FiGu Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Noen som har et godt tips på verksted som bytter casterstagforingene mine for en billig penge? Fikk beskjed på GS i går at dette ikke var så lett å gjøre for en som skrur litt selv... (?) Trengte visstnok spesialverktøy og løftebukk. Jeg jobber i Oslo og bor på Jessheim, så noe "lokalt" på denne strekningen hadde vært fint... FiGu
Stonescream Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Med en vanlig velassortert verktøykasse er det ikke så mye du trenger tror jeg. Det eneste er om du har kjøpt kun foringer og planlegger å bruke armene videre, da trenger du ei presse for å få ut de gamle og inn de nye. Her er fremgangsmåten på en 540 og er nok ikke så forskjellig fra din, men dobbelsjekk. Jeg har ikke gjort dette selv på min E39, men fikk hjelp av en onkel på min E34 og på den var det en rimelig enkel jobb. http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ostcount=1
DannyRS Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Dette ordner du greit selv, såfremt du har nye casterstag med foringer i. Med det store verktøysettet fra biltema og et par jekker kommer du i mål. Har du muttertrekker/momentnøkkel er jo det stas, men klarer deg uten og. Husk at de skal dras til med belastning på hjula. Knipsa noen bilder når jeg skifta mine, står i tråden min..
FiGu Skrevet Juni 21, 2011 Forfatter Skrevet Juni 21, 2011 Takk for svar begge to! Dog motstridende - med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg. I "Stonescream" sin manual står det at bilen skal henge fritt; 10) NOW we're going to tighten the bushing bolts on the thrust arms. The car needs to be LEVEL and SITTING ON ITS TIRES up on blocks or ramps, about 8 inches off the ground in front AND back. The car needs to be at spec ride height before you torque down the bolts. In addition to a full tank of gas (remember this?), you need about 150 pounds in each front seat, 150 pounds in the middle of the back seat, and 45 pounds in the trunk. If you're really anal you can measure and adjust the ride height further following the procedure in the Bentley manual, but this gets you plenty close enough. NOW you can get under the car and torque down the bolts that hold the bushing side of the thrust arm to the frame. Torque these 21mm bolts to 110Nm (81 ft-lb). Mens "DannyRS" sier at bilen skal stå med belastning på hjulene... Hva er riktig her? FiGu
Otis Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Du har lest feil, begge har rett og begge sier det samme.
scoot Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Bilen skal stå med belastning på hjulene når du strammer de nye casterstaga!
scoot Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Wops, sånn går det når man leser bimmers på iPhone, får jo faen ikke med seg alt
FredrikE24 Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Det som er beskrevet på engelsk er at bilen skal stå på hjula som får bilen til å stå høyere over bakken
Otis Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Ja, i tillegg så er det skrevet at den skal/bør stå på blokker eller en rampe for å komme enda høyere. Evt så kan man bruke løftebukk.
Hollabaloo Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Fikk beskjed på GS i går at dette ikke var så lett å gjøre for en som skrur litt selv... (?) Trengte visstnok spesialverktøy og løftebukk. Dette er delvis feil. Har man nødvendig verktøy, et par Biltema støttebukker og en rimelig garasjejekk så er det ganske enkelt å bytte casterstagforinger. Men ja, dersom du bare bytter casterstagforingene så er det en fordel med spesialverktøy, nærmere bestemt noen hylser som man skal bruke til å presse ut casterstagforingene med. Disse får man kjøpt for noen hundrelapper hos f.eks. pelicanparts.com. Det er ganske vanlig å bytte hele casterstagene i slike tilfeller, og da kjøper man selvfølgelig nye casterstag med foringer ferdig presset inn. Isåfall trenger du ikke spesialverktøy annet enn en brytegaffel eller endeleddsavtrekker for å slå løs castorstag-bærekula fra spindelen. Btw. å bare bytte foringene er en enklere jobb. Da trenger du kun å løsne indre del av casterstaget, og man kan la bærekula på spindelen være i fred. Delenr for hylser for å presse ut foring er som følger: 83300491943 - mottakssylinder 83300491944 - press-sylinder
FiGu Skrevet Juni 22, 2011 Forfatter Skrevet Juni 22, 2011 OK. Det demrer, men jeg har nok fortsatt litt tungt for det... Betyr dette at hvis jeg heiser opp faenskapet og bytter begge casterstagene - ikke bare foringene - , så er det nok om jeg feks senker bilen såpass at den står på hjulene, men likevel henger på jekken - omtrent som når du strammer til hjulmutrene etter dekkskifte? Da senker jeg den nok til at hjula ikke spinner, men den har ikke all vekt på hjulene mens jeg strammer... Hvor får jeg kjøpt endeleddsavtrekker? Er dette "universalverktøy" eller trenger jeg noe spesielt for BMW? Takk for svar!
Stonescream Skrevet Juni 22, 2011 Skrevet Juni 22, 2011 På min E34, letta vi oppe bilen litt, løsna og monterte lett og så satte dekka nedpå og stramma til " a la dekkskift". Mulig dette ikke er 100% etter boka, men det funka i hvert fall på min E34.
Hollabaloo Skrevet Juni 22, 2011 Skrevet Juni 22, 2011 OK. Det demrer, men jeg har nok fortsatt litt tungt for det... Betyr dette at hvis jeg heiser opp faenskapet og bytter begge casterstagene - ikke bare foringene - , så er det nok om jeg feks senker bilen såpass at den står på hjulene, men likevel henger på jekken - omtrent som når du strammer til hjulmutrene etter dekkskifte? Da senker jeg den nok til at hjula ikke spinner, men den har ikke all vekt på hjulene mens jeg strammer... Hvor får jeg kjøpt endeleddsavtrekker? Er dette "universalverktøy" eller trenger jeg noe spesielt for BMW? Takk for svar! Nei, det er ikke nok. Forakselen skal ha normal belastning + litt dødvekt i tillegg. Se i denne tråden for beskrivelse (annen reperasjon men samme prinsippet): http://www.beisansystems.com/procedures/swing_arm_ball_joints_procedure.htm Endeleddsavtrekker får du kjøpt på Biltema, men den du får kjøpt der er ikke stor nok tror jeg. Avtrekkeren bør ha en åpning på 24-25mm. Brytegaffelen på Biltema og en slegge å slå med fungerte imidlertid utmerket for meg.
DannyRS Skrevet Juni 22, 2011 Skrevet Juni 22, 2011 FiGu, sjekk også denne tråden: viewtopic.php?f=1&t=178132&hilit=casterstag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå