Gå til innhold

Radiatorbytte 523iat 99 modell - tips mottas!


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Hvordan tømmer jeg vannet enklest mulig? Bilen står i garasjeanlegget på jobb og jeg tenkte å bytte den her etter arbeidstid. Men er lite sugen på å flomlegge hele anlegget med kjølevæske. Noen gode fremgangsmåter på lager?

Leser det er mye tanker rundt lufting. Hvordan sørger jeg for at min radiator (bilen er en 99 modell med dobbel vanos) luftes mest mulig korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Hvor mye vann/kjølevæske skal bilen ha ca?

Forstår jeg det riktig om det betyr at en M52 motor har EN drain plug på blokka, og en M62 motor har en på hver side?

"Unfasten drain plug on engine block.

M62

Remove drain plugs on left and right of engine block.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Skifta radiator på min m54B22 for en måneds tid siden og det var noe søl, men på min løsna jeg ikke slangene og til og fra ekspansjonstanken og jeg enda opp med kun en 3-4 liter å skifte.

Legg papp eller plastikk under bilen og en oljeskiftepanne er greit å bruke når du holder på.

Du har åpningstapp i bunn på radiatoren på høgre side. Bare vær forsiktig med øynene og hold munnen lukket når du holder på der.

( med mindre det er digre forskjeller på M54B22 og din motor )

Jeg skifta på min for første gang med kun en DIY printa ut som hjelp på en 3-4 timers tid, inkludert tiden det tok å gå over veien og kjøpe slangeklemmer jeg ødela.

Jeg kjøpte min radiator for 1830 på schmiedmann. Mekonomen ville ha 3500 for å skifte radiatoren og da hadde jeg kjøpt radiatoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ordnet meg en Schmiedmannradiator. Veldig fornøyd med prisen. Min gamle røyk i slangefestet på den tjukke slangen. Plasten/gummien var helt morken plutselig.

Jeg har byttet radiator på e34 før, men husker at jeg knotet med å få luftet det skikkelig etterpå. Var vel og merke helt fersk med bilmekanikk den gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Radiatorbyttet gikk eksellent. Klarte å knekke termostat da jeg skulle ha av vifte, men greit å bytte i samme slengen, så tapet var marginalt mentalt. Satte bilen i veldig svak oppoverbakke (inne i parkeringshus, parkeringsplasser svakt oppover for drenering av vann). Luftet gjennom. Tok rundt en 30 min så var det luftet gjennom, det strømmet fin frostvæske gjennom luftehull og bilen er varm og fin. Har dobbelsjekket senere at det er nok vann og alt fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Skifta radiator på min m54B22 for en måneds tid siden og det var noe søl, men på min løsna jeg ikke slangene og til og fra ekspansjonstanken og jeg enda opp med kun en 3-4 liter å skifte.

Legg papp eller plastikk under bilen og en oljeskiftepanne er greit å bruke når du holder på.

Du har åpningstapp i bunn på radiatoren på høgre side. Bare vær forsiktig med øynene og hold munnen lukket når du holder på der.

( med mindre det er digre forskjeller på M54B22 og din motor )

Jeg skifta på min for første gang med kun en DIY printa ut som hjelp på en 3-4 timers tid, inkludert tiden det tok å gå over veien og kjøpe slangeklemmer jeg ødela.

Jeg kjøpte min radiator for 1830 på schmiedmann. Mekonomen ville ha 3500 for å skifte radiatoren og da hadde jeg kjøpt radiatoren...

Er en fordel å spyle uttav kjøleanlegget gammel dritt osv...

Du vil ikke ha det i den nye radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...