Gå til innhold

Guide: AUX/iPod/USB til e38, e39, e46, e53, e85 osv.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Enten deler av eller hele navigasjonssystemet ditt er ettermontert da stor skjerm og DVD-leseren ikke kom før på 2002-modellene. Aux-tilkobling (inkludert ledningen som går frem) kom på 2003-modellene. Med mindre hele navigasjonssystemet er ettermontert (altså at bilen ble levert fra fabrikk uten noe form for navigasjon) er det lite sannsynlig at du har ledningen som går frem. Hvorvidt du har tilkobling av aux bak avhenger av radiomodulen, men om ikke hele systemet er ettermontert er det nok den gamle som fortsatt er benyttet her, og den har ikke aux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten deler av eller hele navigasjonssystemet ditt er ettermontert da stor skjerm og DVD-leseren ikke kom før på 2002-modellene. Aux-tilkobling (inkludert ledningen som går frem) kom på 2003-modellene. Med mindre hele navigasjonssystemet er ettermontert (altså at bilen ble levert fra fabrikk uten noe form for navigasjon) er det lite sannsynlig at du har ledningen som går frem. Hvorvidt du har tilkobling av aux bak avhenger av radiomodulen, men om ikke hele systemet er ettermontert er det nok den gamle som fortsatt er benyttet her, og den har ikke aux.

Ok, tusen takk for bra svar! Er fint med folk som vet hva dem prater om.

Jeg skal ta ut spilleren å se om jeg har den lille ledningen bak ikveld tenkte jeg.

Er det noen måte å identifisere nytt vs. gammelt ved å se i bagasjen?

Hvis det er det gamle (som det mest sannsynlig er), går det da å koble seg inn på cd-veksler bak, ved å følge guiden din på første side? (Biler produsert før 09/02 (2003), med CD-veksler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med denne spilleren fra ebay til E39?

Er dette tilsvarende dynavi-spillere, eller er dette noe jallagreier? Ser menyene er annerledes, men sålenge brukersnittet er greit, spilleren fungerer greit, den har alle funksjoner og ikke har helt ræva design og oppløsning, så burde jo denne fungere like så greit den?

Den koster i tillegg halvparten av hva en dynavi-spiller ligger på på ebay også..

Vurderes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for bra svar! Er fint med folk som vet hva dem prater om.

Jeg skal ta ut spilleren å se om jeg har den lille ledningen bak ikveld tenkte jeg.

Er det noen måte å identifisere nytt vs. gammelt ved å se i bagasjen?

Hvis det er det gamle (som det mest sannsynlig er), går det da å koble seg inn på cd-veksler bak, ved å følge guiden din på første side? (Biler produsert før 09/02 (2003), med CD-veksler)

Du vil kunne se dette på radiomodulen, men det er mulig den er litt gjemt. Jeg er ikke helt kjent med e39, men den sitter enten på høyre side bak eller under bagasjeromsgulvet et sted. Det er en sølvfarget boks med en stor kontakt på og en mindre som går til antenne.

Om du kommer til den store kontakten og denne har runde tilkoblingspinner er den gammel og har ikke aux. Har den firkantede pinner er den nyere.

43516d1280471043-bm54-does-not-act-like-bm54-unit-bm24-bm54.jpg

Dessverre er det slik at den ikke nødvendigvis har aux om den har firkantede pinner heller, men om den har runde har den det uansett ikke. Om du finner delenummeret på den kan du jo skrive det ned og poste her.

Det skal ikke være noe i veien for å koble seg til via CD-veksleren, men det finnes også alternativer som erstatter hele CD-veksleren der du kan styre telefonen via rattet, få opp sanginformasjon osv. Disse kan du også få med bluetooth-tilkobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Den var litt trøblete å finne ja.

Det var den gamle typen med runde plugger. (tjuv koblingene er til telefonen tror jeg).

Men det er 2 antenner, 1 til radio og 1 til GPS? eller TV?

Nr. som står på den er 785/23T og 97431 WA00

Firmware 9.1

2013-01-03%2021.20.15.jpg

Slik ser det ut i e39 stv (ihvertfall min)

2013-01-03%2021.24.07.jpg

Kan jeg ta noen av ledningene fra selve cd veksleren, eller er det inn på den greia i midten? (er det forsterkeren?)

Også sitter den en "sub" bak dekselet på andre siden i bilen.

2013-01-03%2020.36.41.jpg

Ang. å erstatte hele cd-veksleren så er det ett alternativ jeg nok kommer til å gå for etterhvert, men pr. nå trenger jeg bare å få ut en AUX inngang, som nevnt, skal bruke spotify, så meg bekjent så klarer ingen av de andre å styre spotify via rattet/spilleren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva den andre antennen er til, men det er det sikkert noen andre som kan svare deg på. Den saken er midten er nok forsterkeren ja. Du kan enten koble deg til ved CD-veksleren eller rett inn på radiomodulen. Om du ser på skjemaet over her ser du hvor på radiomodulen du kan koble deg til (CD CHG)

Jeg bruker ikke Spotify selv, men jeg vet det lar seg styre via bluetooth på originalsystemet på nyere BMW-er, så jeg vil tro det kan la seg gjøre med uoriginale systemer også, uten at jeg har sjekket opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva den andre antennen er til, men det er det sikkert noen andre som kan svare deg på. Den saken er midten er nok forsterkeren ja. Du kan enten koble deg til ved CD-veksleren eller rett inn på radiomodulen. Om du ser på skjemaet over her ser du hvor på radiomodulen du kan koble deg til (CD CHG)

Jeg bruker ikke Spotify selv, men jeg vet det lar seg styre via bluetooth på originalsystemet på nyere BMW-er, så jeg vil tro det kan la seg gjøre med uoriginale systemer også, uten at jeg har sjekket opp i dette.

Tusen takk for helt gromme svar!

Det var nytt for meg at noen klarte (å styre spotify)

Hvilken av de anbefaler isåfall du?

(Zemex, Dension eller Dice?)

Jeg tror den andre antennen er til telefon eller GPS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med Intravee av slike systemer, og da var ikke bluetooth-streaming så veldig vanlig. :)

GPS-antennen går til DVD-leseren og telefonantennen går til telefonmodulen, så det er nok ingen av de. Det er mulig det er en ekstra ledning til antenneforsterkeren eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett på flere løsninger så er jeg litt i tvil. Dice virker bra, men er dyr.

Zemex V3 har også bluetooth og A2DP til under halve prisen. Men klarer den å styre telefonen like bra som Dice? (vise informasjon om sang, skifte sang, osv, over bluetooth)

Også har man jo GROM med bluetooth kit. (

er en video av GROM som spiller spotify, riktignok i en volvo, men er samme greia). Virker å være bra den og.

GROM med Bluetooth koster ca. 185 dollar pluss frakt. (forhandlers side)

Dice er ca. 290 dollar pluss frakt (ebay)

Zemex koster 99 euro pluss frakt (forhandler sin side)

Tror ikke jeg trenger DSP kabel/modul i tillegg, ettersom jeg ikke har coax plugg på cd-veksler?

(Her fra info siden til Intravee II , som forøvrig ikke har bluetooth og dermed uaktuell....)

"DSP Adapter for BMW Vehicles with DSP Amplifier.

PLEASE NOTE: This is for BMW vbehicles which have the DSP amplifier option AND where the CD Changer has the COAX type plug. This adapter will enable you to connect an Intravee II as it will also convert the connections to the 'standard' BMW 3 pin and 6 pin plugs required by the Intravee II."

Er det noen som har erfaring med Dice / Zemex / GROM og A2DP / Bluetooth?

Hvilke informasjon som kommer på spilleren, hvordan det fungerer å skifte sanger, osv. (A2DP og AVCRP (A2DP er musikk gjennom bluetooth, AVCRP er styringen av telefonen via bluetooth, som å skifte sanger, få opp informasjon om hva som spilles, osv.))

Vil helst ikke bruke kabel til iphone'n, liker ikke å binde meg til ett type produkt/tilkobling (les: en gammel iphone plugg, de bytter jo kabel standard som de selv føler for))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med denne spilleren fra ebay til E39?

Er dette tilsvarende dynavi-spillere, eller er dette noe jallagreier? Ser menyene er annerledes, men sålenge brukersnittet er greit, spilleren fungerer greit, den har alle funksjoner og ikke har helt ræva design og oppløsning, så burde jo denne fungere like så greit den?

Den koster i tillegg halvparten av hva en dynavi-spiller ligger på på ebay også..

Vurderes :)

Siterer meg selv igjen :)

Har et annet spørsmål også. Dersom man ønsker å se TV på spilleren.. hva krever dette? Man kan jo eventuelt koble tuner inn på video in og videre koble tuneren på 12V, men finnes det andre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har akkurat handlet meg en Dension Gateway 500. Denne skal inn i min '05 E61. Denne har verken navi eller CDC, kun helt basic hovedenhet.

Hvis noen vil ha så kan jeg godt lage en installasjonsguide/-howto/-howNOTto ;)

Og når det er sagt: noen som vet om jeg må ha tilgang på en original cd-veksler dersom jeg skal programmere opp bilen til å støtte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg trålet diverse forum både norske og utenlandske uten å få koen konkrete svar. Jeg har en e46 2004 med en business cd rds. den har 17 pins inngang bak samt cdveksle og aux inngang. Nå er det koblet en 10 pins kontakt i aux inngangen som ender i to phono kontakter som jeg igjen kan koble en jack stereo plugg til, typ samme som dette: http://transmedia.mystore.no/users/tran ... _4_021.jpg

Når jeg plugger dette i en mp3 spiller eller telefon så kommer det lyd, men den er veldig lav og uten bass. Dette ser jeg det er mange som sliter med rundt om kring.

Det jeg lurer på er om det er noen fiks til dette?

burde man kanskje bruke cdveksler løsnningene som finnes der ute i stede? (det er ikke navi eller veksler i bilen)

Har sett på disse to "billig" løsningene og lurer på om det er noen som har prøvd disse og om erfaringene?

Vil de virke med min spiller som har både aux og veksler inngang?

spilleren er tsjekkisk produsert kanskje philips.....

Linker:

http://www.mytrendyphone.no/shop/aux-ca ... 2675p.html

(samme som http://www.incarexpress.co.uk/view_prod ... =CTVBMX002 )

og

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...