Gå til innhold

Minnetråd om terror-handlingene i Norge 22.07.11

danny91
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tok opp tråden igjen og det ser jeg intet galt i å gjøre. Hvis man ikke ønsker å lese i tråden er det bare å la være. På den annen side er jeg litt enig med min navnebror også. Det begynner å bli nok nå og det skal derfor bli bra å få avsluttet saken rent formelt. Når Breivik er dømt tror jeg ikke vi kommer til å høre så mye mer fra den kanten. Selvfølgelig blir ikke ting bra igjen av den grunn, men jeg tror at det blir godt for alle parter at saken etterhvert får mindre spalteplass i media.

At Breivik får anledning til å forklare seg er et viktig rettslig prinsipp. Husk at man i juridisk forstand ikke er skyldig før man har fått en rettskraftig dom. Dette gjelder også selv om Breivik har erkjent hendelsesforløpet og at han gjorde det han gjorde. Som andre har vært inne på dreier rettssaken seg derfor i realiteten om Breivik er tilregnelig eller ikke. Hans forklaring vil derfor være svært viktig for dommerne når de skal avsi den endelige dommen.

Jeg synes i denne sammenhengen at offentligheten av hensyn til den generelle rettssikkerheten burde ha muligheten til å oppleve Breiviks forklaring. Det vil være ytterst kritisk for den norske rettsstaten hvis det på noen måter kan skapes tvil om dommen han får er tuftet på korrekt grunnlag. Det har allerede vært litt for mye frem og tilbake rent prosedyremessig i saken (bl.a når det gjelder sakkyndigerapporter) og dette skulle nødig fortsette i selve rettssaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ingenting imot at rettsaken blir ført for åpne dører, men at breivik skal få muligheten til å gripe talerstolen er provoserende. Hans handlinger har i mine øyne fratatt han retten til noengang å få ordet igjen. Ingenting den mannen har å si interesserer meg lenger.

Dels enig med deg.

Altså jeg kommer aldri til å bli enig med den mannen uansett hvor mye propaganda han klarer å lire fra seg.

Når det er sagt er jeg likevel nysgjerrig på og høre hans forklaring på hvorfor i huleste han gjorde det han gjorde.

Nysgjerrig på hvordan han er som person og hvordan han oppfører seg.

Men jeg skal kun få lov til å lese det som mannen i DB og VG skriver at han sier.

Det er jeg uenig i.

Om han hadde fått snakke for et åpent kamera, betyr det ikke at han hadde fått flere "tilhengere"

Jeg tror folk hadde følt enda større hat for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker enda godt de følelsene jeg hadde i meg da jeg lagde denne tråden. Litt bra å se at den er enda "delvis" oppegående og folk snakker om det.

En ting er sikkert. Breivik hadde rett i en ting. Og det er at den dagen vil bli husket veldig lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt smart så ser du at fredrik var først ute med å ta opp tråden igjen.

ok, da beklager jeg det. Så ikke at fredrik var den som tok den opp igjen :) Men uansett er man ikke interresert er det vel bare å ikke lese tråden. Ganske enkelt her, men kanskje litt værre å unngå det på Dagsrevyen eller i avisen.Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot at rettsaken blir ført for åpne dører, men at breivik skal få muligheten til å gripe talerstolen er provoserende. Hans handlinger har i mine øyne fratatt han retten til noengang å få ordet igjen. Ingenting den mannen har å si interesserer meg lenger.

Er ikke det igjen litt motstridende til det samfunnet vi lever i der nettopp ytringsfriheten står ekstremt sterkt? Man kan være så uenig man bare vil, men personer har da den fulle rett til å ytre sine meninger. På samme måte som jeg sterkt hater det Erfan Bhatti utrykker, har jeg ingen rett til å nekte han å si det, men jeg kan benytte anledningen til å svare han eller poengtere hvor latterlig han egentlig er.

Det som er litt komisk er jo at Erfan Bhatti krever ytringsfrihet, mens det han står å gaper om strider så til de grader med de verdier vårt samfunn er bygget på, som f.eks ytringsfrihet eller religionsfrihet.

Det begynner å bli nok nå og det skal derfor bli bra å få avsluttet saken rent formelt. Når Breivik er dømt tror jeg ikke vi kommer til å høre så mye mer fra den kanten

Er nok ganske sikkert at det tar en stund før denne saken er over. Jeg finner det nok mest sannsynlig at Breivik kommer til å anke, da han igjen vil få muligheten til å ytre sin sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ganske sikkert at det tar en stund før denne saken er over. Jeg finner det nok mest sannsynlig at Breivik kommer til å anke, da han igjen vil få muligheten til å ytre sin sak.

