Gå til innhold

Er det normalt å oppgi id-nr fra pass ved forsendelse?

Rogern
 Share

Anbefalte innlegg

Denne mailen fikk jeg:

Sehr geehrter Käufer, dear customer,

your bought and allready paid item is waiting for shipping.

But for that we need your ID Number from your passport and your mobile number.

DHL need it for all export packages.

We hope to hear from you very soon that we can ship your article.

Mit freundlichen Grüßen

Ihr MAXXTUNE-Team

MAXXTUNE GmbH

Gewerbestraße 6

16727 Oberkrämer OT: Eichstädt

Tel.: +49(0)30 / 75452091 Fax: +49(0)30 75452335

www.maxxtune.de

USt-ID: DE 814 279 484

Registergericht Neuruppin HRB7208 NP

Geschäftsführer: David von Hase, Rene Pape

Er det pass-nr de skal ha??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti dette før, fikk da til svar at fraktselskapet ville ha personnr slik at de kunne lage toll/mva regning til korrekt person. Dette fordi pakken ofte blir levert til kunde før toll/mva er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vell ingen fare å oppgi person nummer....

Jo, det kan missbrukes.

Jeg fikk en pakke fra Tyskland via DHL for et par måneder siden, og trenkte ikke å oppgi noe annet navn og adresse.

Tilsvarende også med DHL fra California til Danmark som til og med ble forhåndsfortollet av DHL i Salt Lake City, Nevada, ved omditribusjonen til Danmark. Jeg ville ikke ha oppgitt mitt personnummer i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har for så vidt adgang til å hente inn personnummer for å foreta en kredittsjekk. Men de kunne ha opplyst bedre om at det nettopp er det de skal bruke informasjonen til. De har en plikt å informere om formålet med å innhente denne informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Jeg ville ikke ha oppgitt mitt personnummer i dette tilfellet.

Skal man motta pakke fra utlandet i Norge, er man nok nødt. :-|

Jeg ville imidlertid valgt å oppgi det til Norgeskontoret til transportselskapet, framfor å oppgi det til pakkens avsender.

De har for så vidt adgang til å hente inn personnummer for å foreta en kredittsjekk.

Det er ikke for kredittsjekk det gjøres i slike tilfeller: Ved fortolling av pakker med verdi over 1000 kroner skal mottagers personnummer i 11 siffer være oppgitt.

Dersom man mottar pakke der personnummeret ikke er kjent av speditøren, vil pakken bli holdt på lager til denne har fått tak i opplysningene fra mottager.

Men merk at dette bare må oppgis første gang du mottar pakke med gjeldende transportselskap: Personnummeret ditt blir så lagret, slik at neste pakke automatisk blir fortollet og sendt videre til deg.

Slik har politikerne bestemt at vi skal ha det i Norge. :-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for kredittsjekk det gjøres i slike tilfeller: Ved fortolling av pakker med verdi over 1000 kroner skal mottagers personnummer i 11 siffer være oppgitt.

Dersom man mottar pakke der personnummeret ikke er kjent av speditøren, vil pakken bli holdt på lager til denne har fått tak i opplysningene fra mottager.

Men merk at dette bare må oppgis første gang du mottar pakke med gjeldende transportselskap: Personnummeret ditt blir så lagret, slik at neste pakke automatisk blir fortollet og sendt videre til deg.

Slik har politikerne bestemt at vi skal ha det i Norge. :-|

Har handlet litt i USA men aldri måtte gitt fra meg personnummer. Men det er sikkert fordi jeg har brukt PayPal for betaling og de har vel nummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordningen med bruk av personnummer ved privatfortolling i Norge ble innført i 2003, som et ledd i omlegging av rutiner etter terrorangrepene i USA 11. september 2001.

Motivene bak ordningen kan man spekulere mye i.

Det er viktig å huske at det bare er nødvendig å oppgi personnummer én gang pr. fraktselskap. Dette fungerer som en fortollingsfullmakt, som er gyldig til man evnt. trekker den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var merkelig... jeg har mottatt massevis at pakker fra utlandet, DHL inkludert. Aldri noensinne har jeg blitt oppringt å bedt om å oppgi personnr? Mulig det er pga av navnet mitt, som er unikt, slik at de umiddelbart finner den rette meg i oppslagsverkene her hjemme.

Og skal de sjekke kredittverdigheten din så er du vel pliktig til å få kvittering på utført sjekk i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...