Emil70 Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 (Innlegget gjelder brukte biler med effekt over ca 250 HK.) EU påla Norge i 2007 å sørge for at reglene for beregning av engangsavgift ved bilimport ble justert slik at sluttprisen ved import ble noenlunde i samsvar med tilsvarende kjøp i det norske markedet. Altså at det ikke skulle være prismessige ulemper ved å importere fra feks Tyskland. EU-pålegget er riktignok blitt fulgt opp på biler med mindre HK-effekt. Når det gjelder sportsbiler elign er det imidlertid ikke skjedd noe som helst for å samordne prisene , snarere tvert om. Dette gjelder "uansett" hvor bra kjøp man gjør fra utlandet ("moms-bil" mm). Eksempler følger under. Skjevheten fører til et kunstig høyt prisnivå på slike bruktbiler i Norge. I denne sammenheng er det også ønskelig å få frem at importavgiften bla blir satt med bakgrunn i listepriser fra bla "Euro-Tax-Glass" eller "rødlista". Dette er priser som er hentet inn hos merkeforhandlere. Slike priser gir et svært lite nyansert bilde av prisnivået på brukte sporsbilder da en stor del av slike biler selges utenom forhandler. Oppnådd pris i privatmarkedet er også svært ofte lavere enn de priser som blir oppgitt ifm med annonsering på nett. Det må også legges til at ordningen med moms-fritak (tysk leasing/firmabil) som regel bortfaller når bilen drar på årene, eldre enn ca 5-6 år. Det norske avgiftssystemet er basert på at man finner slike momsbiler. Gjør man ikke det, noe som vanligvis skjer på eldre biler, stiger totalprisen vesentlig (eksempl 19% på tysk pris). Det er ønskelig å få frem at jeg tidligere har skrevet om dette på nett og at artikkelen ofte blir møtt med mye motbør. Dette vil typisk være fra merkeforhandlere som tjener svært gode penger på denne skjevheten da det ikke er noe prispress i markedet av betydning så lenge import i privatmarkedet er forfundet med rent tap. For å møte andre ev. kommentarer må det opplyses at enkelte bilmerker er såpass høyt priset i Norge at import kan forsvares. Dette gjelder spesielt Porsche. Noen eksempler fra det tyske markedet sammenlignet med biler på FINN.NO. Eksempel : 2005 BMW M5, km ca 80 000, god stand med servicehistorikk. FINN.NO: Oppnådd pris i privatmarkedet vil for denne typisk ligge mellom 850 000 og 900 000,-, trolig nærmere 850 000. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=28354296 AUTOSCOUT.DE: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=l4esf2wy2qbq Typisk god pris for slik bil i Tyskland er pluss minus 35 000 Euro. Med momsfordeler (leasingbil) vil denne denne bilen importert til Norge koste ca 960 000,- pluss arbeid og reise ifm med import. Man kan rettmessig hevde at prisforskjellen for denne type bil er på omlag 100 000 kroner (05 M5). Andre eksempler: 2002 BMW M3 95 000 km, Norsk pris i privatmarked: 490 000,-. Import: 570 000,- 2002 MB SL 55 AMG 80 000 km Norsk pris forhandler: 760 000,-. Import: 850 000,- Noen som har eksempler her inne ????????????????????????????????????????? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
x25Touring Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Er det ikke derfor det er innført alternativ beregning da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil70 Skrevet Juli 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2011 Generelt må vel EU etterhvert komme til den konklusjonen at de høye bilavgiftene i Norge er i strid med EØS. Dette fordi slike priser på en eller annen måte vil påvirke salget i stor grad sammenlignet for andre typer biler. Med andre ord mister produsentene av slike biler markeder i Norge. Dette kan ikke være i samsvar med frie markedsprinsipper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil70 Skrevet Juli 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2011 Er det ikke derfor det er innført alternativ beregning da? Alternativ beregning er mildt sagt noe tull. Har forsøkt det mange ganger og det fører da stort sett til utslag i negativ favør for importør. Bare tåkeprat for å legge en demper på kritikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
x25Touring Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Funket for min del. Sparte rett over 30000,- da jeg tok inn min 1994 M3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Jeg sparte 40tusen på min 850CSI ved alternativ , mener enig avgiftsnivået er kunstig høyt på disse bilene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil70 Skrevet Juli 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2011 Funket for min del. Sparte rett over 30000,- da jeg tok inn min 1994 M3 I de tilfellene jeg har vært borti har det gitt motsatt utfall. Har da stort sett vært biler som er 4-8 år gamle. Jeg har beklaget meg til Tollen hver gang, men der tar de ting personlig og begynner å hisse seg opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil70 Skrevet Juli 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2011 Noe helt annet: En bilprodusent som Ferrari er pga den norske HK-avgiften i praksis avskåret fra det norske markedet. Ihvertfall kan man hevde at tilgangen til norske kunder er begrenset som følge av prisen sammenlignet med i andre europeiske land. Sportsbilprodusenten er dermed diskriminert pga de høye bilavgiftene. Har dette noen betydning sett fra EUs side tro..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Ringte inn til Satans vegvesen for å høre hvor mye det det ville koste å regge om en 05 Chevy Tahoe fra lett lastebil til personbil med 7 seter. Super familiebil tenkte jeg vettu men neida! Det går ikke ann å regge lastebiler om til personbiler lengre, og hvorfor ville ho ikke svare på! Går ann med varebiler av samme type men det varer vel ikke lenge før de setter en stopper for det også! Men jeg gir meg faen ikke! Mine framtidige unger skal ikke fraktes rundt i en trafikkfarlig drittbil, og unger i E90en? uaktuelt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hylle Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Hvorfor er unger i en E90 uaktuelt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Hvorfor er unger i en E90 uaktuelt? Jeg ser ikke helt for meg barneseter, søl og kliss i baksetet på E90en. Er jo godbilen liksom, i tillegg så er ikke bagasjerommet det største. En Chevy Tahoe eller Ford Expedition derimot er geniale sånn sett, der går en barnevogn inn uten å slås sammen. Man har også masse plass, nydelig kjørekomfor og en sikker familiebil som med gassdrift er like billig å kjøre som en Passat diesel. Også er det V8eren da og min elsk til amerikanske biler Men det blir på den forutsettningen at jeg har BMWen i tillegg og kan komme ned på asfalten når jeg føler for det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Noe helt annet:En bilprodusent som Ferrari er pga den norske HK-avgiften i praksis avskåret fra det norske markedet. Ihvertfall kan man hevde at tilgangen til norske kunder er begrenset som følge av prisen sammenlignet med i andre europeiske land. Sportsbilprodusenten er dermed diskriminert pga de høye bilavgiftene. Har dette noen betydning sett fra EUs side tro..... Selvsagt driter dem i sportsbilfolket. Vi bor i jantelovenland. Ingen vil bry seg om du ikke får sportsbil som samme pris som i nabolandet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 I norge skal vi gå på ski, bil er heelt tabu... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Omregistreringa er helt på trynet også. Man skal betale mer for nyere biler med bedre sikkerhet som sparer liv og mindre utslipp som sparer miljø. Sjekka pris på ny Caterham 7 Supersport som veier 520 kg og har 140 hk. Selv den, det billigste en kan få en sportsbil for som går akseptabelt (sorry MX-5), kosta 190.000 kr. i avgift. I England koster den rett over 200.000 kr., i Norge 500.000 kr. Faen så teit... Alle bilentusiaster vet om dette, men ingen tør å gjøre noe. Vi bør nesten ha en stand ved neste store bilhappening, samle en grisesvær forbanna folkestyrke og marsjere utafor Stortinget så vanlige mannen i gata også skjønner hvor jævlig han blir pult bakfra (sorry det stygge språket men jeg er drittlei dette). Hvis ingen andre er med på det så skal jeg faen meg gjøre det selv en gang. Trykke flyers og fortelle folk hvor såre de rompene dems er i forhold til andre europeere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Ringte inn til Satans vegvesen for å høre hvor mye det det ville koste å regge om en 05 Chevy Tahoe fra lett lastebil til personbil med 7 seter. Super familiebil tenkte jeg vettu men neida! Det går ikke ann å regge lastebiler om til personbiler lengre, og hvorfor ville ho ikke svare på! Går ann med varebiler av samme type men det varer vel ikke lenge før de setter en stopper for det også!Men jeg gir meg faen ikke! Mine framtidige unger skal ikke fraktes rundt i en trafikkfarlig drittbil, og unger i E90en? uaktuelt! Denne ordningen ble slutt på i August 2008. Årsaken til at biler som Chevrolet Tahoe, Starcraft, Van og liknende ikke kan nedregistreres fra C1 til personbil er fordi Statens Vegvesen mener dokumentasjonen som importøren gir ikke er tilstrekkelig nok. Bergheim har vært i dialog med Statens Vegvesen flere ganger og p.d.d ikke kommet til noen enighet. GM bryr seg ikke om det lille markedet i Norge og sender derfor ikke ut papirer. Det du må ha er en bekreftelse fra GM om at din bil (C1) vil være identisk med en personbil ( etter at du har fjernet bladfjærer og u-bolt på bakakselen (evt. med andre inngrep)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå