MortenK Skrevet Juli 13, 2012 Share Skrevet Juli 13, 2012 Underholdende på feil måte, blir jo provosert som bare det! Sikkert en belieber Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Juli 14, 2012 Share Skrevet Juli 14, 2012 Hehe.. Jeg skal vedde på at dolk er et annet medlem i forkledning. Det er bare i denne tråden jeg ser at han er aktiv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwgrace Skrevet Juli 14, 2012 Share Skrevet Juli 14, 2012 Er vel ikke BARE ungdom? Sjekk linkene under. Dette er ulykker som har skjedd den siste 1 til 2 mnd-ene, uavhengi om det er helg eller ikke. 59 år gammel kvinne, involvert med trailer. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6146573.ece 60 og 30 år. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6146640.ece 60 år. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6142555.ece 47 år. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6140295.ece 26 og 29 år http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6140173.ece 31 år http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6139083.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dolk Skrevet November 1, 2012 Forfatter Share Skrevet November 1, 2012 Mine tanker var ikke så ille ser dere. Og jeg er helt enig med svenskene, en atten åring er ikke skikket til å føre en motorvogn! http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10062883 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Jeg håpte vi var kvitt deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Det var et temmelig ho Jeg håpte vi var kvitt deg. Dette har utviklet seg til en fjortisdiskusjon, men det er ikke nødvendig å være uforskammet i tillegg. Skjerpings! Dolk har et poeng og han underbygger poenget med eksterne kilder. Hva med deg takZa?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Tja.. kem bryr seg? om dere gamlinger har noke imot at 18-åringer er på veien, så er det bra, liker å provosere Og disse forskerne, vet de at ALLE 18-åringer gutter er uforsvarlige? Greitt at hjernen vår kanskje ikkje er utvikla før 23-25, men, det betyr ikkje at alle 18 åringer er uforsvarlige, så å komme med at hjernen vår ikkje er godt nok utvikla, blir ikkje eit godt nok argument for at 18-åringer skal vente til de blir 23-25(?) før de kan ta lappen. Vi skal tross alt ut i arbeidslivet ++ og har behov for et eget transportmiddel, spesielt vi som bur litt utenfor de største byene og det ikkje alltid går buss når vi skal på jobb osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Det var et temmelig hoJeg håpte vi var kvitt deg. Dette har utviklet seg til en fjortisdiskusjon' date=' men det er ikke nødvendig å være uforskammet i tillegg. Skjerpings! Dolk har et poeng og han underbygger poenget med eksterne kilder. Hva med deg takZa?... [/quote'] Jeg har en følelse at jeg har flesteparten av de som har diskutert den tråden her til å støtte mitt uforskammede innlegg. Dolk drar alle under en kam i de fleste innlegg han kommer med. Han forteller også for eksempel Shattered at hans 316i er for mye for ham å håndtere, noe som jeg også ser på som ganske fornærmende påstand. Jeg kan selvfølgelig legge ut tusenvis av linker til nyhetssaker om både personbiler og tyngre kjøretøy som har vært skyld i ulykker der sjåførene har vært over 25 år, men jeg ser ikke noe poeng med å dele dette da det kan leses saker om det daglig i så og si alle både norske og utenlandske nyhetskrifter. Hvis aldern på førerkortet hadde blitt satt til 25 år så hadde veldig mange hatt en 7 års periode der de hadde hatt store problemer med å komme seg til og fra arbeid og andre erender de måtte ha. I tillegg tror jeg også at menn mellom 25-30 da hadde toppet ulykkesstatistikken. Jeg er imot nullvisjoner nesten uansett hva det handler om, også når det gjelder ulykker. Veldig fint i teorien, men også veldig upraktisk når det gjennomføres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 dere gamlinger tror dere er så mye bedre i trafikken men det eneste dere gjør er å lage kaos hisser dere opp i rundkjøringer som dere ikke vet reglene på en gang nøler i kryss når det er 100 meter til bilen kommer. ligger i 55 i 70 sonen skaper kaos kø farlige situasjoner å provoserer fram forbikjøringer, svinger inn til siden for å sleppe bilen bak forbi midt i en sving der det er ikke mulig å se om det kommer bil. kjører med blinklys 200 meter fører dere endelig svinger av veien men da har det allerede vert 2 avkjørsler før det å laget 2 farlige situasjoner på grunn av folk tror dere skal inn der. ligger i venstre felte på motor veien i 80 å hisser dere opp for folk blinker med lysene er det så forbanna rart? venstrefeltet er for forbikjøring ikke ligge å kjøre søndags tur. bytter fil inni rundkjøringen så lastebiler må bråbremse for å ikke lage kjøttsuppe av dere, faen tenke dere litt om også før dere henger ut oss under 25. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 dere gamlinger tror dere er så mye bedre i trafikken men det eneste dere gjør er å lage kaos hisser dere opp i rundkjøringer som dere ikke vet reglene på en gang nøler i kryss når det er 100 meter til bilen kommer. ligger i 55 i 70 sonen skaper kaos kø farlige situasjoner å provoserer fram forbikjøringer, svinger inn til siden for å sleppe bilen bak forbi midt i en sving der det er ikke mulig å se om det kommer bil. kjører med blinklys 200 meter fører dere endelig svinger av veien men da har det allerede vert 2 avkjørsler før det å laget 2 farlige situasjoner på grunn av folk tror dere skal inn der. ligger i venstre felte på motor veien i 80 å hisser dere opp for folk blinker med lysene er det så forbanna rart? venstrefeltet er for forbikjøring ikke ligge å kjøre søndags tur. bytter fil inni rundkjøringen så lastebiler må bråbremse for å ikke lage kjøttsuppe av dere, faen tenke dere litt om også før dere henger ut oss under 25. Her var det en som følte seg truffet. Tror kanskje du skal studere trafikkbildet litt bedre før du gir leksjoner som dette. Jeg har min arbeidsplass etter veien, og jeg har sett fryktelig mye idiotisk kjøring. Mye av eldre også, men når en ungdom blir irritert i trafikken, reagerer man som oftest med irritasjon og sinne. Tro meg, jeg har vært sånn selv. Det er noe man legger av seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Og disse forskerne, vet de at ALLE 18-åringer gutter er uforsvarlige? Greitt at hjernen vår kanskje ikkje er utvikla før 23-25, men, det betyr ikkje at alle 18 åringer er uforsvarlige, så å komme med at hjernen vår ikkje er godt nok utvikla, blir ikkje eit godt nok argument for at 18-åringer skal vente til de blir 23-25(?) før de kan ta lappen. Selvfølgelig er ikke alle 18 åringer uforsvarlige i trafikken... like lite som alle 40 åringer er forsvarlige i trafikken. Poenget er at alle offisielle statistikker dessverre viser at unge sjåfører mellom 18 og 20 år er overrepresentert i ulykkesstatistikkene. Dette gjelder i alle de skandinaviske landene og er ikke unikt for Norge. Derfor er myndighetene og andre (trafikkforskere, forsikringsselskaper, foreldre, pårørende etc.) mer enn interessert i å finne løsninger på denne alvorlige utfordringen. Ingen foreldre har et barn å miste i denne sammenhengen og jeg har en datter på 19 så jeg vet faktisk hva jeg snakker om i denne sammenhengen. Det er forøvrig en misforståelse å tro at eldre mennesker ikke husker hvordan det var å være yngre. Jeg husker veldig godt hvordan det var å være 18-19 år gammel. Det var mest fis og ballade som det heter på dansk. Jeg var imidlertid en ordentlig sjåfør og jeg mistet faktisk ikke lappen før jeg var 22 år gammel (3 mnd)... Jeg vet ikke svaret på utfordringene med å få redusert antall alvorlige ulykker der unge sjåfører er involvert, men jeg vet at det er viktig å sette fokus på problemet. Det går dessverre ikke bort av seg selv tiltross for at noen tror dette. Danske forskere mener forøvrig også at manglende modenhet i trafikken direkte kan knyttes til utvikling av hjernen og de funksjonene/evnene som handler om bl.a empati. Det er ikke så mye tvil om akkurat dette, men hvordan man evt. forholder seg til fenomenet politisk og lovmessig er det stor uenighet om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 dere gamlinger tror dere er så mye bedre i trafikken men det eneste dere gjør er å lage kaos hisser dere opp i rundkjøringer som dere ikke vet reglene på en gang nøler i kryss når det er 100 meter til bilen kommer. ligger i 55 i 70 sonen skaper kaos kø farlige situasjoner å provoserer fram forbikjøringer, svinger inn til siden for å sleppe bilen bak forbi midt i en sving der det er ikke mulig å se om det kommer bil. kjører med blinklys 200 meter fører dere endelig svinger av veien men da har det allerede vert 2 avkjørsler før det å laget 2 farlige situasjoner på grunn av folk tror dere skal inn der. ligger i venstre felte på motor veien i 80 å hisser dere opp for folk blinker med lysene er det så forbanna rart? venstrefeltet er for forbikjøring ikke ligge å kjøre søndags tur. bytter fil inni rundkjøringen så lastebiler må bråbremse for å ikke lage kjøttsuppe av dere, faen tenke dere litt om også før dere henger ut oss under 25. Her var det en som følte seg truffet. Tror kanskje du skal studere trafikkbildet litt bedre før du gir leksjoner som dette. Jeg har min arbeidsplass etter veien, og jeg har sett fryktelig mye idiotisk kjøring. Mye av eldre også, men når en ungdom blir irritert i trafikken, reagerer man som oftest med irritasjon og sinne. Tro meg, jeg har vært sånn selv. Det er noe man legger av seg. har hatt lappen i 4år nå å kjører 20 000 i åre har ikke krasjet eller fått noe bot. en ting kan jeg si er mangel på fartskontroller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Mine tanker var ikke så ille ser dere. Og jeg er helt enig med svenskene, en atten åring er ikke skikket til å føre en motorvogn!http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10062883 jeg er 20, og har hatt lappen i over 2 år bryr meg ikke så Hardt Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Det var et temmelig hoJeg håpte vi var kvitt deg. Dette har utviklet seg til en fjortisdiskusjon' date=' men det er ikke nødvendig å være uforskammet i tillegg. Skjerpings! Dolk har et poeng og han underbygger poenget med eksterne kilder. Hva med deg takZa?... [/quote'] Hvilken betydning for deg har en ekstern kilde fra VG(!) med en svensk forsker? "Poenget" ditt blir ikke noe mer riktig eller bevist av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Hvilken betydning for deg har en ekstern kilde fra VG(!) med en svensk forsker? "Poenget" ditt blir ikke noe mer riktig eller bevist av den grunn. Dette er mest et spørsmål om forskerens troverdighet. Jeg kjenner ikke forskeren, men såvidt jeg kan se har han en professorstilling ved Umeå Universitet. Det er med andre ord større sannsynlighet for at han er troverdig enn at han ikke er det (iallefall her inne og i denne sammenhengen). Jeg reagerte mest på takZa´s lite konstruktive måte å føre en diskusjon på (type: "dust", "jeg håpte vi var kvitt deg" etc.) og etterlyste derfor en mer saklig tone fra ham... http://se.linkedin.com/pub/ulf-bj%C3%B6 ... 1b/a34/b55 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå