Gå til innhold

Dekkvalg og sporing E39


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Min 523i E39 har i dag originale 205/65/15. Har nå kjøpt 17"felger med bredde 8" og lurer på hvilke dekkbredde jeg skal gå for. Det er viktig at bilen ikke begynner å spore på våre slitte veger da jeg vil ha en bil som faktisk er god å kjøre. Dekkmerket er klart,det blir Continental SportContact. Jeg vurderer 235/45 17, men er som jeg skriver redd for mye sporing. Er veldig takknemlig om dere kan dele deres erfaringer på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 523i E39 har i dag originale 205/65/15. Har nå kjøpt 17"felger med bredde 8" og lurer på hvilke dekkbredde jeg skal gå for. Det er viktig at bilen ikke begynner å spore på våre slitte veger da jeg vil ha en bil som faktisk er god å kjøre. Dekkmerket er klart,det blir Continental SportContact. Jeg vurderer 235/45 17, men er som jeg skriver redd for mye sporing. Er veldig takknemlig om dere kan dele deres erfaringer på dette området.

Hei

E39 530D (min bil: E39 530Dat -00 mod.)er levert orginalt med 235X45X17 på 8" forran og 9" bak.. Jeg synes ikke disse sporer i det hele tatt, bruker bil med alt fra tom bil til 2 tonn båthenger på på ca 9 m. og da har vi ca 14m tot.lengde :D og det er ok det og. Selv i 180 km/t + er den stabil. PS: jeg har noen billige kina dekk på :( Den er veldig avhengig at dette er rett avbalansert og ikke høyde kast.

MVH Torsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt mye E39 med 235/45-17 Nokian Hakka Z på 8,5" med ET15. Det sporet nesten ikke noe som helst, merkelig nok innpress tatt i betraktning. Bl.a. Dunlop 235/40-18 på 8" med ET20 sporet ganske mye på dårlig underlag.

Har forøvrig samme Nokian-dekkene på min nåværende E61 på originale 17x8" med ET20 og da er det antydning til sporing.

Du kan jo evt. vurdere 225/50-17. Litt mer ukurant og dyrere, men er originaldim på E61 og jeg skal ha det neste gang jeg kjøper dekk. Om jeg ikke faller for fristelsen med større felger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp gått fra 235/45 17 til 205/60 15. Hovedgrunnen var en mye mer komfortabel bil med disse dekkene. Finnes ikke sporing, og så er de nesten lydløse :) Men 17" er ett greit alternativ til de som ønsker en mer fresh bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 235/245 fremfor 225, stor bil trenger brede dekk :)

Og hvis du vil ha støysvake dekk som ikke sporer og som er både gode og ikke koster et årsbudsjett så kjøp Tyfon dekk... jeg har konsekvent brukt dette merket de siste 5 årene og er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, hvis du vil ha kontroll i en nødsituasjon, så dropper du alt av billige jalladekk og kjøper skikkelig gummi først som sist. Forskjellen mellom gode og dårlige dekk er kanskje ikke så liten til hverdags, men når det går galt kan det skille enormt mye. Hvis du foretrekker å krasje i 30-40 km/t fremfor å stoppe, meie ned en unge heller enn akkurat klare å svinge unna, ja så kan du sikkert kjøpe de billigste drittdekkene på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å gå opp til 17 event 18 på bruksbilen, men dropper det. På Norske veier er jo 15" nok faktisk.. 5serie er jo ikke sportslig uansett.

(Dog mer sportsbil enn ///M3n kan det sies, da jeg får flere sykler, hjulsett og utstyr inn i denne enn ///M3n.;))

Men til topic, så hadde jeg nok på en bruksbil som denne valgt 225.50 over 235.45 og godt for Continental eller Michelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå reiser jeg på jobb to uker (er på nett der også), så får jeg fundere litt til jeg kommer hjem, men foreløpig ser det ut til at jeg vil ende på Continental SportContact 225/50/17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå 235/45-17 foran og bak. Goodyear Eagle F1 assymetric 2. Sporer ikke mye.

Før kjørte jeg med kinadekk 235/45 foran og 245/45-17 bak. Når jeg monterte bredere dekk bak begynte bilen plutselig å spore mere, enn når jeg hadde samme bredde foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Bumper denne...

Har 235/45-17" sommerhjul på min e39 520d og her var det mer hjulstøy, tyngre ratt og mer slag fra underlaget enn mine 215/55-16" piggfrie dekk. Naturlig nok. Sommerdekkene er også Li97 og XL dekksider. Dette gir dårligere komfort.

Skal ha nye sommerdekk på 17" og står nå mellom valget på 225/45, 225/50 eller 235/45. Sistnevnte ser absolutt best ut på bilen. 17" felgene mine er 8,5" brede og 235 dekkene står "rett" på felgen. Hverken buling eller strekk. Med 225 dekk blir det mer strekk, men da må man også velge dekk med felgbeskyttelse. Et dekk som har litt strekk gir også mindre sporing.

Spørsmålet er da om 235/45 vil bli bra nok med nye kvalitetsdekk med lvere Li og rundere skuldre enn de kinadekkene som står på nå. Bedre vil det jo bli, men jeg er opptatt av null sporing samtidig som det skal sitte som lim på asfalt. Allerede på 215 bredde merker man at det gir mer etter når man presser bilen på tørt underlag. 

Til vinter er 215/55-16" den beste dimensjonen til e39, uten tvil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...