LN-TAL Skrevet Juli 16, 2011 Skrevet Juli 16, 2011 Vi har en 530xdAT 2006 som vi ikke synes vi får kjølt nok ned inni. Klimaanlegget står på laveste setting, som burde tilsi en 16-17 grader. Og når vi starter bilen etter at den har stått i sola så blåser den VELDIG kald luft til å begynne med, men etter noen minutter så går lufta over til mere normal temperatur, og vi synes fortsatt det kunne vært kaldere i kupeen. Men som sagt så er det ikke mere å justere på, siden begge vribryterene til temperaturkontrollen allerede står på minimum. Kan det tenkes at føleren for temperaturen i kupeen er dårlig, og at den føler høyere temperatur enn det egentlig er, og dermed gir feil input til datamaskinen ? Kjent feil ?
høkkert Skrevet Juli 18, 2011 Skrevet Juli 18, 2011 ta en ac/klima service så får du svar på tilstanden av systemet. Kan være lite kuldemedie etc.
Reef89 Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 Ser du skriver at begge bryterene er skrudd hel ned, men er air distribution skrudd helt opp på nivå 4? Ellers blir det ikke kaldt, vist det er det så gjør som nevnt over ta en a/c sjekk.
larserso Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 Da jeg kjøpte min 2004 E46 ble ikke klima kaldt. Jeg prøvde en billig løsning først og kun etterfylte gass hos Stjerneservice uten å sjekke noe mer for noen få hundrelapper. Det fungerte knirkefritt i de 4 årene jeg eide bilen etter det
ogee1 Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 Men trådstarter skriver at det blir veldig kaldt til å begynne med. I de tilfellene jeg har vært ute for med lite gass, så har det ikke blitt skikkelig kaldt i det hele tatt, bare litt halvlunkent i beste fall. Jeg har mer tro på følere/elektronikk som trådstarter er inne på.
LN-TAL Skrevet Juli 19, 2011 Forfatter Skrevet Juli 19, 2011 Ser du skriver at begge bryterene er skrudd hel ned, men er air distribution skrudd helt opp på nivå 4? Ellers blir det ikke kaldt, vist det er det så gjør som nevnt over ta en a/c sjekk. Hmm, air distribution ? Hva er det, og hvor finner jeg det, i iDrive menyen ? Tviler på at det har noe med lite gass el.l. å gjøre, hvorfor blåser den da KALDT i noen minutter etter oppstart ?
høkkert Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 Men trådstarter skriver at det blir veldig kaldt til å begynne med. I de tilfellene jeg har vært ute for med lite gass, så har det ikke blitt skikkelig kaldt i det hele tatt, bare litt halvlunkent i beste fall. Jeg har mer tro på følere/elektronikk som trådstarter er inne på. Uansett bør a/c service utføres hvert 2-3 år for etterfylling av gass da denne forsvinner ut av systemet igjennom pakninger etc. selv om man ikke har en lekkasje. Hvis bilen ikke har hatt noen service på dette siden den var ny ville jeg uansett tatt en service, koster ikke mere enn at det er verdt det. Isteden for at du for havari på systemet som vil koste attskillig mere enn en service. Det var det jeg egentlig ville fram til i mitt innlegg
Reef89 Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 Ser du skriver at begge bryterene er skrudd hel ned, men er air distribution skrudd helt opp på nivå 4? Ellers blir det ikke kaldt, vist det er det så gjør som nevnt over ta en a/c sjekk. Hmm, air distribution ? Hva er det, og hvor finner jeg det, i iDrive menyen ? Tviler på at det har noe med lite gass el.l. å gjøre, hvorfor blåser den da KALDT i noen minutter etter oppstart ? Det finner du i idriven ja, der kan du stille på forkjellige nivåer ved varme og kulde.
LN-TAL Skrevet Juli 20, 2011 Forfatter Skrevet Juli 20, 2011 Prøvde idag og skru alle settingene i air distribution til ca halvveis opp, men ingen forandring. Den blåser skikkelig kaldt de første minuttene etter oppstart, og så flater det ut. Så jeg mistenker fortsatt at det er en føler som er litt dårlig ?
LN-TAL Skrevet Juli 25, 2011 Forfatter Skrevet Juli 25, 2011 Testet under en kjøretur inatt. Slo av A/C, og lot systemet gå i auto mode. Temperaturkontrollene var skrudd HELT ned, dvs. ca 16 grader, på begge sider. Noen få minutter etter at jeg slo av A/C, så begynte viften å gire seg opp noe voldsomt, og gikk til slutt på noe som må ha vært nærme fullt turtall. Dvs. ett fryktelig bråk. Det kan da overhodet ikke være normalt at systemet må kjøre viften på fullt for å klare å holde en normal kupetemperatur midt på natta med en utetemp på 14 grader, selv om A/C er av ? Det er ingen feilmeldinger på klimaanlegget.
LN-TAL Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Løfter denne igjen siden jeg er rimelig sikker på at det IKKE er pga. for lite gass på anlegget. Det er nemlig slik at om jeg trykker på knappen for maks kjøling, og manuelt slår ned viften til ett mere fornuftig nivå enn fullt turtall, så blir det KALDT i bilen etter få minutter. Så fort jeg trykker inn auto knappen igjen så går det kun sekunder før luften ut av dysene igjen er "pisslunka".
Kennethe34 Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Gå inn på climate i i-drive og på air distribution drivers side så vil du se ett justeringsmulighet for temperatur ut av midtdysene. Der kan du regulere om lufta som kommer ut skal være varm, nøytal (klimaen regulerer selv), eller varm. Det står om dette i instruksjonsboken om du ikke skjønner hva jeg mener
brunsame Skrevet August 5, 2011 Skrevet August 5, 2011 Du har lite veske på anlegget ditt! Ac anlegget ikkje går vill vesken gå til kaldeste plassen som somregel er fordamperen.. Når du har kjørt litt vill vesken flytte seg til kondenseren og du får ikkje nokk veske innjen i fordamperen til å få noe kjøling!
LN-TAL Skrevet August 5, 2011 Forfatter Skrevet August 5, 2011 Hvorfor skal lite gass gi seg utslag i at ting fungerer når jeg justerer klimaen manuelt, men at ting fucked når anlegget står i auto ? Det er vel like lite gass / væske enten anlegget stårni manuell eller auto ?
Kennethe34 Skrevet August 5, 2011 Skrevet August 5, 2011 Les i instruksjonsboka, se mitt inlegg over. Er 90% sikker på at dette er hele problemet ditt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå