Sceolan Skrevet September 30, 2011 Skrevet September 30, 2011 Heisann, Var på PKK i dag og fikk noen 2'ere, bl.a. på feil dekk, ikke innført i vognkort. Skal jo prøve å høre litt rundt over helgen, men tenkte å høre her også siden det sikkert er folk her som kan dette I mitt vognkort står det kun oppgitt 225/55-16. Når jeg kjøpte bilen så kom den med 235/40-18 foran og 265/35-18 bak, og dette stod innført i vognkort til forrige eier. Men på mitt vognkort så ser jeg nå at det står kun original dim, dette har jeg ikke lagt merke til før nå, 2 år senere Men uansett så er det en helt annen dim jeg kjører med nå, 245/40-19 foran og 255/40-19 bak. Bak gir det da en rulleomkrets på + 5% som er akkurat max i forhold til standard dim. Speedometeret viser forøvrig ca. 1% for lite med disse dekkene. Så, er det ikke slik at man ikke trenger dekkdim i vognkortet dersom man er innenfor 5% ? I så fall kommer vel denne 2'er feilen for at det er ulik dim foran/ bak, siden det ikke står noe om det i vognkortet?
iittala Skrevet September 30, 2011 Skrevet September 30, 2011 Denne tror jeg kan bli vanskelig å få godkjent, ikke pga rulleomkretsen men pga endringen i dekkbredde. Ref kjøretøyforskriften § 13-1 6.1 h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-013.html
Sceolan Skrevet September 30, 2011 Forfatter Skrevet September 30, 2011 Hvorfor skulle bredden være et problem? 265, 275 og tom. 285 har jeg sett blitt brukt bak på disse. Som sagt så var 235 foran og 265 bak innskrevet i vognkortet til forrige eier, men har tydeligvis ikke blitt overført når jeg fikk nytt. Edit: Antar det er breddeforskjellen foran/bak du tenker på. Enten ingen forskjell, eller 235/265 slik disse er godkjent med.
iittala Skrevet Oktober 1, 2011 Skrevet Oktober 1, 2011 Edit: Antar det er breddeforskjellen foran/bak du tenker på. Enten ingen forskjell, eller 235/265 slik disse er godkjent med. Nesten, men ikke helt. Det punktet i kjøretøyforskriften som jeg linker til inneholder tre poeng. 1: Dekkene må ha samme dimensjon. Meg bekjent er dette det vanligste, at dekkene foran og bak er like. Dersom dekkdimensjonen foran endres skal den bak endres tilsvarende. 2: På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik.e Din bil er originalt godkjent med dekk av ulik dimensjon foran og bak, dersom det gjøres endringer her skal endringen være lik foran og bak. I ditt tilfelle skal/kan det endres fra 235/265 til 245/275, 225/255 osv. Forutsatt at de andre vilkårene i kjøretøyforskriften er overholdt. Det du har gjort er å øke foran fra 235 til 245 og redusere bak fra 265 til 255. Det er dette jeg mener ikke kan godkjennes, men det er her det siste poenget kommer inn. 3: Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. Dersom det skal gjøres endringer ut over det som er nevnt over må det foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. Og det er dette du må fremskaffe for å kunne godkjenne den endringen du har gjort. Jeg tviler på at dette finnes og anbefaler deg derfor å bytte bakdekkene til dekk som enten er 245 eller 275 brede. Da skal det ikke være behov for å godkjenne dem, forutsatt at de andre vilkårene i kjøretøyforskriften er overholdt (som at innpresset maks kan endres 15 mm totalt og at felgene tåler vekten av bilen).
Sceolan Skrevet Oktober 3, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2011 Som en oppdatering til saken så snakket jeg i dag med verkstedet. Fikk høre at problemet er 19", og dette er ikke noe BMW i utgangspunktet godkjenner, og de mente det kunne bli vanskelig å få godkjent. Synes det er tull og tøys, da det heller burde være forbudt å kjøre rundt med billig/ dårlig dekkmerke enn å pirke på at en har litt stor felg. Felgene passer jo som støpt Hva med andre som kjører rundt med 19" og ikke minst 20", er det ingen som er godkjente i vognkort? Kommer i alle fall til å forsøke, men spørs hvor langt jeg kommer.
StigJ Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 Tull og vas at du ikke skal få godkjent 19". Biltilsynet godkjente mine 19" (på E46) uten å mukke. Og det var i Stavanger, de er kjent for å være litt nazi... Da var dimmen 235/35-19 på 9" felg. Ang. ditt problem så hadde jeg heller venta at de pirka på dekkdimensjonen/profilen.
Haug530D Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 Det som er problemet er forskjellig felg/dekk bredde foran vs bak, må ha Tuv for å få det godkjent, har selv gjort det så dette vet jeg. Tror ikke det skal være værre å godkjenne 19" enn 18" så lenge det er innenfor 5%
Sceolan Skrevet November 3, 2011 Forfatter Skrevet November 3, 2011 Har snakket med teknisk avdeling i vegvesenet, og fikk der høre at det ikke er noe problem å få godkjent 19", så fremt de er innenfor 5%, osv. De de måtte ha papirer på, er at bilen er godkjent med ulik dim foran og bak, og de mente dette trolig ikke var noe problem siden det var en BMW. Men den gang ei... Har vært å hørt hos en lokal BMW- forhandler, og der fikk jeg klar beskjed om at det ikke gikk å godkjenne forskjellig dim foran og bak på en E39 Touring. Hadde det vært en sedan, eller 3- serie, så hadde det ikke vært noe problem. Wtf? Det er da folk der ute med E39 touring som har godkjent ulik dekkdim? Har også vært i kontakt med Bavaria i Oslo og de bekreftet bare at det er forskjeller på sedan og touring uten at jeg fikk noen bekreftelse på at ulik dekkdim på touring ikke går. Jeg vet at forrige eier har hatt bilen hos Bavaria på pkk og ikke fått noe anmerking på 235-40/18 foran og 265-35/18 bak. Har sendt en forespørsel til BMW Norge, men virker ikke som det er så lett å få svar derifra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå