Gå til innhold

Automat + lyskryss = Neutral eller Drive?

Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På manuell bil er det alltid fri og slippe klutsjen. På automat varierer det litt med hva slags bil det er. På min MB S124 setter jeg den i N, føler den ellers prøver å dra og det blir belastning, ser også at oljetrykket synker litt da, men stiger hvis den står i N. Kjører jeg E91 med automat, så lar jeg den stå i D, den tror jeg kobler ut det meste når den står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt endel automatgir. Aldri satt den i nøytral ved lyskrysstopp. Aldri sett drosjesjåførene i byen gjøre det heller, mener jeg?

Tror det hadde blitt mer slitasje av Nøytral - Drive girskift hele tiden for man føler som regel en liten rykk når bilen settes i D... Erfaring fra E-klasse Diesel (W210) og V70 (2005 modell) D5. Riktignok høy km. stand på begge bilene, hvis det har betydning.

De aksellerer litt (gåfart) hvis man slipper bremsen men ikke så mye at jeg føler at det er usunt for noe mekanisk! :)

Automat er veldig deilig i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt av en teori du kommer med der he he he"

Plukker opp ett og annet etter 20 år som smøreape.. Teknisk leder/verksmester kan man bli etter bare 5 år , om jeg husker rett..

Yes det er bare en stilling jeg har, har jobbet som det de siste 7 årene.. Betyr ingenting, er gutta på gulvet som kan mekke! Før det så kunne jeg også mekke :applause: , da var jeg som du (mekaniker eller smøreape som vi sier)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt endel automatgir. Aldri satt den i nøytral ved lyskrysstopp. Aldri sett drosjesjåførene i byen gjøre det heller, mener jeg?

Tror det hadde blitt mer slitasje av Nøytral - Drive girskift hele tiden for man føler som regel en liten rykk når bilen settes i D... Erfaring fra E-klasse Diesel (W210) og V70 (2005 modell) D5. Riktignok høy km. stand på begge bilene, hvis det har betydning.

De aksellerer litt (gåfart) hvis man slipper bremsen men ikke så mye at jeg føler at det er usunt for noe mekanisk! :)

Stemmer det, man lar kasse gire i stillestående unødvendig mye. Kan skade kasse, og er mange som har ødelagt aut i lyskryss pga at de setter den i N..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, man lar kasse gire i stillestående unødvendig mye. Kan skade kasse, og er mange som har ødelagt aut i lyskryss pga at de setter den i N..

Mente ikke at girkasse tar skade av å settes i nøytral, men det å sette den i nøytral til drive ved hvert lyskryss virker unødvendig. Kan ikke se for meg annet enn at automatkassene er laget for å kunne bare holde på bremsen ved midlertidige stopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tar ikke skade av å sette i N, men om du setter den i D og ikke venter lenge nok med å gi gass såå; og gjør man det her mange ganger nok så.. poff

Fikk klar beskjed fra Bertel O Steen teknikere at det kunne skade aut-kassa! Mange kunder ble også opplyst om at det kunne være årsaken til havariet de fikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt av en teori du kommer med der he he he"

Plukker opp ett og annet etter 20 år som smøreape.. Teknisk leder/verksmester kan man bli etter bare 5 år , om jeg husker rett..

Yes det er bare en stilling jeg har, har jobbet som det de siste 7 årene.. Betyr ingenting, er gutta på gulvet som kan mekke! Før det så kunne jeg også mekke :applause: , da var jeg som du (mekaniker eller smøreape som vi sier)..

Skal vi ta deg litt seriøst, kan du ihvertfall holde opp med å redigere hva jeg har skrevet når du siterer mine innlegg. Stakkars kunder som møter en slik Teknisk Leder / Verksmester / Kundemottaker... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tar ikke skade av å sette i N, men om du setter den i D og ikke venter lenge nok med å gi gass såå; og gjør man det her mange ganger nok så.. poff

Fikk klar beskjed fra Bertel O Steen teknikere at det kunne skade aut-kassa! Mange kunder ble også opplyst om at det kunne være årsaken til havariet de fikk..

Det er selvfølgelig helt rett, man skal vente til kassa har fått satt seg og siger fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt rett, man skal vente til kassa har fått satt seg og siger fremover :)

Å ja, nå tok jeg poenget. Du har helt sikkert rett. Automatkasser jobber ofte tregt, dumt å sette den i drive og gi bånn gass rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...