom! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Nei..... men en karamell kan du få Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myrvangen Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 det misslykka dashbordet og bagasjeluka er grunn nok til å ikke kjøpe denne. (amerika import).at den har 330hk har jeg litt vanskelig å tru. om det er så lett så skal jeg gjør det også... Du går vel ikke vekk fra en bil pga dash & bakluke ? Disse kan jo bare byttes, fin bil forde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Alle motorene untatt 2L er strupet i e39, jaja 3.5V8n vet jeg ikke mye om. Med strupet tenker jeg på innsuget, alle motorene kjøres nå med forsinket luftstrøm og det gir høyere moment men også som du sier Hafsmo, kubikkene virker ikke idielt på høyere turtall. Ikkenoe nytt forsåvidt, volvo gjorde det samme i 1985 og chevrolet corvette rundt 90. Corvetten gjorde det faktisk enda billigere enn BMW, høyere innsugspakning og forandring av vinkel på ventilsete fra 45 til 30grad, samme hk (tror jeg) men 20Nm mer i treskeverket fra usa. En 523 er jo en 2.5L og sammenligner du den med 192hk e34 motoren ser vi at ved å bytte innsug er disse like, chipper du e34 oppgis den til 210hk, jeg er ganske sikker på her at en eksos og filter gir deg reele hester. 528Hamann er 223hk men jeg finner ikke ut om det har øket volumet men jeg fant en salgsannons der bilen var oppgitt til 2.8L. Disse er velrenomerte så vi regner ikke med at de juger på seg hester Jeg søkte desperat etter 320banebilen men bilen finnes på youtub med en kjent tysk fører, jeg trodde det var Muller men jeg fant det ikke der, søk litt selv og se hva du finner Et annet eks er Honda S2000=240hk 2L i en gatebil. Heller ikke imponerende da disse taes på 8000omdr, roer du motoren til normale si 6000 er jeg sikker på at du har en vanlig 150-160hk 2L. Og ja en bil er ikke satt opp optimalt fra fabrikk, som andre nevnte er den satt opp til at alle forbrukere skal kunne kjøre den. En optimalisert motor yter bedre men må også kjøres riktig. Tenk deg den norske kjørestilen! fra 70 har vi jo 5gir, skal motoren tåle dette kan den ikke settes opp optimalt. De fleste biler kan chippes uten at fabrikk-garantien går ut, eks Alpina/Hamann/Hartge som opprettholder BMW drift-garanti men sin egen garanti på modifiseringen. Så jeg vil hevde at de fleste suge-motorer i dag henter du 20-30% mer ut av avhengig av hvor langt du går med tipsene til Hafsmo, helt enig at lenger opp på skalaen trenger motoren forfining, porting og lign. For ved øking av bensinmengde må luftstrømmen opp, derfor tror jeg BMW er trimvennlige, 6erne her kan jo varves til 7000 (org motor), hk i 528 er tatt ut på 5300 så forer en på med bensin og rette tenning yter den naturlig mer på feks 6300, fyllingsgraden i motoren gir oss at regnestykket ikke er helt borti veggene. Tallene er naturlig tipping fra min side også Hafsmo men med midlene vi har til rådighet er jeg sikker på at det går Nei sier du det! Bare å øke kompen betraktlig og sette på en helvetes kam og trykke på mer bensin så skal du nok se bensinforbruket stiger i takt med kreftene sammen økt vedlikehold og slitasjeKanskje det var derfor ikke alle biler ble levert med 2liter på mila forbruk. Jeg måtte koment denne: Ved og chiptrimme forfiner du prossesen i motoren, alle tester viser at en chippet motor bruker mindre bensin enn en standard, ganske enkelt fordi du nå er nærmere en optimalisering av motoren, den må naturligvis også kjøres riktig, ved å truge den på lave turtall som vi nordmenn gjør vil den øke forbruket, ved å la motoren løpe/jobbe i henhold til effektkurven du har i motoren vil den gi deg midre forbruk. (dette ble litt kort fortalt men jeg håper det ble forståelig) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Det stemmer at noen av M52 motorene (bl.a B25 og B28) har restriksjoner i innsuget ja. Dette for å holde dem under 192hk (har noe med tyske forsikringspremier om jeg husker rett). men her er du igjen inne på fysiske modifikasjoner på motoren, for å endre luftstrømmen, altså hjelper det ikke å bare smekke på en chip på en M52B25, så får du 30hk ekstra. mener å ha lest at med åpent filter og (modifisert?) M50 innsug + større spjeldhus (modifisert/portet som sådan) kan du hente rundt 190hk av 523i og 215hk av 528i. Hva som er gjort med en 528 Hamann blir bare gjetting, men jeg kan nesten garantere at det er gjort mere enn en chip og åpent filter. Motoren i S2000 er jo imponerende i den forstand at det var den kraftigste serieproduserte NA motoren når man tenker HP/ltr, helt til i fjor, hvor den ble slått av en eller annen ferrari. Jeg vet ikke om du har testet en slik, men har jeg forstått deg rett, er det slik motorkarakteristikk du er ute etter når du sier at du "optimaliserer motoren for kjørestilen"? altså mye effekt i toppen av turtallsregisteret. Jeg har kjørt en S2000, og syntes det var helt forferdelig å kjøre.. 5.gir blir ubrukelig grunnet total mangen på moment nederst i registeret. Du sier og at du får mere effekt og lavere forbruk av å "forfine prosessen", hvordan i alle dager kan en bakgårdstuner få til det BMW allerede har brukt hundervis av millioner på å få til?? PS: "" er ikke sarkasme, kun quotation. PS2: Selger du chip'er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 TheEspenK, innlegget ditt har den egenskapen at for en som ikke kan dette så kan det se ut som du kan det. Jeg unnlot å svare på ditt innlegg ang chipping av dieselbiler, nettopp fordi du viser at du er blottet fra erfaringer fra det ordentlige liv rundt dette. Du bruker mange fine uttrykk, og tanken slår meg at du har lest mye. De fleste prinsippene er riktig i det du sier, og du kunne vært en god mann å ha på laget for å markedsføre chip tuning. Med uttrykk som at chiptuning forfiner. Noen få korreksjoner (er ikke aktuelt å skrive bok på denne tiden av døgnet): Der man kan hente litt på drivstofføkonomi er i forhold til drivstoffkvalitet og miljøhensyn. Dette er dog marginalt, og det er tullete "å chippe for bedre økonomi". Ingen, jeg gjentar, INGEN, orker å kjøre rundt med en m50b20 med "forbedret" fyllingsgrad eller hva du kalte det. Hvorfor er innsuget det du kaller "lite optimalt"? du er selv inne på det, å øke fyllingsgraden på normale turtall. Har du sett filmer fra den gamle 320i wtcc eller hva det når var med nesten 300hk? skrekk og gru. At det er mulig, ja. På en gatebil, nei. Og hvordan skal et lite chip firma optimalisere noe bedre enn BMW selv? jo, om du er ute etter "bane karakteristikk" så kan man få noe mer, men da med større fysiske inngrep. Det er på ingen måte å optimalisere innenfor samme bruksområde, tvert om, å forandre heller enn å optimalisere. Denne diskusjonen dreier seg om chipping + evt mindre modifikasjoner som innsug og eksos. Og 30 prosent tror jeg du skal se et stykke etter da (modeller som 523 er litt "juks" å bruke). Porting, vasse kammer, flott og fint for dem som orker det, men helt latterlig dyrt i forhold til gevinst. Dersom det er forbruk mot effekt man tenker på, kjøpt diesel. Den enkleste måten å hente mer effekt på fra sugebensinere er typisk motorer som tiltenkt us. Disse er ofte lagd for å tolere 91oktan ol. vassere tenning og krev at kunden kjører på 98 så er man et lite stykke på veg. Jeg har for lite erfaring med bensinmotorer til at jeg vil si noe som helst om tallen som oppgis i denne tråden. Men ja det er noe å hente, man ofrer litt på avgass siden, litt på krav til drivstoff, og noen velger å ta den lengre og gå på holdbarhet. Men det er på ingen måte mye å hente. Jeg mener virkelig at den største forbedringen, og den som er verdt noe, er bedre respons. Er lite vits i å kjøre sugebensiner med dårlig respons. Nå ha vi fått direkteinnsprøytede bensinere, også i bmw. Det later til å fungere relativt bra, men vil ikke redde sugebensineren. Jeg tror at når man få motorer med sensorer som registrer sylindertrykk mot veivpos, da er vi på veg til en meget konkurransedyktig bensiner igjen. Og sist, hvem bryr seg om bilen har 300 eller 305hk? det er da vitterlig kjøreopplevesen som gjelder når en skal handle bil. edit: hafsmo var før meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 Utrolig ålreite innlegg fra begge men jeg ser det begynner å bli lange svar så jeg korter ned litt selv Ja TRF på diesel så jeg selv at infoen jeg kom med var foreldet, desverre tok jeg infoen fra min gamle bil uten å tenke på at det var 92mod og motoren i tråden var en helt annen. På mange måter virker deg for meg som vi er enig! Motoren kan fint optmaliseres utover det fabrikken har tenkt men som TRF sier, virkemåten blir forferdelig, ved ytelse ved 9000 sier jo bunndraget seg selv, for en gate 540 ville jeg ikke chippet uansett girkasse, på en 523 manuell ville jeg kikket på luftstrømmen mens en automat synes jeg fungerer bra som den er. Men det er hva vi mener selv. Vi er for flinke til å godta det som kommer fra samlebåndet for Hafsmo, bilen som kommer ut porten er på ingen måte et resultat av det beste BMW kan gi deg! Den er resultat av endesløse forhandlinger over billigste underleverandør og kravet er at den skal passe i sitt segment. Hvilket synes jeg gir oss rom for forbedringer. Svenske samferdselsdep hadde oppe til vurdering det samme som Norge i midten av 90, mens det i Norge kom hk-avgift kom det i Sverige et skriv hvor det sto at chip-tuning på ingen måte øket forbruket og at de i tilfeller forurenset mindre. Og TRF jeg ikke fremmed på praksis og nei Hafsmo jeg selger ikke chip. Jeg anser chip som et unødvendig produkt da jeg mener fabrikken burde gjort det du sier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 Det ble et tillegg. Honda S2000 Hafsmo, nei denne har jeg bare lest tester på og stort sett alle kom fram til det samme som deg Jeg eide en japansk bil i 1989 og angrer enda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 192hk e34 motoren ser vi at ved å bytte innsug er disse like, chipper du e34 oppgis den til 210hk, jeg er ganske sikker på her at en eksos og filter gir deg reele hester. For det første, kan du GLEMME hva chipleverandører oppgir av effekt på sine sugemotorer i første omgang, med mindre det følger med en 3dje parts bremsepapirer. Jeg har prøvd en chipet utgave av den 192hk motoren, og det gir ingenting utenom høyere turtallsperre. Samme har Øyvind Laudal her på forumet, begge på E36 325i. Du får ingenting og marginalt ved chiping av en sugemotor uten fysiske grep i selve motoren. Visst du ikke selv selger chiper, så begynner jeg å lure på om du mest bare troller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 møtte en e39 540 på gatebil på våler, med kompressor. han som kjørte den mente det var 400hk uten kompressor, kan det stemme i det heletatt? i tillegg var det m5'eksos, interiør og alt annet ///M, men det var 540 var han bestemt på. kan det stemme? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 Han hadde en 540i med kompressor, men mente at bilen hadde 400hk originalt? Det er i såfall feil, da E39 540i aldri hadde mere enn 294hk (etter 2002). 400hk med kompressor er vel ikke så usannsynlig. Har sett papirer på oppi 435hk i motor, med kompressor og effektanlegg/racekat. 540i M-sport har samme motor som de andre 540i'er, men har flere M-deler i drivverk, interiør, fjæring etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 Han nevnte at eiern av bilen er deleier av gatebil eller noe sånt noe, den blå e39'n med et lite gatebilklistremerke på hver side som kjørte på banen.. stussa veldig på det jeg også, men hvis det var m5 så burde han vel ha visst det :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå