Gå til innhold

Minnetråd om terror-handlingene i Norge 22.07.11

danny91
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke mer skikket eller uskikket enn andre allminnelige borgere. Jeg uttrykker bare sånn det hadde vært om jeg fikk avgjøre.

Det er litt stygt å si det, men det er godt at du ikke får avgjøre. Jeg tror ellers at vi er ganske enige om at dette er en helt utrolig grusom sak og at den eller de som er ansvarlige for tragedien er fullstendig mindreverdige som mennesker. Vi har allikevel ikke moralsk/etisk lov til å sette oss til doms over andre menneskers liv. Gjør vi det er vi ikke bedre enn den/de ansvarlige for tragedien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har en viss følelse av at den Breivik kødden blir tatt av dage etter endt soning, om han lever så lenge...

Ønsker forøvrig alt godt så langt det er mulig for pårørende, skadde og ikke minst alle som fysisk og psykisk bidrar i positiv retning i forbindelse med denne hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt stygt å si det, men det er godt at du ikke får avgjøre.

For å sitere deg selv fra mange andre tidligere anledninger ;)

Vi må imidlertid ikke glemme at dette er et diskusjonsforum og da er vi naturligvis ikke alltid like enige.
Jeg tror ellers at vi er ganske enige om at dette er en helt utrolig grusom sak og at den eller de som er ansvarlige for tragedien er fullstendig mindreverdige som mennesker.

Begrepet fra en annen gal mann lenger sør er vel neppe mer passende for Breivik; Untermensch.

Vi har allikevel ikke moralsk/etisk lov til å sette oss til doms over andre menneskers liv. Gjør vi det er vi ikke bedre enn den/de ansvarlige for tragedien.

I min verden går det under samme kategori som borgervern, å ta ansvar på vegne av fellesskapet - til dets beste.

Se for deg at det fantes en person til på den øya med våpen, og han hadde plantet et skudd i hode på Breivik. Hva da? Nødrett? Jeg vil tro man kan finne lovtekster som gjør samme funksjon hvorvidt han er fenglset eller på frifot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en viss følelse av at den Breivik kødden blir tatt av dage etter endt soning, om han lever så lenge...

Husk nå at Breivik er uskyldig inntil en rettskraftig dom foreligger. Du blir ikke større av å ønske et annet menneske vondt... husk det. Jeg forstår frustrasjonene, men lynsjestemningen gavner intet. Folk som er drept eller de pårørende får det ikke bedre av at vi fremsetter hat og fordervelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må imidlertid ikke glemme at dette er et diskusjonsforum og da er vi naturligvis ikke alltid like enige.

Nettopp.... dette er et diskusjonsforum og vi er ikke nødvendigvis enige. Forskjellen er at jeg ikke ønsker et annet menneskes død. Tenk litt over akkurat dette selv om du i utgangspunktet er anonym her inne. Det er lett å blåse seg opp på nettet. Dine andre henvisninger i innleget er irrelevante og gjør ingen forskjell i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se på hvordan de ble drept, og motivet bak det er helt sentralt. Å ta liv slik han har gjort, metoden og grusomheten i denne saken er som hentet ut fra historiebøkene fra krigen på Balkan på 90 tallet. Sånn som det ser ut nå kommer han til å få enorm plass i historiebøkene, og gå inn på de verste topplistene i verden - av grusomheter. Og det sykeste oppi dette er at han LEVER. Fyren har en agenda som vi garantert kommer til å se konturer av i framtiden, det føler jeg meg forferdelig sikker på.

Eg er iallefall glad for at det ikkje er eg som skal ta standpunkt til å innføre dødsstraff eller ikkje i Norge!

Ja han har ein agenda - det har vel komme klart fram i kva han har gjort. Han har også lagt ut eit "manefest" på 1000 sider og ein film på youtube. Han har skrevet seg sjølv inn i historiebøkene, og det er mange som desverre kommer til å lese og ta etter "manefestet" hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke større av å ønske et annet menneske vondt... husk det. Jeg forstår frustrasjonene, men lynsjestemningen gavner intet. Folk som er drept eller de pårørende får det ikke bedre av at vi fremsetter hat og fordervelse.

Du gir til stadighet inntrykk av og være meget oppegående, men enkelte ganger går det litt kjapt i svingene, selv for en som liker det litt langsomt.

Hvor har du det ifra at jeg ønsker denne Breivik noe vondt?

Jeg har vitterlig ikke skrevet at jeg ønsker han vondt, men personlig så fremstår han som en K**D i mine øyne, uansett utfall av en eventuell rettssak.

Og Fredrik.. Du trenger ikke respondere på denne siteringen, da jeg ikke akter og diskutere og forsure en allerede så alvorlig og tragisk tråd med mer snikksnakk enn hva jeg allerede har gjort her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personleg trur eg at etter 21 år bak murene og rehabilitering vil føre til meir "smerte" for dei personene som blir dømt til det, enn dødsstraff som er ein temmeleg enkel utvei.

Så målet er å påføre vedkommende mest mulig smerte? Interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det Fredrik vil fram til er at uansett kva ein person har gjort er han uskyldig fram til han faktisk er dømt av ein domstol, og ein domstol er den utøvende makten i eit demokrati. Og vist du setter det litt på spissen, så foregår det tragedier rundtom i verden kvar dag der 90 mennesker er berre ein liten brøkdel, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så målet er å påføre vedkommende mest mulig smerte? Interessant...

Kunne lett misforstås ;) Psykisk smerte. Ja - det fortjener han. Å leve med det han har gjort. Fysisk smerte, nei - då kan vi ikkje lengre kalle oss sivilisert. Dødsdom, nei av mange grunner - blant anna for enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden går det under samme kategori som borgervern, å ta ansvar på vegne av fellesskapet - til dets beste.

Se for deg at det fantes en person til på den øya med våpen, og han hadde plantet et skudd i hode på Breivik. Hva da? Nødrett? Jeg vil tro man kan finne lovtekster som gjør samme funksjon hvorvidt han er fenglset eller på frifot.

Borgervern og nødrett er to forskjellige ting. Borgervern er strengt forbudt i Norge, mens man i bestemte tilfeller kan påberope seg nødvern/rett (ikke til å forveksle med nødverge). Vilkårene for å anvende nødvern/rett (og nødverge) i Norge er særdeles strenge, men jeg tror at en situasjon som du beskriver ville ha kunnet falle inn under nødrettparagrafen i straffeloven. Dette er imidlertid ikke situasjonen og derfor temmelig irrelevant i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.... dette er et diskusjonsforum og vi er ikke nødvendigvis enige. Forskjellen er at jeg ikke ønsker et annet menneskes død. Tenk litt over akkurat dette selv om du i utgangspunktet er anonym her inne. Det er lett å blåse seg opp på nettet. Dine andre henvisninger i innleget er irrelevante og gjør ingen forskjell i debatten.

Jeg 'ønsker' heller ikke livet av et menneske, det mener jeg han har bragt på seg selv. Men jeg ønsker ikke at hans eksistens skal være mer å påføre mer smerte. Jeg mener heller ikke at de etterlatte skal bli påført byrden av å valget om de ønsker at han skal henrettes eller ikke, dette bør systemet uansett sørge for. Hele denne saken er en nesten på siden av det rettsystemet er designet for. En slags unntakssak. Tanken går fort til Guantanamo Bay prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...