Gå til innhold

Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012


 Share

Anbefalte innlegg

Sjekk regulatoren først, der børstene sitter. Er børstene nedslitt så får du tak i regulator relativt kjapt. Typisk bosch lagervare(mekonomen feks. Har til og med også vært på en bensinstasjon hvor de hadde slike i hylla..). Sitter med to maskinskruer på dynamoens bakside med flatt spor. Hvit plast med en svart rund dings på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk byttet regulator i går, kom lett til regulatoren uten og demontere dynamo. Kjøpte ny på mekonomen til 500kr av merke Hüko likt den som sto i fra før. Ser ut som børstene var nedslitte da den ene børsten var mer slitt enn den andre. Etter bytte hadde jeg fine 14,5V på batteriet. Synes bilen oppførte seg bedre på tomgang, og hadde ingen problemer med jaging under oppstart i mårrest.

post-41966-0-98330500-1410934777_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nyttårsoppdatering:

 

Lenge siden sist, men en liten oppdatering. I år har tiden gått så fort at bilen ikke har blitt vinterlagret skikkelig før juletider. Det vil si at bilen ble vasket og satt bort i garasjen før november etter Eu kontroll. Fikk mangellapp på dårlig bremsekraft bak og utslitt parallellstag samt foring i hjelpesnekke. Har byttet foringa og parallellstaget, men ikke sett på bremsene bak enda.

 

Er spent på hvor mye dette har og si på kjøreegenskapene. Har ikke vært 100% fornøyd med bilen sist sesong selv om hele forstillinga er byttet tidligere. Håper dette forklarer at bilen vandrer mye under oppretting etter sving i hastighet.

 

Ellers har bilen blitt startet opp i jula, samt satt på hjultraller og batteriet er tatt ut. Motoren går som ei klokke.

 

I3'en paserte 10.000 problemfrie kilometer på julaften. Måleren på ladekursen i garasjen viser 1500kw/h (egen enfasemåler på kursen). Vi har enda ikke ladet borte samt rekkeviddeangsten har vært fraværende. Mest pga. god planlegging. Dette har medført store besparelser i mnd. i forhold til vår gamle E61. Ikke minst i bomringen. I3'en står for 90% av daglig kjøring.

 

Ønsker alle kjente ett godt nytt år og håper vi treffes til sommeren.

 

post-41966-0-62461100-1420319131_thumb.j

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Instruksjonsbok:

 

Siden intruksjonsboka som fulgte med 635'en har levd ett hardt liv og løsner fra permen kjøpte jeg en ny original 3. trykk fra 1983 fra BMW. Artig at slikt finnes fortsatt i forhandlersystemet.

 

Bilen min har en litt spesiell historie og har komplett historikk fram til 1991. Deretter ble bilen lagret på en låve i Stavanger i 13-14 år fram til Øyvind Moe kjøpte den (Moe Auto) rundt 2004. Bilen har ingen spesiell historikk etter 1991 i instruksjonsboka. Men det fulgte med endel servicepapir osv. fra 2004 -> når jeg kjøpte den.

 

I den nye boka blir det ført inn alle servicer jeg tar på bilen, mest for min egen del og litt for å bevise servicene om bilen blir solgt i framtiden. Den gamle boka blir tatt vare på som en kuriositet.

 

Mye bra lesestoff i instruksjonsbøkene:

 

DSC_0356_zpst3pfh67m.jpg

 

DSC_0357_zps6yjbtfnm.jpg

 

DSC_0358_zpsojnax3gt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sideprosjekt BMW K100RS - mulig cafe racer?

 

Handlet i dag en litt sliten BMW K100RS som skal bli ett koseprosjekt framover. Sykkelen har småskader på alle deksler men er i god mekanisk stand. Kardang ble overhalt med nye lager, simerring og olje av firmaet jeg kjøpte den av. Olje og filter byttet på motoren. Motoren er en liggende rekkefirer på 987cc på 90hk og 85nm.

 

Det store spørsmålet er følgende. Lakkere opp sykkelen i samme farge eller bygge om til caferacer?

 

DSC_0364_zps89hsosg1.jpg

 

DSC_0368_zpsdaq7d1ow.jpg

 

bmw-k100-rebuild-9_zpserk0jjkx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ESveen changed the title to Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...