Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Av nysjerrighet lurer jeg på hva som får deg til å dra slutningen om at E46 er bedre enn E36. Av kontekst så stiller du E30, E36 og E46 opp mot W201 med hovedpunkt på understellet. Av det som er meg bekjent så er understellet på E36 og E46 prinsipielt likt.

Ellers så vil jeg bare skyte inn at E21 ikke er "det som etterhvert ble til 3-serien", men den første 3-serien. Men antar at dette bare var en liten glipp.

Det er også et spørsmål om hvordan man leser innlegget. Begrepet 3-serien er egentlig intet annet enn en markedsføringsgimmick. Modellbetegnelsene på E10 og de andre tidligere BMW modellene var rotete og svært lite intuitive. Stort sett var modellbetegnelsene teknisk funderte og uten relasjoner til et språk mannen i gaten kunne forstå. Få kunne f.eks uten videre decifferere forskjellen på 2002 Ti og 2002 Tii.

Da var det lettere med et felles akronym for selve modellserien... ikke helt tilfeldig valgt tallet tre "3" (ganske sikkert fordi Peugeot allerede hadde satt seg på "2" og "4") samt en forkortelse for motorstørrelsen målt i volum (som skulle vise seg å være en riktig dårlig ide). Forskjellen på 318i og 320i var betydelig lettere for mannen i gaten å decifferere i tillegg til at BMW med denne formen for modellbetegnelser lettere kunne spille på div. statusmessige undertoner (les: moderne markedsføring).

Det vi idag markedsmessig kjenner som 3-serien ble etablert med E21, men BMW hadde selvfølgelig ulike serier før E21 også. E10 var like mye en mindre variant av f.eks 115 og E3 som dagens F30 er det i forhold til F10 og F01. Forskjellen er med andre ord kun hvordan modellene ble presentert for markedet.

E46 er en mye mer gjennomført og velkonstruert modell enn E36. Understelene er beslektet, men E46 fremstår allikevel som langt mer raffinert, agil og kjørevillig. Styregeometrien på E46 er bl.a satt opp til å være mer direkte og presis (spesielt etter endringene i 2001) og dette merker man tydelig når man kjører modellen. E46 oppleves ganske enkelt som en vesentlig morsommere bil å kjøre.

Kvalitetsmessig når det gjelder materialvalg og tilpasninger ligger E46 på et helt annet og mye høyere nivå enn E36. BMW fikk i sin tid massiv kritikk for hvor lite tillitsvekkende materialkvaliteten på E36 var. Den ble bedre med årene, men skikkelig bra ble den først på E46. Kikk litt på bildene av interiøret på vår E46 i denne tråden. Dette er en original bil som straks runder 300000 Km og som i 8 år har blitt brukt av en familie på 4 + en hund. Vi er forsiktige med tingene vi har, men ikke pendantisk forsiktige. Bilen blir normalt kjørt og vedlikeholdt. Vår E46 fremstår allikevel som temmelig lite slitt og brukt. Slikt så man svært sjelden når det gjaldt tilsvarende gamle og godt brukte E36 modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det begynner å bli noen år siden jeg hadde en 944. Min var en 1985/B (altså en facelift) modell og jeg hadde den i 1988-89. Den befinner seg idag på nordvestlandet og kjøres stadig (passerte PKK i sommer). Tilsvarende forøvrig også med min 1980 928S. Den er idag hjemhørende på Høvik utenfor Oslo og passerte PKK for et år siden.

Porsche 944 kom på markedet allerede i 1982 og ble produsert frem tom. 1991. De eldste er med andre ord 30 år gamle i år. Dette setter naturligvis spor og det blir ikke bedre av at mange av de norske eksemplarene fikk en start på tilværelsen som varebiler med alt som hører til av tilfeldig og manglende vedlikehold. De fleste er idag sikkert omregistrert til personbiler, men et galvanisert karosseri er bl.a avhengig av skikkelige reparasjoner for å være motstandsdyktig mot rust. Syndes det her vil rusten garantert komme tilbake. Porsche har også som andre biler enkelte latente svakheter når det gjelder bl.a rust (se artikkelen under... velvillig skannet av profilen Treball).

Porsche 944 er imidlertid generelt mer eller mindre på nivå med Mercedes-Benz fra den samme perioden når det gjelder byggekvalitet. Dette skulle nesten bare mangle med en total årsproduksjon for Porsche på langt under 100000 biler. Totalt ble det derfor ikke produsert flere enn ca. 138000 stk. 944 (inkl 944 Turbo) i løpet av de knapt 10 årene modellen eksisterte og temmelig mange av disse kan trolig stadig kjøres... :)

http://images.bimmers.no/files/hcwutl5tobfqnqamgevd.jpg

http://images.bimmers.no/files/navlfeznmlvs7b8f7vef.jpg

http://images.bimmers.no/files/ws2waibqa3z1bzq57e7x.jpg

http://images.bimmers.no/files/mc6hltfmcihdfozjf1m2.jpg

http://images.bimmers.no/files/2kwfls7ux3y40e6eo56b.jpg

http://images.bimmers.no/files/gbeg7q32te6qskneaa61.jpg

Porsche 951 (944 Turbo)

2m1e3qmbnrjqb55yyfg2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heey...Høvik. Det er der jeg holder til det. Jeg skal se litt etter om jeg får øye på en 928S rundt her. Det går forøvrig en 550 Maranello her også, i oxford green må vite 8)

Hvilke felger synes du er mest fornuftige på W201?

For øyeblikket har jeg like alufelgerpå både sommer og vinter, sommerfelgene er dog helt strøkne - mens vinterfelgene har et par riper....

n1mqrjpckqqpjt45zwal.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du regner dette som spam fredrik, men her et et lite knippe bilder fra tidlig 80-tall. Vi noterer oss uttalelsen om 230-motoren - som er helt i ånd med det Fredrik har foreskrevet av Mercedes-medisin tidligere 8)

"Foruten Dieselmotorene, regnes 230E for å være det mest populære og hensiktsmessige valget. "

Dens runde karakter og krefter i et fornuftig turtallsområde har nok bidratt til at mange anser den som adekvat og komfortabel motorisering :)

201123.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke felger synes du er mest fornuftige på W201?

For øyeblikket har jeg like alufelgerpå både sommer og vinter, sommerfelgene er dog helt strøkne - mens vinterfelgene har et par riper....

Jeg hadde 16" Lorinser felger (inkl. Sportline senk) på min 190E 2,3. Dette var ansett for å være rimelig sobert da bilen var ny i 1989. Alternativt ville jeg ha valgt tidsriktige originale felger (de hadde jeg som vinterfelger).

Jeg bør kanskje legge til at bilen ble tilbakeført til standardunderstelet igjen inkl. de originale 15" felgene. Jeg synes dette oppsettet passet bilens karakter bedre. Det var dyrt, men jeg fikk en bedre bil.

8rhvtxvlmok3n5dyoxu2.jpg

Jeg ser at dette bildet fra 1990 også har linselus i form av en liten gravhund (samt min bedre halvdel i en yngre utgave). Dette er en annen og tidligere vakthund enn den andre som vi ser på bildet av vår nåværende E46. De er imidlertid i slekt selv om den ene var norsk og den andre er dansk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo i hvilken grad man ofrer komforten til fordel for det sportslige. Jeg er i veldig liten glad villig til å gi fra meg kjørekomfort for å gjøre den enda skarpere i svinger... til den slags finnes det mer egnede kjøretøy...

En alpetur med en trivelig liten skiboks på taket, eller et sommerbyks over route napoleon frister stadig... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo i hvilken grad man ofrer komforten til fordel for det sportslige. Jeg er i veldig liten glad villig til å gi fra meg kjørekomfort for å gjøre den enda skarpere i svinger... til den slags finnes det mer egnede kjøretøy...

En alpetur med en trivelig liten skiboks på taket, eller et sommerbyks over route napoleon frister stadig... :D

En skiboks på taket nedover i Europa orker jeg ikke tanken på engang. Husk at hastighetene der nede er høyere enn i Norge og selv om du tar det med ro på Autobahn/motorveiene er hastigheten stadig minst 130-140 Km/t og det er for mye med en boks på taket. Støyen og bilens vindfølsomhet blir helt håpløs. Da er det bedre å begrense seg når det gjelder hva man må ha med av bagasje på turen.

Vi har kjørt den delen av Route Napoleon som går mellom Grenoble og Digne mange ganger (11-12 ganger) med vår E46. Det er en fin tur, men det kan dessverre være temmelig mye trafikk om sommeren. Et par andre gode forslag er Schwarzwaldhochstraße, Romantische Straße samt et utall fjelloverganger i Sveits og Frankrike... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite før man begir seg ut på et slikt eventyr... krysset du av for skipose på tilbehørslisten den gang du som ung mann kommisjonerte en splitter ny 190E 2.3 Fredrik?

Nei, men jeg husket det da jeg kjøpte en ny W124 230E... :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...