Alpejohn Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Hei, Siste tiden har jeg av og til fått kutt ved full gass/kick-down. Dette virker ganske likt slik det var da fødepumpa under førersete gikk til skogs (dura noe forferdelig og bilen kutta ved nesten full gass på 3000 rpm). Kjøpte da ei brukt på ebay.de som hadde gått 70 000 km. Denne funker/høres fin ut fortsatt. Hører heller ikke noe ulyder fra tanken, eller generelt sett rundt bilen. Sjekka feilkoder på motor i dag, og der fikk jeg dette: Etter litt googling, fant jeg ut at prefeed preassure skal ligge på rundt 3,80 på tomgang, og ikke under 3,50 ved kjøring/gassing (Rett meg om du har mer nøyaktig info, da dette muligens ikke er 100% rett). Som det kommer frem av bildet, så har mitt trykk, når feilkoda ble lagra vært helt ned i 2,19 og 2,08! Og dette er jo tydelig for lite. Jeg kobla på dataen med INPA i sta, og tok en test tur. Ved normal gass i 60 ligger prefeed på 3,60, ganske stabilt. Sekunder etter kick-down var prefeed ned på 2,80 og 2,60, etter 3-4 sekunder begynte det og stige igjen, og stabiliserte seg på rundt 3,30-3,40 (med fortsatt full gass). Litt rart vist pumpa hadde vært dårlig vel? Da burde det vel vært dårlig hele tiden? Personlig har jeg aldri bytta dieselfilter så lenge jeg har hatt bilen (Siden jaunar 2010), og eneste servicer jeg har hatt den på er en stk. oljeservice, og en stk Inspeksjon 1 service. Bestiller et filter nå og bytter, så får jeg se hva som skjer. Noen som har noe synspunkter på dette? Kan det være pumpa i tanken, eller så enkelt som filteret? Fredrik
Kennethe34 Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Jeg tipper på inline pumpa (den under førerstolen). Bilen vil gå om pumpa i tanken faller ut, og den vil normalt sett ikke slite med for lite frammatningstrykk. Jeg ville heller ikke ha kjøpt ei brukt inline pumpe da disse er kjent for å ryke når de blir noen år gamle. Det er jo selvfølgelig billigst å begynne med å bytte filter som du allerede har bestillt
Alpejohn Skrevet September 4, 2011 Forfatter Skrevet September 4, 2011 Jeg tipper på inline pumpa (den under førerstolen).Bilen vil gå om pumpa i tanken faller ut, og den vil normalt sett ikke slite med for lite frammatningstrykk. Jeg ville heller ikke ha kjøpt ei brukt inline pumpe da disse er kjent for å ryke når de blir noen år gamle. Det er jo selvfølgelig billigst å begynne med å bytte filter som du allerede har bestillt Den orginale inline pumpa mi rauk vel på ca 160000 tror jeg.. Og siden den brukte var kun gått 70000 burde den vel ikke ryke så fort? Den lager heller ikke noe stygge lyder, som den gamle gjorde.. Den dura noe forferdelig! Nå er det helt stilt og ikke noe unormale lyder
Kennethe34 Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Har byttet flere pumper som har gått helt nedi 60.000km, og den lager ikke nødvendigvis ulyder når den er dårlig Men bytt filteret først, slett feilminner, og kjør en stund før du leser av feilminnet på nytt.
Alpejohn Skrevet September 4, 2011 Forfatter Skrevet September 4, 2011 Har byttet flere pumper som har gått helt nedi 60.000km, og den lager ikke nødvendigvis ulyder når den er dårlig Men bytt filteret først, slett feilminner, og kjør en stund før du leser av feilminnet på nytt. Hm.. Er pumpene så dårlige? Det holder jo ikke, med en så stiv pris som 3-4000,-? Men skal bytte dieselfilteret, og luftfilteret i samme slengen, og se hva som skjer. Om noen har flere innvendinger, tar jeg gjerne imot tips, eller råd
Odd-M Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Selv om de sier at pumpa er kjørt 70k, så kan den jo godt være kjørt mange ganger så langt uten at du kan vite det sikkert? Tror jeg betale 2500, for ei ny Bosch-pumpe til min gamle E39. Pumpa i tanken er en "hevepumpe", hvis eneste funksjon er å løfte drivstoff i tanken. Du kan kjøre uten denne pumpa så lenge det er minst 15 liter drivstoff på tanken. Når den svikta på min gamle så døde motoren momentant. Fremstod ikke som fusking.
Alpejohn Skrevet September 4, 2011 Forfatter Skrevet September 4, 2011 Selv om de sier at pumpa er kjørt 70k, så kan den jo godt være kjørt mange ganger så langt uten at du kan vite det sikkert? Tror jeg betale 2500, for ei ny Bosch-pumpe til min gamle E39. Pumpa i tanken er en "hevepumpe", hvis eneste funksjon er å løfte drivstoff i tanken. Du kan kjøre uten denne pumpa så lenge det er minst 15 liter drivstoff på tanken. Når den svikta på min gamle så døde motoren momentant. Fremstod ikke som fusking. Hvor kjøpte du pumpa da?
Odd-M Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 I motsetning til alle her som sitter å onnanerer til nettsidene fra GS, Koed og Schmiedmann, så kjøper jeg det meste lokalt her i byen. Kjøpte pumpa på Hellanor.
Alpejohn Skrevet September 4, 2011 Forfatter Skrevet September 4, 2011 I motsetning til alle her som sitter å onnanerer til nettsidene fra GS, Koed og Schmiedmann, så kjøper jeg det meste lokalt her i byen. Kjøpte pumpa på Hellanor. Jeg er ikke en av dem! Handler nesten ALDRI på gs, men koed og smidemann handler jeg litt med da..
Alpejohn Skrevet September 10, 2011 Forfatter Skrevet September 10, 2011 Hei igjen, Da har jeg bytta dieselfilter + luftfilter. Resultatet: Det har på en måte blitt værre! Før var det av og til den rykte og fuska på 3500-4000 rpm ved full gass. På prøveturen nå så mista jeg motorkrafta bokstavelig talt etter 3500, akkurat som bilen bare daua bort Dette skjedde gjentatte ganger, var ikke altid nødvendig og gi helt full gass heller. Dro godt opp til 3500 ca, da begynte den og daue, merka litt rykking også. Ved vanlig kjøring, går bilen brille fint, ingen fusk, ingen rykk ingen tegn til at noe er galt. Pumpa har heller ikke ulyd. Men da jeg bytta den, så dura den gamle fælt, men syns det virka som den dura pittelit den "nye" også, men hørtes liksom litt friskere ut. Om trykksensoren på dieselfilteret hadde vært dårlig, så ville vel den gitt feilkoder? Og den ville vel ikke laget slike problemer. Så da er det vel eneste og bytte pumpa, eller? Så dem hadde på ebay.de til ca 1000,-, dette var Pierburg pumpe, og det er jo ikke et dårlig merke eller hva? Tar fortsatt i mot tips!
Hpi Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Har du testa om LMM gir korrekte verdier? Her er litt som jeg har kopiert fra ei side om hvordan du kan finne ut om du har defekt LMM: "Observasjoner Om motoren fungerer som den skal, har den ingen problemer med å dra ut hele turtallsregisteret, opp mot det rødmerkede feltet. Biler som er beheftet med svak/defekt luftmassemåler, vil i varierende grad ha problemer med å oppnå maks turtall, og det vil gå merkbart saktere etterhvert som motoren arbeider seg oppover i turtallsrgisteret (fra ca 3000- 3500 omdreininger). Noen motorer vil sågar ikke i være i stand til å oppnå turtall opp mot rødmerket område i det hele tatt."
aigin Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Bytt den pumpa da for svarte ! he he he.. her kommer folk med svært gode råd, og så bytter du ut filteret !?? Filteret... skal faen meg mye til før den begynner å lage problemer på Dieselmotorer!!!!
Alpejohn Skrevet September 11, 2011 Forfatter Skrevet September 11, 2011 Hehe! Jeg har ikke peil på diesel, så prøver det jeg har hørt og lest litt om, men nå er det vertfall nye filter Jeg testa lmm med dis før sommerferien, da var den godt innafor verdiene, men skal kjøre testen en gang til for og være sikker! er alt bra med den, bestiller jeg pumpe ikveld! Men rart at problemet ble verre, etter filterbytte? Før fikk jeg bare et rykk med en gang, nå kommer det gradvis, virker som klutchen begynner å slure ved 3500, å så vil den ikke særlig mye mer:P håper jeg ikke fucka opp lmm når jeg bytta filter! Jeg var veldig forskiktig og ikke kakka borti den.. Kjører en test, så kommer jeg tilbake med mer! Takk for alle gode svar! Fredrik
Alpejohn Skrevet September 11, 2011 Forfatter Skrevet September 11, 2011 Hei igjen, Da har jeg utført et par tester med DIS, og kan vel egentlig konkludere med at pumpa er gåen (Ja jeg vet det var vel openlyst fra første stund, men hadde ikke lyst å bruke flere 1000,- om det skulle vise seg og ikke være den, så litt risørch først) Det er vertfall ikke noe galt med LMM. Den funker brillefint Men når jeg testa trykket i dag, så fikk jeg et lite sjokk, får nå har trykket blitt ENDA dårligere en det var før filterbytte. Da lå det på 3,6 bar på tomgang, nå lå det på 3,30-3,40 på tomgang. Under kjøring i 60 og jevnt gasspådrag for å holde farta, lå den på 3,2 bar. Ved lett akselerasjon fra 60 til 80 var den helt ned på 2.8 bar! Og det var ikke med halv gass en gang. Der var komt flere feilkoder igjen, på for lavt trykk. Har funnet bosch pumpe i tyskland til 1000 kr, + frakt og moms. Med samme delenr som pumpa som hører til min bil. Må bare få svar fra dem ang frakt til Norge, så bestiller jeg på flekken! Takk for alle innspill! Fredrik
Alpejohn Skrevet September 23, 2011 Forfatter Skrevet September 23, 2011 Hei, Da har jeg fått bytta matepumpe. Og problemet vedvarer! Fortsatt rykking på 3800 rpm Så det var 1300,- ut av vinduet. Glad jeg ikke kjøpte orginal til 2500,- Eneste forskjellen er at på tomgang var trykket 3,59-3,60 men med nye pumpa ligger den på 3,70 +/- 5.. Men, etter jeg bytta filter, så ble jo trykket lavere.. Og problemet ble mer merkbart. Det syns jeg er litt rart.. Var 3 nye feilkoder også, samme greia. Og i bunn sto der at motorytelse redusert på grunn av for lavt matetrykk. Kan det være sensoren som tuller? Har ikke noe feilkode på den heller da.. Nå begynner jeg og bli rådvill Fredrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå