Fredrik Skrevet Desember 3, 2011 Share Skrevet Desember 3, 2011 Dette er etter min mening et temmelig viktig og reflektert debattinnlegg av Kjetil Rolness. Han setter fingeren på svært ømt punkt i Norge etter 22.07. http://www.dagbladet.no/2011/12/02/kult ... /19259172/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Desember 4, 2011 Share Skrevet Desember 4, 2011 Moderatoredit (S.Hafsmo): Rasisme behøver vi ikke spre på Bimmers.no. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Desember 4, 2011 Share Skrevet Desember 4, 2011 ^ Hold deg for faen unna byen min med de holdningene der, takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Rasisme forekommer begge veier. Nå vet jeg ikke hva werther skrev, men jeg må få sagt at det finnes mange ikke etnisk norske som også bør gå i seg selv hva angår rasisme... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Ja, akkurat, du vet ikke hva han skrev... Og helt enig i at rasisme går begge veier, er ingen minste tvil om det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 7, 2011 Share Skrevet Desember 7, 2011 Bjørn Stærk setter i dagens Aftenposten søkelyset på et viktig punkt vedr. hvordan vi som nordmenn skal definere og forstå oss selv i fremtiden når befolkningen i Norge etterhvert blir mer og mer multietnisk. Han påpeker at vi trenger en identitet som er sterk nok til at vi vet hvem vi er, men som også innvandrere kan ta del i. Vi må med andre ord forstå oss selv bredere og videre enn bunader, geitost, vikinger, hardingfele, 1814, 17. mai og kongefamilien. Stærk snakker om å utvikle en slags ny "internasjonal" nasjonalisme der folk fra tradisjonelt fremmede kulturer også kan se seg selv i fellesskapet som ekte nordmenn... moderne patriotiske nordmenn... uten den tradisjonelle historiske balasten som kun gjelder for etniske nordmenn. Vi må utvikle en ny identitet og en visjon vi alle kan dele og tro på. Han forsøker selv å komme med noe av svaret ved å ramse opp fire punkter: I Norge løser vi problemer ved å snakke sammen, ikke skyte på hverandre. I Norge er vi jordnære, og lar oss ikke rive med av utopiske visjoner. I Norge kan vi alle tenke fritt og si hva vi mener. I Norge behandler vi hverandre som enkeltmennesker, ikke grupper. Alle er like mye verdt, uansett kjønn eller seksuell legning. Dette er interessant, men jeg har sett noe lignende her i Danmark for noen år siden. Stærk´s forslag ligner til forveksling de tilsvarende punktene som danskene kom frem til da de også forsøkte å redefinere hva det vil si å være en moderne danske. Jeg vet også at tilsvarende punkter er foreslått i Tyskland og Sverige. Danskene ga etterhvert opp forsøket og motstanden mot forsøket var også temmelig stor i befolkningen (selvfølgelig primært den etnisk danske delen av befolkningen). Det skal bli spennende å se om man kommer lenger i Norge. Det er helt klart nødvendig, men jeg tror ikke at tiden er helt moden ennå. http://www.aftenposten.no/meninger/Den- ... 15371.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Dette er etter min mening et temmelig viktig og reflektert debattinnlegg av Kjetil Rolness. Han setter fingeren på svært ømt punkt i Norge etter 22.07.http://www.dagbladet.no/2011/12/02/kult ... /19259172/ Leste den kommentaren der, og det er noe av det bedre jeg har lest på dette området. Debatten i kjølvannet av 22.07 har vært preget av mye skittkasting og usaklige kommentarer. Mer eller mindre anonyme nettdebattanter er en ting, men det er også mange fremtredende politikere (og andre mediepersonligheter) som burde gått i seg selv. Og det gjelder i høyeste grad også venstresiden. Kranglingen om hvorvidt noen er "medansvarlige" for det som skjedde 22.07 har medført 2 fronter i hver sin skyttergrav. Det er en situasjon som neppe gleder andre enn ABB selv. Og for å spissformulere veldig ut fra venstresidens påstander: Hvem skapte egentlig ABB? Venstresiden eller høyresiden? I likhet med en viss østerrisk herre med bart for 70 år siden, så finnes det nok ikke noe kort og enkelt svar på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Jeg støtter selvfølgelig ditt synspunkt Cosmo. Litt om en annen side i denne saken fra Aftenpostens politiske redaktør Harald Stanghelle. http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 15978.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Desember 11, 2011 Share Skrevet Desember 11, 2011 Hei alle. Jeg som alle andre preget av 2207 åpner med en tanke til de som sitter med en tom stol hjemme. Ufattelig og ja dere støttes over hele landet Jeg får innrømme at jeg ikke leste alle 21 sider men noen ble det. Jeg så også noen tanker om hvordan brevik bør straffes og får han egentlig passende straff? Uten å føle at jeg forulemper siterer jeg Øystein Sunde: Smi mens liket er varmt. Dette forundret nemlig meg, 6dager etter skuddene kom det dokumentar på National Geographic om massakren i norge, spoler vi tilbake årene finner vi feks Thomas Kvikk som også får sine "15 min i lyset", ja det var vel noe over for han fikk faktisk sin egen dokumentar. Er det sånn i norge? Vil du bli kjendis så løsner du noen skudd eller ødelegger et par småbarn? Selv er jeg flau over at politikerne enda en gang ser ut til å sitte fast i bløtekaken på løvebakken, hvilket vises da det faktisk har vært gisseldrama en av siste dagene på stedet i nærheten! Norge, et fristed for de kriminelle Jeg sammenligner med de internasjonale kanalene og der kom nyhetene delt med Amy Whinehouse's død. Jeg greier ikke dy meg men så det var en viss diskusjon over rasisme. Rasist! Det uintligente menneskets uttrykk! Alle er vi skapt utfra et vist mønster avhengig av hvor du er ment til å være rundt kloden. At vi nå besøker hverandre og setter bo andre steder bør være like naturlig som at flyene flyr mellom samme steder. Politikerne i norge åpner for forskjells-behandling og skaper derved misunnelse/frykt i form av skjellsord. Dette er vistnok våre folkevalgte, de samme mennesker som vedtok mye av sikkerhets-rutinene rundt Utøya. Få disse evige kaffeslabraserne vekk og praktiser loven. Og med det legger jeg egentlig en kommentar til dere som mener den og den skal være i landet og at det ikke står i vår makt og ta liv. I det du tar i dine hender å ødelegge et liv skal straffen stå i henhold til forbrytelsen. I Hvertfall drømmer jeg om et land det skjer men jeg tror neppe jeg opplever det i norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 17, 2011 Share Skrevet Desember 17, 2011 Jeg må ærlig innrømme at jeg fikk noe å tenke på da jeg leste at Storbritanias statsminister Cameron igår offisielt proklamerte at Storbritania er et kristent land og derfor skal ha et kristent verdigrunnlag... for å hindre et moralsk sammenbrudd. Dette er sannelig svært sterke ord, men det er enda mer utrolig at det er nødvendig å presisere forholdet offisielt og ikke minst hvorfor det er nødvendig å presisere forholdet offisielt. Med fare for å være temmelig politisk ukorrekt (jmf. denne tråden) er jeg redd for at det kommer til å gå den samme veien i flere andre europeiske land også. Storbritania er tross alt et av de mest sekulariserte landene i Europa (størst skille mellom stat og religion). Man kan jo bare tenke seg hva som vil skje når noen av de mest katolske landene begynner å bevege seg i den samme retningen. http://jp.dk/udland/europa/article2640188.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 Idag ble det endelig slått fast at den rettsmedisinske kommisjonen ikke har vesentlige bemerkninger til sakkyndigrapporten om Anders Breivik og går dermed god for erklæringen om at han er paranoid schizofren. Flere etterlatte og skadde etter terroranslagene krever allerede en ny sakkyndigrapport. Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen i advokatfirmaet Stabel sier til Aftenposten at dette primært ikke handler om jus, men først og fremst om tillit til at rapporten er korrekt selv om utfallet blir det samme. For mange av ofrene er dette viktig. Bistandsadvokat Arne Seland uttalte derimot til VG at han håper konklusjonen til den rettsmedisinske kommisjonen bidrar til ro rundt sakkyndigrapporten. Han mener at vi har et regelsett som gjør at Breivik aldri igjen vil kunne utgjøre noen fare. Det vil alltid være teoretiske muligheter i et rettssystem, men det er også fornuft i et rettssystem. For Breivik derimot er det helt ødeleggende å bli regnet som utilregnelig. Han ville være lederen på talerstolen. Nå blir han klovnen på talerstolen (når rettssaken begynner). Det er totalt oppnevnt 176 bistandsadvokater som skal bistå nærmere 600 ofre og pårørende etter terroraksjonen. I tillegg kommer Breiviks egne advokater samt aktoratet. Jeg tror dessverre at det blir litt av en øvelse å skape konsensus og ro rundt enhver form for sakkyndigrapport i denne vonde saken. Det blir ikke godt igjen uansett hva utfallet måtte bli. Personlig tror jeg at advokat Arne Seland har et viktig poeng, men jeg kan forstå advokat Mette Larsen´s argumenter også. Jeg håper virkelig at vi har et rettssystem i Norge som kan håndtere en vanskelig sak som denne. Det lover ikke godt når man allerede nå, lang tid før selve rettssaken, åpenbart har skapt mer splid og mistenksomhet enn forsoning og tillit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 Nå blir han klovnen på talerstolen (når rettssaken begynner). Noen vil nok hevde det, men de fleste av oss tror jeg nok er veldig nyskjerrig på hva denne karen har å si. Spesielt pressen, som kommer til å helt bevisst (de kommer til å hevde at det er ubevisst, selvfølgelig) være ABB nyttige idiot som talerør. Det spiller ingen rolle om ABB er "syk" eller ikke. Hans ord blir like viktige for gjennomsnittspersonen. En ting har jeg lært om media: Selger det, så spiller det ingen rolle hvem som står bak mikrofonen. Se hvordan de har terrorisert ofrene i etterkant med hodeløse og langt over streken-reportasjer. Jeg har dessverre enda problemer med å forstå at han kun kan være syk, og thats it. Hans personlighet og intellekt er det som har gjort han i stand til å fullføre en slik omfattende aksjon. Svært få klarer å organisere seg på den måten - bygge bomber fra scratch, bygge om våpen, holde seg borte fra radaren, gjennomføre recon og koordinere alt, og ikke minst være iskald nok til å henrette såpass mange barn og ungdommer. Jeg nekter å tro at omtrent noen med en viss psykiatrisk sykdom kunne gjennomført noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 Jeg har dessverre enda problemer med å forstå at han kun kan være syk, og thats it. Hans personlighet og intellekt er det som har gjort han i stand til å fullføre en slik omfattende aksjon. Svært få klarer å organisere seg på den måten - bygge bomber fra scratch, bygge om våpen, holde seg borte fra radaren, gjennomføre recon og koordinere alt, og ikke minst være iskald nok til å henrette såpass mange barn og ungdommer. Jeg nekter å tro at omtrent noen med en viss psykiatrisk sykdom kunne gjennomført noe sånt. Jeg tror at dette er mulig og spesielt hvis man nettopp er paranoid schizofren. Dette er en av fem subtyper under schizofreni som psykisk lidelse. En av de rettsmedisinske sakkyndige mener iht. NRK at Breivik også bør undersøkes for autisme. Akkurat som med schizofreni er det også grader av utviklingsforstyrrelser når det gjelder autisme. Det er etter min overbevisning ingen tvil om at Breivik lider av alvorlig funksjonssvikt... psykisk og mentalt. Utfordringen er hvordan rettsapparatet prosedyremessig skal behandle sakens enkeltdeler slik at alle parter i saken blir tilfredsstilt... rettslig, praktisk og følelsesmessig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 At ABB er syk behøver man ikke ha noe rakket forskere for og finne ut . Men nå fikk di som styrer dette samfunnet ikke det svaret dem ville ha så nå blir det vel noen millioner og bruke for for og få noen til og si han er frisk ........... Se på han som drepte noen på trikken på bislet , han var også syk og ble plassert på dertil egnet innstutisjon og behandlet og er fri mann etter 5 års behandling. At norge er verdens beste land og bo i vet jeg ikke noe om da jeg ikke har bod i andre land . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Desember 25, 2011 Share Skrevet Desember 25, 2011 At ABB er syk behøver man ikke ha noe rakket forskere for og finne ut . Kunne ikke sagt det bedre selv Hva med å la straffen stå i forhold til forbrytelsen for en gang skyld? At du har en psykisk lidelse er det neppe tvil om men det har jeg å, men jeg lager ikke bomber og planlegger terror! Igjen brukes medesinen som en unnskyldning for snillismen i norge. I dette tilfellet trenger en faktisk ikke mer enn en mur og et gevær. Om noen har problemer med det løsner gjerne jeg skuddet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå