Gå til innhold

Kan denne bilen ha så mange HK som annonsen sier?

TheMan
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:mrgreen:

Du får ingenting og marginalt ved chiping av en sugemotor uten fysiske grep i selve motoren.

Du bør nok ha noe mer tiltro til BMW-produktet.

I sverige nå står det en 97 540 for salg med sportseksos fra grenrør og mappet orginal-styring, det er alt som står i annons men vi regner med filter.

Bilen er benkkjørt til 273.8 på hjulene. Regner du 9% tap ved manuell-kasse er det 298 i motor.

Er bilen benkkjørt på et gir kan du regne med opptil 305 da bilen skal akselreres gjennom girene ved måling.

Svenske samferdselsdep hadde oppe til vurdering

En rettelse til meg :D Dette gjaldt kun diesel-biler.

Ellers føler jeg at jeg ikke kan bidra noe mer om chip-trimming.

Siden en på siden trodde jeg troller som han kalte det kan jeg si hva jeg ville gjort med min privatbil.

Sugemotor, fjerning av bremsene i luftstrømmen og dyser evt BTR. Dette gir deg mere respons enn chip. En kan også øke diam på Lmm som et lett triks.

Turbo= aftermarked-innsprut.

Så jeg er enig med dere andre i at chip er egentlig bare brukende på diesler.

De fleste chip på markedet er vel egentlig skrot da mange av de er orginal-vare + 20%.

MEN skal du tukle med styreboksen ville jeg kikket på løsningene til etterlevarandørene til BMW, Hartge, Alpina, og Hamann har et rykte å ta vare på så her mener jeg bensinforbuket ikke økes annet enn der det er bruk for det. Diise lager de chippene jeg liker. Alpina D10 er jo en chippet 530D men på diesel-BMW hadde jeg neppe vurdert noe annet en KCR.

400hk med kompressor er vel ikke så usannsynlig. Har sett papirer på oppi 435hk i motor, med kompressor og effektanlegg/racekat

Mener ESS oppgir e39 540 til 410hk med kompressor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg... d10 er på langt nær en chippet 530d..den har knapt noe til felles med den.

KCR er søppel tvers igjennom.. har flere slike bokser liggenedes fra kundebiler jeg har demontert dette, da det har gitt ymse problemer. Det gjelder forsåvidt andre bokser og, men jeg var overrasket over hvor mange kcr bokser som dukket opp med problemer.

Det er litt rart at du kan ha box på diesel, men ikke stoler på kvaliteten på mapping som blir gjort, med mindre den er gjort av alpina/hamman/hartge.

I tilegg så drar du nå inn motorer med pustehjelp, det er en helt annen diskusjon, da det er den enkleste ting i verden å øke fyllingsgraden på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400hk med kompressor er vel ikke så usannsynlig. Har sett papirer på oppi 435hk i motor, med kompressor og effektanlegg/racekat

Mener ESS oppgir e39 540 til 410hk med kompressor

Stemmer det, men jeg refererer til benkpapirer. De ligger normalt sett mellom 320 rwhp og opp mot 370rwhp, uten større modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye skryte HK ute å går.

Mange annonser som de skriver hk som ikke er mulig.

Jeg mener forsatt at det selger har skrevet ikke er umulig å oppnå. Om ikke så er det ikke så langt unna.

Se f.eks denne annonsen da:

http://bil.autodb.no/autodb/frame_searc ... md=similar

220hk med kam?? Hehe er noen som tror på nissen ennå i hvertfall.

Og det er mange annonser som er mye mere urealistiske en denne som er omtalt i denne tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg så drar du nå inn motorer med pustehjelp, det er en helt annen diskusjon, da det er den enkleste ting i verden å øke fyllingsgraden på disse.

Bare for å illustrere hvor jeg mener chippene hører hjemme :D

Ja jeg vet en såkalt overkjører orginalvaren med boks, regner med du mener det blir riktigere med å bruke en eller den opprinnelige styring.....?....

KCR er søppel tvers igjennom..
Den ble nok litt snever for meg!

Grunn til at jeg liker de er at de kommer bra ut i tunertester. Summen de får er at de holder seg innenfor holdbar motor, jevn effektkurve og delen jeg liker, det ryker lite av de.

Jeg ser mange dieseler som ryker unødig mye og jeg regner med dette skyldes feilchipping evt entusiastiske fingre på pumpa :D

På bensin kan en kanskje tenke at en enten kjøper chip fra velrenomerte å optimaliserer din motor rundt denne varen eller setter opp motoren først og siden går og programerer et chip til din motor, på dieselbiler (tilbake til 92en) er det jo sånn at om boksen/chippet ikke fungerer optimalt vil det fremdeles gjøre en del av jobben. Tenkte på konstant-turbotrykk men kun økning av mengden på disse gamle....? Bensineren er avhengig av mer riktig kurve mens på dieselen her kan en vel si at om chippet lever 180hk eller 170 vil uansett bilen ha samme effektkurve, jamfør med orginalmengde(144hk=samme trykk) Håper jeg greide å forklare meg fornuftig :D

Men TRF når det gjelder diesel virkemåte diskuterer jeg ikke med deg, du har mye mer greie på dieselbiler enn meg, litt naturlig det, bensinmotoren har bestandig vært favoritten :D

Det er vel neppe noen hemmelighet at hos Alpina triller det en 530D inn på ene siden av bygget og etter en stund ruller den ut på andre siden. Det jeg mener er at du bygger en tilsvarende utgave billigere selv, for meg er mange av disse ettermarked-aktørene leverandører av verdens dyreste emblem og felger!

For hva er egentlig forskjellen?

Det forundrer meg mye hvis en D10 inneholder mer enn chip, 4 felger og klistremerker på siden, jaja i Alpina tilfelle kan en jo legge til verdens mest miss-proposjonerte type-emblem.

Girkassen er jeg riktignok usikker på, jeg ser noen nyere e39 kommer med 6-trinn etter forvandlingen. Neida jeg er ikke i mot utgavene, det virker bare for meg som de ikke er de eksotiske utgavene de gir inntrykk av. Men ja jeg liker motorkarakteristikken hos både 3.2-6 og 3.3 i e39 og ja jeg ville også være fornøyd om det orginalt på spoileren sto Alpina på bilen jeg vurderer :D Men da burde nok tilleggs-prisen ikke overstige en stroker-veiv og porting av topp :D Da vil jeg få de samme hk dog med annet virkeområde.

Grunn til at jeg drar litt på dette er at jeg vurderer e39 i løpet av året og en Alpina B10 3.3kan ligge opptil dobbel pris av en 530I. Alpina B10 3.2 derimot er noe billigere men sammenligner jeg med 528 blir nesten forholdet det samme, jeg vet ærlig talt ikke om summen kan rettferdigjøres :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheEspenK:

jeg sitter på nettet via telefonen til fruen, så jeg har ikke tid til å legge inn et langt svar vedr kcr og "tunertester". Når de prater om å ivareta holdbarhet så er dette verdens beste argument for dem som ikke greier å dra ut mer. Spør om dem har målt egt? tip? neppe. De kan påberope seg "innefor gode sikkerhetsmarginer" rett og slett fordi dem tar ut lite.

Alpina d10:

Annen blokk

Annet topplokk

andre innsugsventiler

andre råder

andre stempel

andre dyser

annen rail

annen høytrykkspumpe

bi turbo aggregat (vs enkel turbo)

annet svinghjul

6 trinns kasse (dersom aut: helt annen kasse og konverter)

større ic

bedre radiatorkappe (for å rette opp det elendige designet fra bmw)

dette er bare noen av de viktigste forandringene ;)

Jeg har kjørt d10, og det oppleves som en veldig trivelig bil. Dyre deler dog, og jeg kommer med noen kjekke produkter mot høsten (forhåpentligvis) som vil være et meget godt alternativ til d10 (altså 530d oppgraderinger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden en på siden trodde jeg troller som han kalte det kan jeg si hva jeg ville gjort med min privatbil.

Sugemotor, fjerning av bremsene i luftstrømmen og dyser evt BTR. Dette gir deg mere respons enn chip. En kan også øke diam på Lmm som et lett triks.

Hvilken motor var det du hadde nå igjen? Husker ikke..

Anyway...har noen frågor :?

Hvilke bremser vil du fjerne i luftstrømmen,og hva gjør dette nøyaktig for motoren mener du? Gjerne forklar dette mht swirl. Ikke sikkert du kommer til å like karakteristikken på motoren din,særlig de som har lite volum...

Du nevner endring av dyser og bensintrykk-regulering(regulator),men ikke endring av programvaren(chip),hvordan vil du få dette til å fungere over forskjellige turtall og belastninger? Hva blir resultatet mon tro?

Hva mener du med å "øke diam på Lmm" som et "lett triks"? Dreie av org Lmm,eller sette på en annen type med større diam? Forklare gjerne hvordan,mht fortsatt å ikke endre programvare.

.........................................

Alpina D10 er jo en chippet 530D men på diesel-BMW hadde jeg neppe vurdert noe annet en KCR.

Du er klar over at KCR boksene ikke stort sett er mer enn regulerbare motstander satt i serie?!? Og dette ville du hatt på en common rail motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor var det du hadde nå igjen? Husker ikke..

Jeg vurderer kjøp av e39, hatt flere e34 og e30!

Hvilke bremser
Ikke sikkert du kommer til å like karakteristikken

Med bremser mener jeg alt som hindrer den optimale luftstrømmen i motoren, går utfra at vi er enig om at en motor yter best når den puster best.

Men jada, det sier jeg jo, øker du effekt i en sugemotor uten å øke volum øker du turtall-skalaen. Bremser i luftstrøm =, org luftfilter, gassspjeld, innsug, eks.manifold og org eksos.

Og ja jeg er klar over at en øker luftvolumet i innsuget ved å snevre inn inntaket på det.

øke diam på Lmm
Piller du ut føleren og elektronikken fra org.lmm. kan du fint erstatte huset med et vanlig eksosrør i ønsket diam.
dyser og bensintrykk-regulering
Kjører du opp trykket kan dine org dyser gi mer mengde. = mer bensin uten chip! Dyser gjør det samme men nå med feil mengde, øker du luftstrømmen er det bare et regnestykke før det stemmer!
Du er klar over, common rail motor?

Bilsport tunertest: 04 530D, 6gir aut, hk 218. Nm 500. KCR master 3 g3 box, 260hk/ 560Nm Testsum: Som org men sterkere, bedre respons, ikke på grense til motor og ingen ekstra røyk.

05 535D 6gir aut 272/560 KCR ? box 310/640 samme testsum med tillegskommentar "skal du jobbe mer med bilen fokuserer du på veigrep :D

KCR er ikke noe opplagt favoritt for meg, kjører jeg diesel gir jeg blanke i hva som står på boksen så lenge den gjør jobben :D

Grunn til KCR er at det stadig kommer bra ut i testene, sammenlagt sett.

Naturlig ville jeg da kikket dit om det var aktuelt................

TheEspenK:

jeg sitter på nettet via telefonen til fruen

TRF.

Jeg legger meg flat og innrømmer at jeg har dømt Alpina D10 utfra utseende og tall :!:

Men jeg håper jeg fremdeles kan komme med en sammenligning.

Oppgraderingen fra Alpina synes jeg fremdeles ikke står i henhold til pris!

En kan si prisen står i henhold til modifikasjonene men hva er poenget med en ny blokk når org motor fint takler de samme sifrene over lang tid? Joda jeg ser virkemåten forandres.

(Håper vi er enig om at normal chipping ikke korter livslengden på motoren?)

Igjen så mener jeg du selv bygger en tilsvarende utgave billigere selv........ men igjen tankegangen min er så enkel som Feks D10: 530D + chip (mener det var 235hk), kasse, felger!

Har du ikke borimot det samme da? bortsett fra muligheten å skryte på treff :D

En vanlig blokk går rundt 4-600tkm! Jeg mener, jeg har ikke bruk for mer :D

MEN JA, du har rett bilen er en annen utgave :oops:

og jeg kommer med noen kjekke produkter

Jeg vurdere Sverige og årsavgiften stopper nok en diesel der men ja, jeg har nå lært hvor jeg kan henvende meg om det blir en "parafin-brenner" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) boks: en vanlig box endrer railtrykk. og det er det. Resten av styreenheten har ikke den fjerneste ide om hva som foregår, og det er ikke så lurt ettersom at edc16/17 er bygd opp rundt "nm". Det er så ekstremt mange flere faktorer som bør taes hånd om. En "avansert" box lurer kobles også inn på map sensor, for å lure opp laedtrykket litt.. fremdeles er det en latterlig dårlig måte å "optimalisere" (tullebegrep) en motor på. Kommentarer fra ymse jounralister tar jeg heller lite alvorlig, da de helt klart ikke har greie på hva de prater om.

2) d10: Det skal sies når det gjelder d10 at dette ikke var et normalt trimprosjekt fra alpina, men et bygg på bestilling fra bmw. Det er denne motoren som dannet erfaringsgrunnlaget for å bygge 535d motoren.

3) jeg har mer krefter i min egen bil ja enn det det er i d10 (d10 har 245/500), også har jeg et "kundeoppsett" som er ganske tilsvarende d10, og kommer med ett til som vil være et lite hakk over. Men dette vil alltid være "trim" og ikke en fabrikksmotor (da spes med tanke på avgasser).

til bensin saken: modifiksjonene du ser for deg er ikke hensiktsmessige unte mapping og logging. = dyrt.

eks maf, det fungerer ikke ha større diam, da styreenhet ikke aner hvor mye luft som går inn. At du kan jukse dette til med noe større dyser kan så være, men det vil være noe "jalla", og aldri kunne måle seg med en ordentlig mapping.

ellers, +1 til e36cab1, som er forumets bensinmeister ;) (en kan lære mye av han om en gidder å høre etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...