Spørsmålet er hva han evt. vil bruke som begrunnelse for å anke når han har erkjent de faktiske forhold. Jeg tror neppe at han kommer til å anke dommen hvis han blir dømt tilregnelig og får lovens strengeste straff på normale vilkår (altså fengsel i 21 år). Får han derimot en forvaringsdom (i praksis fengsel på livstid) eller han føler at en evt. straffeskyld blir gitt på feilaktig grunnlag vil han nok anke dommen. Det siste er mest sannsynlig og dessverre tror jeg også at han har planer om å føre spørsmålet om straffeskyld så langt han kan komme i rettssystemet (altså lagmannsretten).

Høyesterett tar ikke stilling til skyldspørsmål så en dom vedr. dette er endelig i lagmannsretten. Breivik kan imidlertid anke bevisbedømmelsen, saksbehandlingen, lovanvendelsen og straffeutmålingen til høyesterett. Hvis Breivik anker en dom fra lagmannsretten til høyestrett tror jeg at det evt. vil være lovanvendelsen som er begrunnelsen (jmf. hans meninger om rikets sikkerhet og forræderi mot nasjonen), men dette vil evt. ganske sikkert bli blankt avvist av høyesteretts kjæremålsutvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste litt i utenlandske aviser og alle forsider inneholder "hilsnen" hans i retten. Det forbauser meg overhodet ikke hvis ABB går på en blyforgiftning etterhvert..

Dette er bare spekulasjoner, men at noen evt. ønsker noe slikt er ikke merkelig. Jeg håper imidlertid at han får en både rettferdig og rettskraftig dom først. Dette er svært viktig for mange av de etterlatte og ikke minst er det viktig for det norske rettssystemet.

Breivik angrer ganske sikkert ikke. Snarere tvert imot så har han sagt via sine advokater at han angrer på at han ikke gikk enda lenger i sine terrorhandlinger. I denne sammenhengen er det etter min mening viktig å legge merke til at han ikke har vist antydning til anger eller følelser for saken siden han ble tatt av politiet 22 juli 2011. Da statsadvokat Holden viste Breiviks egen propagandafilm i tingrettet bryter han imidlertid plutselig ut i gråt. Jeg tror at vi trygt kan konstatere at hans hat mot Arbeiderpartiet, AUF og muslimer er både dypt og inderlig... og uten tvil helt avgjørende for at han gjorde som han gjorde. For Breivik helliger målet middelet og i krig (slik Breivik oppfatter dette) er alt derfor tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter og ser på videoer fra retten nå, er ganske så sykt hvordan han legger frem ting og snakker.. blir sjokka over det rett og slet..

Det finnes mange andre tilsvarende og langt mer syke propagandafilmer på nettet... uten at dette på noen måter unnskylder Breivik. Spesielt filmer som retter seg mot jøder er fremtredende i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke denne saken hans er reelle meninger fra hans side. Jeg har en teori om at en viss prosent av befolkningen er disponert for å bli "avhengig" av etellerannet, og så er det litt tilfeldig om de blir bikere, fotballsupportere, narkomane eller ytterliggående et eller annet. For å sette det litt på spissen så klart..

Og nå sitter han der å ser ut som en skikkelig tosk og mener at han er helten til noen, og ikke alene i verden.

Men disse muslimene han uttrykker sånn motvilje mot har jo vist seg å vært fullt mulig å provosere, og ha handlekraft, så om han får seg en real lusing etterhvert så er det vel ingen som blir overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke denne saken hans er reelle meninger fra hans side. Jeg har en teori om at en viss prosent av befolkningen er disponert for å bli "avhengig" av etellerannet, og så er det litt tilfeldig om de blir bikere, fotballsupportere, narkomane eller ytterliggående et eller annet. For å sette det litt på spissen så klart..

Og nå sitter han der å ser ut som en skikkelig tosk og mener at han er helten til noen, og ikke alene i verden.

Det er forskjellige meninger om hvorvidt Breivik er alene om å ha slike ekstreme politiske synspunkter mot bl.a innvandring av muslimske personer til Europa. De to forskjellige rettspsykiatriske vurderingene av Breivik vektlegger dette forskjellig. Den første rapporten tar utgangspunkt i at Breivik nettopp ikke er tilregnelig og således sterkt bærer preg av psykiske vrangforestillinger med alt hva dette betyr for hans handlinger. Den andre rapporten tar utgangspunkt i at Breivik er tilregnelig og at han derfor helt målbevisst og mentalt oppegående har gjort som han har gjort. Det er opp til retten å avgjøre hvilken rapport den fester lit til.

Jeg tror at den siste rapporten er en korrekt observasjon av Breivik og at han langt fra er alene om å ha slike ekstreme politiske holdninger. Det er ingen tvil om at ganske mange deler Breiviks grunnleggende politiske synspunkter, men at de aller fleste av disse aldri vil få seg til å begå slike grusomme handlinger som han har gjort. Dette fenomenet er en viktig del av saken og vil bli nærmere belyst når forsvaret begynner deres saksinnlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...